از زمان آغاز به کار ChatGPT در اواخر سال گذشته، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران به طور یکسان مجذوب پتانسیل هوش مصنوعی (AI) و به طور خاص تر، پیشرفت در مدل های زبان بزرگی شده اند که چت بات های نسل بعدی را تامین می کنند.
شیفتگی عمومی به هوش مصنوعی محاورهای آتش زیر دست شرکتهای فناوری بزرگ را روشن کرد که در تلاش برای توسعه و ادغام محصولات و قابلیتهای مشابه در خط تولید خود هستند. نه اینکه پشت سر بگذاریم، آمازون (AMZN 1.38٪) این هفته به مبارزه ملحق شد و چندین محصول مجهز به هوش مصنوعی را معرفی کرد، در حالی که همچنین قول داد که به دستیار مجازی که پیشگام بود، یک تغییر بسیار مورد نیاز بدهد.
در حال گسترش ترکیب خود
آمازون از معرفی چهار دستگاه جدید اکو با قابلیت الکسا خبر داد. این شرکت میگوید Echo Pop با قیمت 39.99 دلار، دارای یک بلندگوی جهتدار جلویی است که “با شکل نیمه کره دوستداشتنی” دارد.
همچنین Echo Show 5 را معرفی کرد. آخرین نسخه اسپیکر هوشمند آن با قیمت 89.99 دلار دارای صفحه نمایش لمسی جمع و جور برای برقراری تماس های ویدیویی، بررسی دوربین های زنگ در یا پخش فیلم از Amazon Prime است. Echo Show 5 for Kids (99.99 دلار) شامل کنترلهای والدین و دسترسی به محتوای مناسب برای کودکان است.
این شرکت میگوید، Echo Buds، هدفونهای بیسیم با قیمت 49.99 دلار، دارای «طراحی نیمه داخل گوش است که برای ارائه صدای غنی، عمر باتری طولانیمدت، ویژگیهای ممتاز و دسترسی هندزفری به الکسا ساخته شده است».
آمازون همچنین گفت که Echo Auto – یک بلندگوی هوشمند که برای استفاده در خودروها طراحی شده است – به کشورهای جدید مختلفی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا و کشورهای دیگر می آید.
با این حال، عنوان اصلی خط تولید در حال گسترش نبود، بلکه افشای این بود که فروش دستگاههای مجهز به الکسا از 500 میلیون فراتر رفته است. روهیت پراساد، معاون ارشد و دانشمند ارشد الکسا گفت: استفاده از الکسا در سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است. وی افزود که آمازون قصد دارد در طول سال تجربیات مولد مبتنی بر هوش مصنوعی را برای الکسا اضافه کند.
در مصاحبه ای با CNBC، پراساد فاش کرد که این شرکت در حال ساخت یک مدل جدید و بهبود یافته با زبان بزرگ (LLM) با نام معلم الکسا است که “الکسا را مکالمه تر و هوشمندتر می کند.” الکسا در حال حاضر توسط LLM موجود آمازون پشتیبانی می شود.
فرصت از دست رفته؟
آمازون یکی از پیشگامان فناوری صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی بود که الکسا را در سال 2014 معرفی کرد. این شرکت به سرعت مجموعه ای از دستگاه های دارای الکسا را راه اندازی کرد، از جمله بلندگوهای هوشمند Echo با نام تجاری آمازون، استیک های پخش تلویزیون Fire، ترموستات ها و سیستم های امنیتی خانه.
آمازون که تمایلی به واگذاری مزیت خود نداشت، همچنین با هزاران سازنده شریک شد و الکسا را در ده ها هزار محصول مصرفی از جمله ساعت، تلویزیون و حتی وسایل نقلیه ادغام کرد – به مردم اجازه داد این محصولات را با استفاده از دستورات صوتی کنترل کنند.
آمازون به ندرت اطلاعاتی در مورد وسعت دسترسی الکسا به اشتراک می گذارد. آخرین واقعی به روز رسانی در اوایل سال 2019 ارائه شد. در آن زمان، آمازون اعلام کرد که بیش از 100 میلیون دستگاه را با الکسا در هیئت مدیره فروخته است. اینها شامل 150 دستگاه مختلف با الکسا داخلی بود — بیش از 100 دستگاه توسط آمازون ساخته نشده بودند.
همچنین 28000 محصول خانه هوشمند از 4500 سازنده مختلف با بیش از 70000 مهارت الکسا (برنامه هایی که وظایف خاصی را انجام می دهند) وجود داشت. اینها شبکه بزرگ و رو به رشدی از دستگاه ها و گنجینه مجازی از اطلاعات کاربران را برای استفاده از آنها در اختیار شرکت قرار داد.
با این حال، با ظهور اخیر چت ربات های نسل بعدی، به نظر می رسد آمازون عملاً غافل شده است. هوش مصنوعی مولد که به افرادی مانند ChatGPT و الفبا‘s Bard، در حالی که هنوز در مراحل ابتدایی خود است (و مسلماً دارای نقص است)، در حال ربودن کانون توجه است – در حالی که الکسا، یکی از فناوریهای صوتی اصلی مبتنی بر هوش مصنوعی، به چیزی شبیه به دیوار شکوفه تبدیل شده است.
دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است
آمازون دیدگاه متفاوتی دارد. پراساد گفت: «الکسا برای مدت طولانی در خط مقدم هوش مصنوعی بوده و هست. ما بخشی از زعمات فرهنگی بودهایم و از سرعت آن کاسته نشده است.» او اشاره کرد که الکسا یک مزیت دارد: در حالی که کاربران فقط می توانند از طریق یک مرورگر وب به ChatGPT و سایر ربات های چت دسترسی داشته باشند، الکسا یک “هوش مصنوعی شخصی و فوری در دسترس” است که مردم می توانند از طریق هزاران محصول مجهز به الکسا با آن به صورت صوتی ارتباط برقرار کنند.
مزیت دیگر، مجموعه ای از داده های آمازون در مورد کاربران الکسا است. پراساد گفت: “این جایی است که تمام زمینه های محیطی که شما هستید، چه چیزی می پرسید، کجا هستید، وارد می شود تا بهترین تصمیم را برای شما در آن لحظه و از طرف شما اتخاذ کند.”
اندی جاسی، مدیرعامل آمازون در جدیدترین نامه سهامداران آمازون نوشت که این شرکت در حال “سرمایه گذاری سنگین” در LLM و هوش مصنوعی مولد است.
هنوز روزهای اولیه داستان هوش مصنوعی مولد و این چت ربات های نسل بعدی است. با توجه به سابقه اختلال آمازون، هنوز خیلی زود است که این شرکت را در نظر بگیریم. در واقع، تعجب نمیکنم اگر آمازون در کوتاهمدت سرفصلهای خود را ایجاد کند و الکسا را دوباره در صدر قرار دهد.