در حالی که بیشتر شما با ChatGPT آشنا هستید، ابزاری مولد هوش مصنوعی (AI) که بر اساس یک مدل زبان بزرگ (LLM) ساخته شده و پاسخهای نسبتاً هوشمندانهای به سوالات ارائه میدهد، تعداد کمی از شما در محل کار از آن استفاده خواهید کرد. ChatGPT معمولاً برای فعالیت های تجاری جدی ایمن در نظر گرفته نمی شود و در این مرحله عمدتاً برای سرهم بندی استفاده می شود.
اکنون، تلاشهایی برای بستهبندی مدلهای زبان در محیطهای سازمانی، با تمرکز بر دادههای سازمانی مقیم در حال انجام است. اما در عین حال، متخصصان و متخصصان هوش مصنوعی به احتیاط در مورد توسعه AI و LLM تاکید می کنند.
همچنین: نحوه استفاده از ChatGPT: همه چیزهایی که باید بدانید
اینها یافته های یک نظرسنجی از 300 پارتیشن کننده و متخصص هوش مصنوعی است که توسط expert.ai منتشر شده است. نویسندگان گزارش میگویند: «مدلهای زبانی خاص سازمانی آینده هستند. هیئت مدیره و سهامداران از مدیران تجاری و فنی می پرسند که چگونه قصد دارند از این طلوع جدید هوش مصنوعی و قولی که برای باز کردن زبان برای حل مشکلات ارائه می دهد، استفاده کنند.
این تحقیق نشان میدهد که بیش از یک سوم (37%) از شرکتها در حال بررسی ساخت مدلهای زبان خاص سازمانی هستند.
در عین حال، متخصصان هوش مصنوعی تشخیص میدهند که ساخت و حفظ یک مدل زبان یک کار بیاهمیت است. اکثر شرکت ها (79٪) متوجه شده اند که تلاش لازم برای آموزش یک مدل زبانی قابل استفاده و دقیق برای سازمان “یک تعهد بزرگ” است.
همچنین: بهترین چت ربات های هوش مصنوعی: ChatGPT و جایگزین هایی که باید امتحان کنید
با این وجود، تلاشها در حال انجام است — تیمها از قبل برای پروژههای پذیرش و آموزش LLM بودجهبندی میکنند، با ۱۷ درصد بودجه امسال، ۱۸ درصد دیگر برای تخصیص بودجه، و ۴۰ درصد درباره بودجه سال آینده بحث میکنند.
نویسندگان expert.ai میگویند: «این منطقی است، زیرا بیشتر دادههای دامنه عمومی که برای آموزش LLMها مانند ChatGPT استفاده میشوند، دادههای درجه سازمانی یا دامنه خاص نیستند. «حتی اگر یک مدل زبان در حوزههای مختلف آموزش داده شده باشد، احتمالاً نماینده آنچه در بیشتر موارد استفاده سازمانی پیچیده استفاده میشود، خواه حوزههای عمودی مانند خدمات مالی، بیمه، علوم زندگی و مراقبتهای بهداشتی، یا موارد استفاده بسیار خاص مانند قرارداد نیست. بررسی، ادعاهای پزشکی، ارزیابی ریسک، کشف تقلب و بررسی سیاست های سایبری. تلاش آموزشی برای داشتن عملکرد با کیفیت و سازگار در موارد استفاده از دامنه بسیار خاص مورد نیاز است.”
برای حامیان هوش مصنوعی سازمانی در این نظرسنجی، مهمترین نگرانی در مورد هوش مصنوعی مولد امنیت است که توسط 73 درصد ذکر شده است. عدم صداقت موضوع دیگری است که 70 درصد به آن اشاره کرده اند. بیش از نیمی (59٪) در مورد مالکیت معنوی و حفاظت از حق چاپ ابراز نگرانی می کنند – به ویژه در مورد LLM هایی مانند GPT، “آموزش داده شده بر روی طیف گسترده ای از اطلاعات، که برخی از آنها دارای حق چاپ محافظت می شوند، و به دلیل اینکه از داده های اینترنتی در دسترس عموم می آیند.” نویسندگان گزارش معتقدند. “این یک مشکل اساسی زباله در داخل و خارج کردن زباله دارد.”
همچنین: نحوه استفاده از ChatGPT برای نوشتن کد
هوش مصنوعی ممکن است نیاز به منابع انسانی را در کارهای خاص کاهش دهد، اما از قضا، نیاز به افراد بیشتری برای ساخت و حفظ آن دارد. بیش از چهار نفر از هر ده (41%) حامیان هوش مصنوعی نسبت به کمبود متخصصان ماهر با تخصص برای توسعه و پیاده سازی هوش مصنوعی مولد سازمانی ابراز نگرانی می کنند.
بیش از یک سوم (38٪) از پاسخ دهندگان نظرسنجی نسبت به مقدار منابع محاسباتی مورد نیاز برای اجرای LLM ابراز نگرانی می کنند. نویسندگان گزارش میگویند که زیرساختهایی مانند سرورهای قدرتمند یا خدمات رایانش ابری برای پشتیبانی از استقرار مدلهای زبان در مقیاس بزرگ مورد نیاز است.
پذیرش مدلهای زبانی سازمانی مستلزم برنامهریزی دقیق و در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل، از جمله حریم خصوصی و امنیت دادهها، زیرساختها و نیازهای منابع، ادغام با سیستمهای موجود، ملاحظات اخلاقی و قانونی، و شکافهای مهارت و دانش است.
همچنین: هوش مصنوعی بیشتر از تغییرات آب و هوایی باعث نابودی جهان می شود
مانند هر فناوری در حال ظهور، پذیرش موفقیت آمیز به موارد استفاده بستگی دارد که جهش قابل توجهی را نسبت به روش های قبلی نشان می دهد. همانطور که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفت، موارد استفاده محکمی برای هوش مصنوعی مولد وجود دارد:
- تعامل انسان و کامپیوتر: مدلهای زبان سازمانی به کاربران نهایی و مشتریان «دسترسی سریع و آسان به اطلاعات و پشتیبانی، مانند جزئیات محصول، راهنمای عیبیابی و سؤالات متداول» کمک میکنند. شایع ترین موارد استفاده در این مرحله چت بات ها (54%)، پرسش و پاسخ (53%) و مراقبت از مشتری (23%) است.
- تولید زبان: “هوش مصنوعی مولد می تواند محتوای جدید بنویسد، تصاویر واقعی ایجاد کند، کپی بازاریابی تولید کند، موسیقی بسازد و حتی کد برنامه نویسی تولید کند.” دو نمونه محبوب در این زمان عبارتند از خلاصه سازی محتوا (51٪) و تولید محتوا (45٪).
- استخراج اطلاعات: موارد استفاده برتر در اینجا عبارتند از استخراج دانش (49%)، طبقه بندی محتوا و ایجاد ابرداده (38%). طبقه بندی محتوا برای مسیریابی (27%) و استخراج موجودیت (20%) نیز ذکر شده است.
- جستجو کردن: جستجوی عمومی (39٪)، جستجوی معنایی (31٪) و توصیه ها (29٪) به عنوان “ابزارهای مهمی برای کمک به مردم برای یافتن سریع و دقیق اطلاعات مورد نیاز خود، بدون نیاز به جستجوی بسیاری از نتایج نامربوط” دیده می شوند.
در حالی که بسیاری از شرکت ها ممکن است به دنبال پذیرش LLM های سازمانی باشند، اکثر حامیان هوش مصنوعی در نظرسنجی توصیه می کنند در ادامه با هوش مصنوعی احتیاط کنید. تقریباً سه چهارم (71٪) موافق هستند که مقررات دولتی برای مقابله با استفاده تجاری قانونی از هوش مصنوعی و استفاده مخرب فوراً مورد نیاز است. نویسندگان گزارش هشدار میدهند که هوش مصنوعی و LLM «میتوانند پیامدهای اخلاقی و قانونی مهمی، بهویژه در مورد مسائل مربوط به سوگیری، انصاف و حقیقت داشته باشند».