این مقاله/ بیانیه مطبوعاتی پرداخت و ارائه شده توسط NTNU دانشگاه علم و صنعت نروژ – ادامه مطلب
اکنون معلمان با چالش اضافی طراحی امتحاناتی روبرو هستند که از تقلب کردن دانش آموزان به نمرات خوب با ChatGPT جلوگیری می کند.
هزاران دانش آموز در حال حاضر روی امتحانات کار می کنند تا آنچه را که در طول ترم آموخته اند نشان دهند. برای برخی، استفاده از ربات زبان ChatGPT ممکن است وسوسه انگیز باشد.
این ربات زبان که مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) است، می تواند به سوالات پاسخ دهد و متون و محتوای آماده را در طیف گسترده ای از موضوعات ارائه دهد.
این موضوع در ماههای اخیر بحثهایی را در بخشهای بزرگی از جهان برانگیخته است، از جمله بحثهایی درباره برگزاری امتحانات و خطر تقلب.
پاسخ های نادرست و متناقض ایجاد می کند
بنجامین کیل، که در دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) روی هوش مصنوعی تحقیق میکند، هم چالشها و هم فرصتها را با روباتهای زبان میبیند.
Kille میگوید: «Google، OpenAI و مایکروسافت اکنون چنین مدلهای زبانی پیشرفتهای را تولید کردهاند که میتوانند متونی را ارائه دهند که تشخیص آنها از متون ایجاد شده توسط انسان دشوار است. مشخص نیست از چه متنی برای تغذیه ChatGPT OpenAI استفاده می شود. ما فرض می کنیم که متنی است که به صورت آنلاین یافت می شود، که به این معنی است که می تواند شامل مطالب آموزشی باشد. که ChatGPT را قادر می سازد به تعدادی از سوالات امتحان پاسخ دهد.”
با این حال، او همچنین می گوید که کارشناسان سؤالات امتحانی را در ChatGPT آزمایش کرده اند و متوجه شده اند که پاسخ های نادرست و متناقض ایجاد می کند.
او میگوید: «بنابراین دانشآموزان هنوز نمیتوانند برای کسب نمرات امتحانی خوب به ChatGPT تکیه کنند.
علاوه بر این، او خاطرنشان می کند که دانش آموزان می توانند از ChatGPT به عنوان یک ابزار استفاده کنند، برای مثال برای شروع نوشتن پاسخ های خود.
هوش مصنوعی از شبکه خود مغز تقلید می کند
ماشینی که می تواند مشکلاتی را که قبلاً با آن مواجه شده است حل کند، از «هوش مصنوعی باریک» (هوش مصنوعی باریک) استفاده می کند. ماشینی که بتواند مشکلاتی را که هنوز با آن مواجه نشده حل کند، از «هوش مصنوعی عمومی» (هوش مصنوعی عمومی) استفاده می کند.
«تا کنون ما از هوش مصنوعی باریک استفاده میکنیم. ما هنوز هوش مصنوعی عمومی را تا حد زیادی توسعه ندادهایم.» Kille میگوید.
مدلهای هوش مصنوعی در حال توسعه عمدتاً از یادگیری ماشینی استفاده میکنند تا بتوانند وظایف را حل کنند. یادگیری ماشینی تخصصی در هوش مصنوعی است که در آن از روشهای آماری استفاده میشود تا به رایانهها اجازه دهد الگوها را در مقادیر زیادی داده پیدا کنند.
این بدان معناست که دستگاه به جای برنامه ریزی، «یاد می گیرد».
Kille میگوید: «یادگیری ماشینی از شبکههای عصبی مصنوعی مشابه شبکههایی که در مغزمان داریم استفاده میکند و این مدلهای زبانی تریلیونها اتصال شبکه دارند.
کاملا غیرمسئولانه
اینگا استرومکه محققی در NTNU است که در زمینه هوش مصنوعی تخصص دارد. او اخیرا کتابی به نام ماسکینر سوم تنکر (ماشین هایی که فکر می کنند). Strümke اخیراً با روزنامه تجاری نروژی Dagens Næringsliv در مورد ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT صحبت کرده است:
“تکنولوژی واقعا قدرتمند است. اگر به درستی و در حد معقول استفاده شود، می تواند بسیار مفید باشد. در صورت استفاده نادرست، می تواند واقعا مضر باشد. مهمترین چیز در مورد راه اندازی ChatGPT این بود که چشمان همه به این واقعیت باز شد که هوش مصنوعی اکنون بخشی از زندگی ما است.”
علاوه بر این، او ادامه داد که معرفی ChatGPT «میتوانست با ظرافت بیشتری انجام شود. در دسترس قرار دادن ChatGPT بدون دادن فرصتی به بخش آموزش – و بسیاری دیگر – برای مقابله با این نیروی انقلابی کاملاً غیرمسئولانه بود.
نکاتی در مورد نحوه طراحی وظایف امتحانی
به منظور پاسخگویی به چالش های مرتبط با وظایف امتحانی، یک گروه کاری در NTNU نکات و توصیه هایی را در مورد نحوه ایجاد امتحانات ارائه کرده است که ChatGPT نمی تواند تا حد زیادی به حل آنها کمک کند.
Rasmus Grønbæk Jensen، مشاور دفتر آزمون NTNU، با افرادی از بخش پشتیبانی از آموزش و یادگیری در این پروژه شرکت کرد.
در اینجا نکات NTNU در مورد نحوه ایجاد وظایفی وجود دارد که تنها با استفاده از مدل های هوش مصنوعی قابل حل نیستند.
واکنش تند زانو
گرونبک جنسن میگوید: «وقتی ابزار جدیدی به قدرتمندی ChatGPT به وجود میآید، واکنش تند این است که به جای امتحانات خانگی، امتحانات را در دانشگاه انتخاب کنید.
دانشگاه ها معمولاً در اتاق هایی که امتحانات برگزار می شود، ناظران حضور دارند. علاوه بر این، مرورگر امتحان ایمن برای جلوگیری از دسترسی دانش آموزان به اینترنت استفاده می شود.
او میگوید: «اما امتحانات طولانی، که فقط میتوانند به عنوان آزمونهای خانگی ارائه شوند، مزایای خاص خود را دارند که امتحان مبتنی بر مدرسه نمیتواند ارائه دهد. ما باید درک و ذهنیتی در دانش آموزان ایجاد کنیم که آنها را تشویق کند تا از آموخته های خود استفاده کنند. ایجاد امتحاناتی که هم انگیزه میدهد و هم دانشآموزان را ملزم میکند تا آنچه را که آموختهاند نشان دهند، مهم است.”
Grønbæk Jensen می گوید که انجام این نوع امتحانات می تواند هم سخت و هم آسان باشد.
گوگل مدت زیادی است که وجود داشته است و دانشآموزان میتوانند به صورت آنلاین در آزمونهای خانگی اطلاعات کسب کنند. آنها همچنین می توانند با دانش آموزان دیگر همکاری کنند یا از دیگران کمک بگیرند.
با این حال، متنی که از وبسایتها کپی شده است و حاوی عناصری است که از Google گرفته شده است، سرقت ادبی محسوب میشود که میتواند توسط جستجوگر سرقت ادبی شناسایی شود.
در مقابل، یک بررسی کننده سرقت ادبی نمی تواند استفاده از هوش مصنوعی را تشخیص دهد. ChatGPT می تواند برای هر درخواستی که دریافت می کند متن منحصر به فردی ایجاد کند و اثبات اینکه از هوش مصنوعی در پاسخ های امتحانی استفاده شده است واقعاً دشوار است. اما اگر 15 تا 20 نفر از ChatGPT در مورد یک موضوع بپرسند، پاسخ ها تا حدودی مشابه خواهند بود. این مهم است که ما به عنوان یک دانشگاه فرض کنیم که دانشجویان اینجا هستند تا یاد بگیرند و پیشرفت کنند. آنها برای تقلب اینجا نیستند ما نمی توانیم با دانش آموزان خود مانند مظنون رفتار کنیم.»
باید برای دانش آموزان احساس معنی داشته باشد
مارتا تورجیرداتر دال، مدرس دانشگاه در زمینه آموزش در NTNU است.
او میگوید که موسسات آموزشی اکنون باید تصمیم بگیرند که آیا محتوای مورد استفاده در ارزیابیها – وظایفی که ما ایجاد میکنیم و روشهایی که به دانشآموزان فرصت نشان دادن دانش خود داده میشود – با دنیایی که ChatGPT یک واقعیت است، سازگار است یا خیر.
او معتقد است که این نوع امتحانات به ویژه آسیب پذیر خواهند بود:
- وظایفی که در آن از دانش آموزان خواسته می شود که تئوری را توضیح دهند و مطالب را بازگو کنند.
- وظایف با تاکید زیاد بر ساختار و املا.
با توجه به ابزارهای جدید تولید متن، واضح است که ما در ارزیابیهای خود به محتوایی نیاز داریم که بیشتر از دانشآموزان میخواهد و ابزارهای تولیدکننده متن نیز نمیتوانند پردازش کنند. باید به دانشآموز فرصت داده شود، شفاهی یا کتبی، مهارتهای بازتاب و ارزیابی مستقل را نشان دهد و به طور فعال برنامه درسی را برای نشان دادن آنچه آموختهاند به کار گیرد. دال میگوید: وظایف باید با پیوند دادن آنها به شرایط خاص و بازتاب موقعیتهای کنونی و تجربیات شخصی در یک زمینه تثبیت شوند.
او اشاره می کند که همچنین نیاز به ارزیابی هایی وجود دارد که برای دانش آموز وقت بگذارد.
گفت و گو با دانش آموزان مهم است
دال میگوید صحبت با دانشآموزان در مورد استفاده مناسب از این ابزارها و معلمان برای تصمیمگیری درباره نحوه استفاده مسئولانه از ابزار تولید متن در موضوع بسیار مهم است.
دال میگوید: «گفتوگوی مداوم با دانشآموزان درباره هدف کلی امتحان نیز مهم خواهد بود، تا اطمینان حاصل شود که آنها ارزش خود را در انتقال استدلال و شایستگی تحصیلی خود، چه به صورت شفاهی و چه به صورت نوشتاری، میدانند.»