دانشگاه ملی مهارت (NSU) اسلام آباد – یک مرکز بین المللی یونسکو/یونووک در پاکستان – با ایجاد مرکز آموزش اجرایی ترانسفورماتور پیش آموزش مولد (GPT) رهبری می کند. یک سند خط مشی با عنوان «ChatGPT و هوش مصنوعی در آموزش عالی برخی از چالشهای اصلی و پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی در آموزش عالی را مطرح میکند و گامهای عملی را ارائه میدهد که مؤسسات آموزش عالی میتوانند بردارند».
به گفته پروفسور مختار احمد، معاون NSU، دانشگاه های پاکستان می توانند با معرفی GPT در تمام سطوح آموزشی در سطح جهانی رقابت کرده و برتری داشته باشند. این فناوری وجود دارد و ما نمی توانیم مانع دسترسی جوانان شویم. درباره دانشگاه، ChatGPT دقیقاً مانند تغییر تلفن های قدیمی با شماره گیر به تلفن های لمسی است. باید در سراسر کشور در مورد چگونگی انتقال مزایای GPT به جوانان با از بین بردن معایب آن فکر کرد. علاوه بر این، اگر متخصصان IT پاکستانی نسخه اردو ChatGPT را توسعه دهند، برتری منطقه ای خواهند داشت.
کارشناسان معتقدند ChatGPT کاربردهای گسترده تری در سیستم های آموزش پایه و عالی دارد، از جمله آموزش و یادگیری، طراحی تحقیق، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، وظایف اداری، و تعامل دانشگاه با جامعه.
تیم NSU بر این باور است که GPT به سرعت در حال تکامل است، بنابراین چندین نسخه دارد. با این حال، ChatGPT 4 انقلابی است زیرا به افراد اجازه می دهد مانند همکاران و همتایان خود با رایانه ها تعامل داشته باشند. علاوه بر این، یونسکو ChatGPT را به عنوان یک “ربات کامپیوتری” توصیف می کند که می توانید در مورد هر چیزی با او صحبت کنید. برای هر یک از مشکلات خود کمک بگیرید و راه هایی برای حل آنها پیدا کنید.
پروفسور مختار می گوید: من به طور مداوم تکامل GPT را در چند ماه گذشته مشاهده کرده ام. به عنوان یک متخصص آموزش، به دولت توصیه میکنم که ChatGPT 4.0 را بدون توجه به مسائل اخلاقی و محدودیتهای آن به دقت ارزیابی کند. اگر به جوانان خود کمک نکنیم، آنها به تنهایی از این فناوری استفاده می کنند. مهمتر از همه، آخرین نسخه ChatGPT4 عاری از احساسات منفی است و تعاملات اخلاقی با کاربران، انسانی است و احساسات منفی را دفع می کند.
مرکز اجرایی NSU GPT برای شرکای دانشگاهی در سراسر کشور و بین المللی باز خواهد بود. معاون NSU اهداف مرکز و اجرای بیشتر آن را در روز 3 مه بعدازظهر طی یک ارائه Zoom افشا خواهد کرد.