با ادامه پیشرفت و نفوذ هوش مصنوعی در جامعه ما، بسیاری در مورد تأثیرات آن بر آموزش نگرانی دارند.
به گفته وب سایت TechTarget، یک شرکت بازاریابی، هوش مصنوعی (AI) را می توان به عنوان شاخه ای از علوم کامپیوتر تعریف کرد که در آن ماشین های هوشمند برای انجام کارهایی طراحی می شوند که به طور سنتی به هوش انسانی نیاز دارند. این سیستمهای هوش مصنوعی با پردازش مقادیر زیادی از اطلاعات، که معمولاً از طریق زبان ارائه میشوند، کار میکنند و آن اطلاعات را برای هر گونه همبستگی یا الگوی تجزیه و تحلیل میکنند. سیستم ها از این اطلاعات برای پیش بینی شرایط آینده استفاده می کنند. پیشرفت ها در این شاخه اساساً در هر بخش از صنعت فناوری تغییر ایجاد کرده است و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از وب سایت Bernard Marr & Co، یک سازمان اندیشکده، هوش مصنوعی به تدریج در بخش آموزشی ادغام می شود تا یادگیری را در دسترس، شخصی و کاربردی تر کند. آموزگاران مبتنی بر هوش مصنوعی به دانش آموزان بازخورد مستقیم در مورد کار خود می دهند و می توانند به عنوان ابزاری برای یادگیری استفاده شوند. فناوری هوش مصنوعی همچنین میتواند مزایایی مانند نمرهدهی خودکار تکالیف، آزمونها و حتی مقالهها برای مربیان داشته باشد. استفاده از ابزارهایی مانند این میتواند زمانی را برای مربیان آزاد کند تا آنها را به برنامهریزی فعالیتهای کلاسی، آمادهسازی دروس یا ارائه کمکهای فردی به دانشآموز اختصاص دهند.
دکتر کریستینا فیسانیک استاد زبان انگلیسی در پن وست کالیفرنیا است. وقتی از او در مورد علاقه اش به استفاده از سیستم های هوش مصنوعی برای نمره دادن به مقالات پرسیده شد، او پاسخ داد: «حتی با وجود بارهای کاری سنگین، من باور نمی کنم که بتوانم دانش آموزانم را از این طریق بشناسم. چگونه می توانم با نوشته آنها آشنا شوم؟ چگونه می توانم نقاط قوت و ضعف آنها را بدانم؟ اگر می خواهید نمره خود را تسلیم کنید، چرا اجازه نمی دهید هوش مصنوعی به کل کلاس درس بدهد؟» همانطور که فناوری هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه می دهد، نگرانی های فزاینده ای در بین معلمان در مورد تأثیر احتمالی مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی و از دست دادن یکپارچگی تحصیلی وجود دارد.
ChatGPT (ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد)، یک ربات چت است که توسط OpenAI در نوامبر سال 2022 راه اندازی شد. این سیستم از متن تطبیقی شبیه انسان برای پاسخ به سؤالات، نوشتن داستان و درگیر شدن در گفتگو استفاده می کند. حتی این توانایی را دارد که کدهای کامپیوتری را اشکال زدایی کند، اشتباهات خود را بپذیرد، پیش فرض های نادرست را به چالش بکشد و درخواست های نامناسب را رد کند. با وجود چنین فناوری پیشرفته ای که برای استفاده رایگان در دسترس است، جای تعجب نیست که دانش آموزان از این برنامه ها برای تکمیل تکالیف، آزمون ها و حتی انشا استفاده کنند. از زمانی که ChatGPT عمومی شد، سازمانهای مختلف سیاستهایی را علیه ارسال آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی وضع کردهاند.
هنگام انجام تحقیق در مورد این موضوع، منصفانه بود که از ChatGPT بپرسیم که در مورد تأثیر خود چه فکر می کند، و آیا معتقد است که مشکلی برای آموزش عالی ایجاد می کند یا خیر. او پاسخ داد: «به عنوان یک مدل زبانی هوش مصنوعی، نظرات شخصی ندارم، اما هوش مصنوعی هم چالشها و هم فرصتهایی را برای آموزش عالی ایجاد میکند. از یک طرف، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که آموزش را شخصیتر و در دسترستر برای دانشآموزان کند و به آنها کمک کند تا با سرعت خودشان یاد بگیرند. از سوی دیگر، مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی و سایر اشکال فناوری هوش مصنوعی در آموزش، نگرانی هایی را در مورد تأثیر بر اصالت، خلاقیت و مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان ایجاد می کند. هوش مصنوعی در آموزش موضوع پیچیده ای است که نیازمند بررسی دقیق و ایجاد تعادل بین مزایا و چالش های بالقوه است. مربیان و مؤسسات باید اقداماتی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که از فناوری هوش مصنوعی به گونه ای استفاده می شود که از کیفیت آموزش و توسعه مهارت های تفکر انتقادی و نوشتاری دانش آموزان پشتیبانی می کند.
مسلماً هوش مصنوعی مشکلاتی با سوگیری داشته است، و این مسئله دیگری را برای هر کسی که از این سیستم برای تحقیق استفاده میکند، ایجاد میکند. این به دلیل این واقعیت است که تمام اطلاعاتی که رایانه در پایگاه داده خود دارد در اصل توسط یک انسان ایجاد شده است که در طول تاریخ نژادپرستی، جنسیت گرایی و بسیاری از تعصبات دیگر را ارائه کرده است. خطر این امر احتمال انتشار اطلاعات نادرست است. دکتر فیسانیک میگوید: «از دیدگاه من، ثبت لحظهای در زمان و بازتاب آن به ما که هستیم. از یک طرف، ما را از انسانیت خارج می کند، اما من فکر می کنم که هم بهترین و هم بدترین انسانیت را منعکس می کند.»
ChatGPT در حال حاضر برای استفاده رایگان در دسترس است و می توانید آن را در وب سایت OpenAI پیدا کنید. همراه با این مقاله، نمونه ای از مقاله نمونه نوشته شده توسط ChatGPT است تا به عنوان نمونه ای از کار آن مشاهده شود. از هوش مصنوعی خواسته شد تا یک مقاله در سطح دانشجوی سال اول در مورد نقش سرنوشت در کتاب ویلیام شکسپیر بنویسد. رومئو و ژولیت.
وی افزود: «یک چیزی که باید در هنگام صحبت در مورد نگرانی ها در نظر بگیریم این است که این روش دیگری برای بی ارزش کردن علوم انسانی و کاری است که ما انجام می دهیم. بسیاری از شرکتهایی که از این فناوری استفاده میکنند، از آن برای کاهش کارمندان، بهویژه کپینویسان سطح ابتدایی، استفاده میکنند. اگر بتوانید از هوش مصنوعی بخواهید که یک پست وبلاگی 250 کلمه ای در مورد روند مد برای سال 2023 بنویسد، وب و پایگاه داده های خود را بررسی می کند و اطلاعات نسبتاً قابل اعتمادی ایجاد می کند. اما شما همیشه برای ظرافت، لحن و استایل به انسان نیاز خواهید داشت. دکتر فیسانیک گفت که یاد گرفتن چگونه یک ارتباطدهنده خوب باشد، یک مهارت گرانقیمت است. من از آن نمی ترسم، آن طور که شاید برخی نویسندگان دیگر می ترسند، یا شاید من باید. من احساس میکنم وقتی گرد و غباری روی آن نشست، میتوانیم گفتگوهای بیشتری داشته باشیم. من فکر می کنم که مردم یاد خواهند گرفت که با آن کار کنند، نه در برابر آن.
همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهد، مهم است که نگرانی های مربوط به تأثیر آن بر یکپارچگی تحصیلی و حل مسئله/تفکر انتقادی را برطرف کنیم. با انجام این کار، میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که هوش مصنوعی بهجای تضعیف اهداف آموزش، پشتیبانی میشود.