از زمان راه اندازی آن در نوامبر 2022، چت ربات هوش مصنوعی (AI) تولید متن OpenAI، ChatGPT، به عنوان یک فناوری انقلابی در سرفصل خبرها قرار گرفته است. اما با رشد مداوم استفاده تجاری از هوش مصنوعی، چه چیزی ChatGPT و دیگر ابزارهای به اصطلاح مولد هوش مصنوعی را خبر خوبی برای وام های تجاری می کند؟
داستان تا اینجا
تجسم های قبلی هوش مصنوعی نقش مهمی در افزایش اتوماسیون فرآیندهای وام تجاری داشته است. ابزارهای هوش مصنوعی یادگیری ماشینی به ویژه در استخراج داده های مناسب از برنامه های اعتباری برای پردازش دیجیتال – یا تصمیم گیری نسبتاً ساده وام دهی بسیار مؤثر هستند.
و از آنجایی که این ابزارها به طور مداوم نقاط داده بیشتری را استخراج می کنند و از رفتار انسان یاد می گیرند، در طول زمان دقیق تر و کارآمدتر می شوند.
در عرض چند ماه، هوش مصنوعی مولد به سرعت چندین گام فراتر رفته است. ابزارهایی مانند ChatGPT به جای تکرار فرآیندهای دستی و تصمیمات انسانی، حتی عمیقتر به دادههای موجود میپردازند تا محتوای متنی یا بصری خود را ایجاد کنند.
ناگهان ممکن است به طور خودکار یک پایان نامه کامل نوشته شده متقاعد کننده یا یک تصویر عمیق واقعی و نگران کننده ایجاد شود. این امر هوش مصنوعی مولد را هم به طرز شگفتآوری هوشمندانه و هم راهی بالقوه خطرناک برای فریب دادن سیستم میکند.
نگرانی های معتبر
بنابراین، در حالی که هوش مصنوعی مولد این قدرت را دارد که خدمات مالی مانند وامدهی تجاری را متحول کند، اما بهطور قابلتوجهی باعث ناراحتی صنعت نیز میشود.
اول، فرصت های عمده و پیچیده تری را برای کلاهبرداری معرفی می کند. وقتی میتوان از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد تصاویر قانعکننده – اما در نهایت ساختگی – از دستگیری دونالد ترامپ استفاده کرد، چه چیزی مانع از جعل اسناد برای نشان دادن سودآوری و اعتبار بیشتر به متقاضی وام تجاری از آنچه هست – میشود – یا اینکه زمانی وجود دارد که واقعاً چنین باشد. نه؟
در درون خود مؤسسات مالی، ظهور ابزارهای مولد هوش مصنوعی جرقه های دیگری را برانگیخته است. تعدادی از بانک های بزرگ در وال استریت و فراتر از آن، استفاده داخلی از ChatGPT را در حالی که نگرانی ها در مورد حریم خصوصی داده ها، امنیت سایبری و دسترسی به سیستم ها را ارزیابی می کنند، ممنوع کرده اند.
در نهایت، البته، این نگرانی همیشه وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین تعداد بیشتری از کارکنان انسانی شوند. هوش مصنوعی مولد فقط اضطراب را تشدید می کند، زیرا نه تنها کارهای تکراری و بی فکر را خودکار نمی کند، بلکه نقش های خلاق و شناختی را نیز در معرض خطر قرار می دهد.
فرصت های پاداش دهنده
اما وقتی صنعت این نگرانیها را برطرف کرد، فکر میکنم وامدهندگان با نادیده گرفتن مزایای بالقوه هوش مصنوعی مولد برای فرآیندهای خود و حتی افراد خود، ترفندی را از دست خواهند داد.
موارد استفاده مثبت برای هوش مصنوعی مولد در وام های تجاری می تواند شامل موارد زیر باشد:
- مشتری خود را بشناسید – شناسایی زودهنگام مشکلات به سطح بعدی
- ارزیابی اعتبار – تعیین اعتبار کسب و کارهای جدید بدون سابقه اعتباری
- تشخیص تقلب – ترجمه داده های بدون ساختار به بینش های معنادار و هرگز از دست دادن علائم هشدار دهنده
- تولید محصول – هضم هزاران نقطه داده در مورد مشتریان برای طراحی امکانات بسیار سفارشی و توصیه آنها در نقطه مناسب در چرخه تجاری
- اظهار نظر در مورد درخواست های اعتباری – دادن بازخورد سازنده به مشتریان در مورد دلایل تصمیمات وام
- تحلیل و پیش بینی مالی – پیش بینی آنچه در آینده برای مشتریان یا بازارها اتفاق می افتد
- تولید گزارش – ایجاد گزارش ها و داشبوردهای قابل دسترس تر، متناسب با نیازها و عقل افرادی که آنها را بررسی می کنند.
- آموزش و اعتبارسنجی مدل – پشتیبانی از تولید سناریوی تست استرس
- تحلیل احساسات – تفسیر دادههای کسبوکارها و بخشها از فیدهای خبری، رسانههای اجتماعی و سایر محتوای آنلاین
- یادداشت های اعتباری کمکی – ارائه تمام اطلاعات پس زمینه مورد نیاز وام دهندگان برای تجزیه و تحلیل انسانی
هوش انسان چطور؟
مانند سایر اشکال اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی، هوش مصنوعی مولد میتواند اصطکاک را از طیف گستردهای از فرآیندهای وامدهی تجاری، با پردازش مقادیر زیادی از دادهها با سرعت، کارایی و دقت بسیار بیشتر از یک انسان، حذف کند. مهمتر از همه، می تواند تعصبات انسانی را نیز از بین ببرد و به وام دهندگان کمک کند تا تصمیمات کاملاً عینی اما کاملا آگاهانه بگیرند.
با این حال، چیزی که همه ابزارهای هوش مصنوعی فاقد آن هستند، همدلی است – کیفیتی که همیشه به خوبی به وام دهندگان تجاری سنتی ارائه می شود. گاهی اوقات، زمانی که وضعیت مالی قطعی نیست، یک غریزه، یک احساس خوب یا درک عمیق از مشتری می تواند به یک معامله موفق منجر شود.
بنابراین، در نهایت، اگرچه هوش مصنوعی میتواند سهم گسترده و بازتعریفی در تصمیمگیری انسانی داشته باشد، اما نباید جایگزین آن شود. در کنار ابزارهای هوش مصنوعی، هوش هیجانی و تجربیات انسانی هنوز نقش مهمی در ارزیابی اعتبار و مدیریت وام دارند.
اما تغییر در راه است – و به سرعت در راه است. و اگر هوش مصنوعی مولد میخواهد پتانسیل خود را به عنوان یک نیروی خوب برآورده کند، وام دهندگان تجاری باید به سرعت راههایی را بیابند که آن را با نیروی انسانی خود هماهنگ کند.