هر فصل درآمد با کلمات کلیدی جدید همراه است. همانطور که شرکتها فیلمنامههای خود را برای سه ماهه اخیر آماده میکنند، مطمئناً یک عبارت بهویژه بر لبان بسیاری از رؤسا خواهد ماند: هوش مصنوعی مولد (AI). از زمانی که ChatGPT، یک مکالمه با هوش مصنوعی، شروع به خیره کردن جهان کرد، روسا در مورد پتانسیل هوش مصنوعی مولد برای بهره وری توربوشارژ غرق شده اند. زوریخ، یک شرکت بیمه، اکنون از نسخه سفارشی ChatGPT برای ساده کردن اسناد طولانی مدت خسارت استفاده می کند. Mattel، یک اسباببازی، در حال طراحی اسباببازیهای جدید با استفاده از DALL-E است، ابزار دیگری که تصاویر را بر اساس پیامهای متنی تداعی میکند. Absci، یک شرکت بیوتکنولوژی، از شگفتی جدید برای کمک به توسعه آنتی بادی های درمانی استفاده می کند. بسیاری از شرکت های دیگر انگشتان پای خود را در این آب ناآشنا فرو می برند.
هر فصل درآمد با کلمات کلیدی جدید همراه است. همانطور که شرکتها فیلمنامههای خود را برای سه ماهه اخیر آماده میکنند، مطمئناً یک عبارت بهویژه بر لبان بسیاری از رؤسا خواهد ماند: هوش مصنوعی مولد (AI). از زمانی که ChatGPT، یک مکالمه با هوش مصنوعی، شروع به خیره کردن جهان کرد، روسا در مورد پتانسیل هوش مصنوعی مولد برای بهره وری توربوشارژ غرق شده اند. زوریخ، یک شرکت بیمه، اکنون از نسخه سفارشی ChatGPT برای ساده کردن اسناد طولانی مدت خسارت استفاده می کند. Mattel، یک اسباببازی، در حال طراحی اسباببازیهای جدید با استفاده از DALL-E است، ابزار دیگری که تصاویر را بر اساس پیامهای متنی تداعی میکند. Absci، یک شرکت بیوتکنولوژی، از شگفتی جدید برای کمک به توسعه آنتی بادی های درمانی استفاده می کند. بسیاری از شرکت های دیگر انگشتان پای خود را در این آب ناآشنا فرو می برند.
ابزارسازان اقتصاد دانش به طور کامل تر از جنون نوآوری استقبال کرده اند. مایکروسافت مجموعهای از بهروزرسانیهای محصول را اعلام کرده است که به جوکیهای رومیزی این امکان را میدهد تا وظایف خود را از تهیه پیشنویس ایمیلها و خلاصهسازی اسناد گرفته تا نوشتن کدهای کامپیوتری تخلیه کنند. «مثل کار در سالهای سگ»، اریک بوید، رئیس هوش مصنوعی بخش محاسبات ابری این غول فناوری، برنامههای شلوغ انتشار شرکت را توصیف میکند. گوگل، یک رقیب، به همین ترتیب مجموعه ابزارهای خود را مانند Adobe آماده میکند. Salesforce و Bloomberg، به ترتیب سازنده نرم افزارهای خلاقانه، فروشندگان و موضوعات مالی هستند. استارتاپ هایی مانند Harvey، دستیار حقوقی ChatGPT-مانند، و Jasper، یک کمک نویسندگی، در حال ظهور هستند.
سلام! شما در حال خواندن یک مقاله برتر هستید
ابزارسازان اقتصاد دانش به طور کامل تر از جنون نوآوری استقبال کرده اند. مایکروسافت مجموعهای از بهروزرسانیهای محصول را اعلام کرده است که به جوکیهای رومیزی این امکان را میدهد تا وظایف خود را از تهیه پیشنویس ایمیلها و خلاصهسازی اسناد گرفته تا نوشتن کدهای کامپیوتری تخلیه کنند. «مثل کار در سالهای سگ»، اریک بوید، رئیس هوش مصنوعی بخش محاسبات ابری این غول فناوری، برنامههای شلوغ انتشار شرکت را توصیف میکند. گوگل، یک رقیب، به همین ترتیب مجموعه ابزارهای خود را مانند Adobe آماده میکند. Salesforce و Bloomberg، به ترتیب سازنده نرم افزارهای خلاقانه، فروشندگان و موضوعات مالی هستند. استارتاپ هایی مانند Harvey، دستیار حقوقی ChatGPT-مانند، و Jasper، یک کمک نویسندگی، در حال ظهور هستند.
با وجود تمام آزمایشها، شرکتها در مورد نحوه استفاده از قدرتهای جدید هوش مصنوعی نامطمئن هستند. به گفته آقای بوید، اکثر آنها توانایی های فناوری را دست کم می گیرند یا بیش از حد برآورد می کنند. تلاشهایی در حال انجام است تا مشخص شود کدام مشاغل قویترین نامزد برای اختراع مجدد هستند. مطالعهای که ماه گذشته توسط OpenAI منتشر شد، بخش پشتیبان ChatGPT و DALL-E، به بررسی سهم وظایف در یک شغل پرداخت که با استفاده از فناوری جدید میتوان حداقل به نصف آنها سرعت داد. در صدر این فهرست مشاغلی بودند که شامل مقدار زیادی از نوشتن معمولی، اعداد خرد کردن یا برنامه نویسی کامپیوتری بودند – به نظر حقوقی ها، تحلیلگران مالی و طراحان وب.
بعید است که شرکت ها به زودی از چنین مشاغلی به طور کامل صرف نظر کنند. Generative ai ممکن است در تولید اولین پیش نویس ها به خوبی کار کند، اما برای ارائه دستورالعمل ها و ارزیابی نتایج به انسان ها متکی است. مایکروسافت، به طور مشخص، مجموعه ابزارهای جدید خود را “کمک خلبان” نامگذاری کرده است. در کتاب “بداهه”، کتاب اخیر رید هافمن، یکی از بنیانگذاران LinkedIn، یک شبکه اجتماعی برای متخصصان، نویسنده به کاربران توصیه می کند که با ChatGPT و دیگران رفتار کنند. “مثل یک دستیار پژوهشی در مقطع کارشناسی”. (کتاب با کمک یک ربات نوشته شده است.)
علاوه بر این، مایکل چوی از مک کینزی، یک شرکت مشاوره، استدلال میکند که با افزایش بهرهوری کدنویسها، فروشندگان و سایر انواع یقه سفید، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد شرکتها تعداد کمتری از آنها را میخواهند. همانطور که یکی از سرمایهگذاران خطرپذیر پیشبینی کرده بود، ممکن است نرمافزار در نهایت دنیا را بخورد، اما تا کنون فقط لبههای آن را زیر پا گذاشته است. و اکثر شرکت ها مطمئناً فروش بیشتر را به فروشندگان کمتر ترجیح می دهند. با این حال، موانع مختلفی پیش روی کسب و کارهایی است که به دنبال استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند. برای شروع، بسیاری از شرکتها باید در نقش کارکنان خردسال بهعنوان کارآموزی که باید آموزش ببینند، به جای اسبهای کاری که باید شلاق بخورند، تجدید نظر کنند. بهترین بهره را از هوش مصنوعی مولد ممکن است برای شرکتهایی با سیستمهای قدیمی آن و مجموعه دادههای پراکنده دشوار کند. روی سینگ از Bain، یک شرکت مشاوره که با OpenAI همکاری کرده است، میگوید: نکته مثبت این است که مدلهای زبان بزرگ مانند مدلهایی که ChatGPT را تقویت میکنند، در کار با مجموعه دادههای بدون ساختار بهتر از انواع قبلی هوش مصنوعی هستند.
سایر رزروها همچنان می توانند پذیرش را کند کنند. ویل گرانیس، فنشناس ارشد بخش رایانش ابری گوگل، خاطرنشان میکند که شرکتها نسبت به مصرفکنندگان در پذیرش فناوری جدید، نوار بسیار بالاتری دارند. یکی از نگرانیها محافظت از دادههای محرمانه یا حساس است، نگرانیای که شرکتهایی از بانک JPMorgan Chase را به Northrop Grumman، یک پیمانکار دفاعی، سوق داده است تا کارکنان را از استفاده از ChatGPT در محل کار منع کنند. زوریخ اجازه نمی دهد اطلاعات شخصی مشتریان به ابزار خود وارد شود.
نگرانی بزرگتر قابلیت اطمینان است. ابزارهای شبیه به ChatGPT می توانند اطلاعات قابل قبول اما نادرست را بیرون بیاورند، فرآیندی که به طور مستمع به آن “توهم” می گویند. این ممکن است هنگام رویاپردازی مطالب تبلیغاتی مشکلی نباشد، اما در جای دیگر یک نقص کشنده است. بال هواپیما، مایک هیلی، رئیس تحقیقات Autodesk، سازنده نرم افزارهای مهندسی، خاطرنشان می کند. انسان ها هم اشتباه می کنند تفاوت این است که ابزارهای هوش مصنوعی، در حال حاضر، نه تفکر خود را توضیح می دهند و نه سطح اعتماد خود را اعتراف می کنند. این امر باعث میشود اگر ریسکها زیاد باشد، اعتماد به آنها سخت میشود.
بهره وری برای مردم
رؤسا همچنین می توانند اشتهای خود را برای هوش مصنوعی مولد ناشی از نگرانی های فزاینده در مورد خطراتی که این فناوری برای جامعه ایجاد می کند، به ویژه با هوشمندتر شدن آن، از بین ببرد. برخی از رگباری از کلاهبرداری ها، اطلاعات نادرست و ویروس های رایانه ای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی نگران هستند. چنین نگرانی هایی دولت ها را به اقدام وادار می کند. وزارت بازرگانی آمریکا به دنبال نظرات مردم در مورد چگونگی رویکرد این فناوری است. اتحادیه اروپا در حال اصلاح لایحه برنامه ریزی شده در مورد هوش مصنوعی است تا پیشرفت های اخیر را در بر بگیرد. ایتالیا در حال حاضر ChatGPT را ممنوع کرده است.
ترس نهایی این است که به کارگیری هوش مصنوعی هوشمند می تواند روحیه کارکنان را تضعیف کند، اگر آنها نگران آینده خود باشند. با این حال به نظر می رسد تا کنون کارمندان جزو مشتاق ترین حامیان فناوری جدید هستند. از 12000 کارگری که در ژانویه توسط Fishbowl، یک برنامه شبکه محل کار، مورد بررسی قرار گرفتند، 43٪ از ابزارهایی مانند ChatGPT برای کارهای مربوط به کار استفاده کرده بودند – اکثریت بزرگی بدون اینکه روسای آنها بدانند. چنین شور و شوقی نشان میدهد که اشکهای کمی برای از دست دادن وظایف کوچک به هوش مصنوعی ریخته میشود. وینستون واینبرگ، یکی از بنیانگذاران هاروی، میگوید: «هیچکس به دانشکده حقوق نمیرود تا زمان خود را برای بررسی اسناد و مدارک صرف کند. این ممکن است برای تشویق شرکتها به ادامه آزمایش کافی باشد. با رشد بهرهوری در کشورهای ثروتمند که به مدت دو دهه در حال رکود است، چنین چیزی نیست. چیز بد.
© 2023، روزنامه اکونومیست محدود. تمامی حقوق محفوظ است. از اکونومیست، تحت مجوز منتشر شده است. محتوای اصلی را می توان در www.economist.com یافت