در دنیایی که با افزایش شدید فناوری، مانند هوش مصنوعی (AI) مواجه است، اختراع و وسواس با پلتفرم ChatGPT جای تعجب ندارد. این پلتفرم به کاربران اجازه میدهد تا برای دریافت پاسخهای انسانی و تولید شده توسط هوش مصنوعی، درخواستهایی را وارد کنند. به طور فزاینده ای محبوب است، دانش آموزان با وسواس از آن برای نوشتن داستان، مقاله، تکالیف کامل، توضیح مفاهیم پیچیده و غیره استفاده می کنند. محبوبیت آن پس از راه اندازی اولیه در نوامبر 2022 به شدت افزایش یافت و اکنون محاسبه می شود بیش از 1 میلیون کاربر
مطمئناً استفاده های مثبتی از ChatGPT وجود دارد. برای مثال، کاربران می توانند از ماهیت به ظاهر دانا بودن نرم افزار بهره ببرند و از آن بخواهند مفهوم دشواری را که دوست دارند درک کنند توضیح دهد. این نشان دهنده نقش مثبت آن در ایجاد جهانی است که در آن اطلاعات بسیار در دسترس است. از سوی دیگر، همان کاربر میتواند یک سؤال تکلیف را تایپ کند و پاسخ ChatGPT را در تکلیفی که بعداً ارسال میکند، کپی و جایگذاری کند و ادعا کند که کار متعلق به خودش است. در حالی که بیشتر دانشآموزان بر توانایی آن در آسانتر کردن زندگی با کاهش زمان صرف شده برای تکالیف تمرکز میکنند، ChatGPT میتواند پیامدهای پیشبینینشده مختلفی داشته باشد. جوردین فولکارت، دانشجوی سال اول، گفت: “این همچنین به نوعی وحشتناک است زیرا می تواند مشاغل خلاقانه را که امرار معاش مردم است، از بین ببرد.”
برای دانشآموزان بسیار مضر است که هر آنچه ChatGPT میگوید را بپذیرند و آن را در تکالیف خود قرار دهند، زیرا یادگیری واقعی و رشد دانشآموز را کاهش میدهد. در حالی که ChatGPT می تواند برای دانش آموزانی که کار زیاد و زمان بسیار کمی دارند نجات دهنده باشد، اما در درازمدت بیشتر از اینکه کمک کند به دانش آموزان آسیب می رساند. اگر دانشآموزان به سادگی تکالیف خود را کپی و جایگذاری کنند، در طول آزمونهای واحد و امتحانات AP پس از اینکه متوجه میشوند در حفظ هیچ اطلاعاتی شکست خوردهاند، متضرر میشوند. ChatGPT، راه آسان، انگیزه و اخلاق کاری دانشآموزان را از بین میبرد و آنها را برای شکست در سالهای تحصیلی سختتر و بعدیشان آماده میکند. استاد دولت آقای ویلیام ویکاری گفت: “با گفتن “از ChatGPT استفاده کنید”، آیا ما فقط از یک تعبیر برای “تقلب” استفاده نمی کنیم؟ بنابراین نه، من ایده استفاده دانش آموزان از این ربات را دوست ندارم.»
مهمترین مسائل با کشف این موضوع به وجود میآید که ChatGPT به طور مداوم پاسخهای دقیقی به سوالاتی که دریافت میکند ارائه نمیکند. در واقع، OpenAI، شرکتی که خود ChatGPT را پشت سر میگذارد، این موضوع را پذیرفت “گاهی اوقات پاسخ هایی با صدای معقول اما نادرست یا بی معنی می نویسد” در یک پست وبلاگ طرفداران نرم افزاری که به این توجیه که این یک ابزار آموزشی است می چسبند، به طرز خطرناکی نادرست هستند. دانشجوی سال اول براین جانسون گفت: “یک بار داشتم آن را با پدرم آزمایش می کردم و از او خواستیم که یک وبلاگ بنویسد. [post] در مورد رفتن به تعطیلات شروع به ساختن مطالب کرد…» از آنجایی که ChatGPT اغلب برای پاسخ به سؤالات مردم استفاده می شود، تداوم این تصور که منبع بی پایانی از اطلاعات واقعی است به سادگی انتشار اطلاعات نادرست را تسهیل می کند.
با توجه به همه بحثهایی که پیرامون این پلتفرم وجود دارد، وزارت آموزش شهر نیویورک اخیراً استفاده از ChatGPT را برای همه دستگاهها و شبکههای مدارس دولتی ممنوع کرده است و یکپارچگی مدارس دولتی شهر نیویورک را حفظ میکند. خوشبختانه، مدارس دولتی شهرستان مونتگومری اخیراً از این روش پیروی کرده و ChatGPT را در 3 ژانویه ممنوع کرده است. در حالی که این فقط برای یک شهرستان اعمال می شود، اولین قدم مهم در حفظ نشاط علمی است. جانسون گفت: «فکر میکنم همه مدارس باید آن را ممنوع کنند، زیرا برای معلمان بسیار سخت است که بتوانند بین کارهای نوشته شده توسط دانشآموز یا نوشتهشده با هوش مصنوعی تمایز قائل شوند، بنابراین راهی برای تقلب باز میکند.»
متأسفانه، صرفاً به این دلیل که ChatGPT در مدارس ممنوع است به این معنی نیست که دانش آموزان از آن در خانه استفاده نخواهند کرد و مشکل بزرگتر با محبوبیت چنین فناوری به راحتی در دسترس و مطلوب را برجسته می کند. در حالی که ممنوع کردن ChatGPT در مدرسه استفاده از آن را به حداقل میرساند، اما تضمین نمیکند که همه دانشآموزان استفاده از آن را متوقف کنند.
ChatGPT نزدیکی آینده ای تلخ برای مهارت دانش آموزان را روشن می کند. در حالی که دسترسی بالا و توانایی آن برای تسهیل تقلب و انتشار اطلاعات نادرست مطمئناً باعث دردسرهای زیادی برای معلمان می شود، مشکلات بزرگتر توسط خود دانش آموزان احساس می شود. دانشآموزان ممکن است دوست داشته باشند که ChatGPT چگونه به آنها کمک میکند حداقل زمان را برای انجام تکالیف اختصاص دهند، اما واقعیت این است که اگر یاد بگیرند که برای انجام تکالیف به رباتها وابسته باشند، از آموزش خود سودی نخواهند برد.