رضا اعتماد سجادی، دانشیار دانشکده بازرگانی هتلداری EHL می گوید: هوش مصنوعی (AI) ابزار قدرتمندی است و معلمان و دانش آموزان اکنون در حال درک پتانسیل آن هستند.
رضا که ChatGPT را یک «تغییرگر بازی» مینامد، میگوید چت ربات هوش مصنوعی – که توسط OpenAI توسعه یافته است – هنوز در روزهای اولیه پذیرش در صنعت مهماننوازی است. نگرانی از دست دادن شغل به دلیل آن را نیز نمی توان رد کرد.
در مصاحبه ای به خط کسب و کاررضا در مورد پذیرش ChatGPT در صنعت و مدارس کسب و کار هتلداری و همچنین تغییر نیازهای استخدام کنندگان صحبت می کند.
ChatGPT و AI برای صنعت مهماننوازی چقدر بزرگ است؟
هوش مصنوعی (AI) مدتی است که وجود داشته و تأثیر آن در بخش هایی مانند تولید و مالی احساس شده است. تأثیر محدودی بر مهماننوازی، تخصص در بخشهای مواجهه با مشتری از این بخش داشت. با این حال، ChatGPT تمرکز خود را بر روی هوش مصنوعی بازگردانده است و مردم اکنون نگران هستند که ببینند چه تأثیری می تواند بر بخش (مهمان نوازی) داشته باشد.
در حال حاضر، روزهای اولیه است، اما ترس و نگرانی از یک سو و کمی هیجان از سوی دیگر وجود دارد.
میشه در مورد قسمت آخر توضیح بدید؟
مانند تمام پیشرفتهای فناوری، هوش مصنوعی و ChatGPT ممکن است تغییرات بازی را تغییر دهند. ترس از دست دادن شغل، با توجه به سرعتی که ChatGPT در حال حرکت است، منتفی نیست. سرمایهگذاریهای خصوصی در هوش مصنوعی در حال افزایش است و تخمینهایی وجود دارد که از دست دادن شغل به طور قابل توجهی بالا است.
از نظر هیجان، هوش مصنوعی به هتلداران این فرصت را می دهد تا حوزه های جدیدی از خدمات مشتری را امتحان کنند. برای مثال، شما هتلی دارید که توسط روباتها در ژاپن اداره میشود و تعامل و مداخله انسانی در آن تقریباً صفر است.
به طور مشابه، هوش مصنوعی ممکن است با سفارش دادن از طریق برنامههای داخل اتاق، تعامل با رباتهای گفتگو، ورود آسان و غیره به مهمانان اجازه دهد تا حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. سادهسازی سیستمهای رزرواسیون مرکزی نیز میتواند اتفاق بیفتد و چندین نقطه تماس وجود دارد که باید قبل از ورود به هتلی اتفاق بیفتد که میتوان از طریق هوش مصنوعی مراقبت کرد.
اما، همچنین جالب است که ببینیم مهمانان چگونه با هوش مصنوعی یا رباتهای چت تعامل میکنند و سطح راحتی آنها با چنین تعاملاتی در درازمدت چگونه است. آیا فقط قرار دادن پارامترهای منتخب بهره عاطفی می تواند به بهبود روابط اجتماعی بین انسان و یک سیستم کمک کند؟ یا مردم با چنین فعل و انفعالات ماشینی در دراز مدت راحت می شوند؟
واکنش مدارس بازرگانی به چنین تغییراتی چگونه است؟
در سال 2022، هوش مصنوعی منجر به تکامل فناوری آموزشی در مقولاتی مانند VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) شد. این به ایجاد پردیس های مجازی یا مدل های ترکیبی آموزش و تجارب فراگیر یادگیری کمک کرد. در حالی که دانش آموزان در سطح جهان هنوز با کووید و پیامدهای آن دست و پنجه نرم می کردند، یادگیری ترکیبی مفید بود. اکنون که جهان به جلو می رود و ChatGPT ها وارد عمل می شوند، تجربیات کلاس درس در حال سازماندهی مجدد هستند. می توان از آن برای ایجاد مطالعات موردی بیشتر یا ایجاد سؤالات چند گزینه ای استفاده کرد – دو مورد از ساده ترین کاربردها.
تعاملات انسانی همچنان مهم است، اما در عین حال، ما به عنوان معلم باید روشهای آموزشی جدید را بپذیریم، از نحوه استفاده دانشآموزان از ChatGPT در مقالات، تکالیف و غیره آگاه باشیم. تمرکز باید بر روی یافتن راه حل ها، اتخاذ فناوری های جدید در سراسر دوره ها، برنامه های درسی و روش های آموزشی، ارزیابی دانش آموزان و غیره باشد.
بنابراین آیا استخدامکنندگان نیز به دنبال مجموعههای مهارتی متفاوت یا اضافی خواهند بود؟
بله، آنها می توانستند. برنامهها و برنامههای درسی باید برای انطباق با شیوههای تکامل حرفهها آماده باشند. و با پذیرش هوش مصنوعی، مهارتهایی را که استخدامکنندگان در بین دانشآموزان نگاه میکنند، تغییر خواهد داد.
اما آیا می ترسید که هوش مصنوعی و ChatGPT جایگزین معلمان شوند؟
من اینطور فکر نمی کنم. کلاس درس و تعامل چهره به چهره برای یک محیط آموزشی جذاب خواهد ماند. معلمان باید راه های جدیدی برای الهام بخشیدن به دانش آموزان خود داشته باشند. الهام در زمان واقعی در کلاس درس خواهد آمد. به سطح علمی هم بستگی دارد.
(نویسنده به دعوت مدرسه بازرگانی EHL Hospitality در لوزان، سوئیس بود.)