اگرچه درجاتی از نگرانی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد، اما واضح است که احتمالاً تأثیرات قابل توجهی در فضای اشتغال و کسب و کار، مثبت و منفی دارد. عکس / 123rf
رئیس یک شرکت نوپای هوش مصنوعی در تاورانگا می گوید که تیم کوچک او دو سال کار خود را تنها در چند ماه با استفاده از هوش مصنوعی به پایان رساندند.
کارشناسان کسب و کار می گویند استقبال از هوش مصنوعی بهبود خواهد یافت
بهره وری، کمک به برنامه های کارکنان، بینش داده ها، روند مشتری و تجزیه و تحلیل جریان نقدی.
با این حال، نگرانی هایی نیز وجود دارد که ممکن است با تطبیق کسب و کارها با فناوری های هوش مصنوعی، مشاغل از بین بروند یا تغییر کنند – اگرچه ممکن است سال ها طول بکشد تا بتوان از آنها بدون نظارت انسانی استفاده کرد.
تیم بوین، مدیر اجرایی SmartSpace.ai، گفت که هدف شرکت او ارائه ابزارهایی برای کسبوکارها است تا از قدرت هوش مصنوعی استفاده کنند و روش استفاده از دادهها را متحول کنند.
بسیاری از شرکتهای بزرگ دارای دادهها، تخصص و بینشهای گستردهای هستند که در سرورهای خود ذخیره میشوند، اما اغلب برای به دست آوردن ارزش معنادار از آن تلاش میکنند. SmartSpace این شرکتها را به ابزارهای لازم برای باز کردن و یکپارچهسازی دادههایشان مجهز میکند.
“این فرآیند داده های موجود آنها را به یک دارایی بسیار ارزشمندتر تبدیل می کند.”
بوین گفت که تیم SmartSpace از قنطورس ها تشکیل شده است – افرادی که از دانش و مهارت های خود برای استفاده موثر از هوش مصنوعی استفاده می کنند.
آنها از Generative Pre-trained Transformer (GPT) – نوعی هوش مصنوعی مولد – برای بهبود بازاریابی، توسعه نرم افزار، تعامل با مشتری و تحقیق استفاده کردند.
تبلیغات
با NZME تبلیغ کنید.
GPT قادر به اجرای مجموعه وسیعی از وظایف است. می توان از آن برای پیش نویس ایمیل ها، ایجاد کپی بازاریابی و تولید تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرد.
یک ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT توسط شرکت آمریکایی OpanAI در نوامبر 2022 توسعه یافت و از آن زمان شور و شوق را در زمینه هوش مصنوعی برانگیخت.
بوین پیش بینی کرد: «در عرض چند سال، تا زمانی که سنتور نباشید، دانش یا شغل اداری نخواهید داشت.
در ادامه، من کسی را که نتواند در طول فرآیند مصاحبه ثابت کند که یک سنتور است را استخدام نمی کنم.
Boyne گفت که آنها در تلاشند تا دسترسی به هوش مصنوعی را برای کسب و کارها “دموکراتیزه” کنند و ابزارهایی برای استفاده ایمن از مدل های هوش مصنوعی مانند GPT ارائه دهند.
او گفت که با هوش مصنوعی همه چیز سریعتر اتفاق می افتاد.
تیم کوچک ما در چند ماه بیشتر از دو سالی که LawVu را در سال 2015 راه اندازی کردیم، به دست آوردیم، و این کار را با افراد کمتری انجام دادیم.
این عمدتا به این دلیل بود که شرکت نیازی به استخدام افراد بیشتری برای دستیابی به حرکت رو به جلو نداشت.
تبلیغات
با NZME تبلیغ کنید.
او گفت که پیش از این، آنها باید به نقاط عطفی مانند تامین امنیت مشتریان جدید یا ایجاد مقدار مشخصی درآمد دست می یافتند تا پروژه هایی را که بنیانگذاران خودشان نمی توانستند انجام دهند، مانند استخدام بازاریابان با تجربه، کارشناسان امنیتی یا مهندسان بیشتر، برون سپاری کنند.
اکنون مهندسان ما میتوانند سه برابر کار را با استانداردی بالاتر از قبل از آمدن ChatGPT انجام دهند، و من میتوانم با دستیار هوش مصنوعی شخصیام برای انجام بقیه کارها کار کنم.
“این به توانایی ما برای انجام کارهای تخصصی بدون نیاز به استخدام افراد و همچنین اسب بخار اضافی که با استفاده از هوش مصنوعی به دست می آوریم خلاصه می شود.”
Boyne گفت که این کسب و کار درست پس از انتشار ChatGPT در سال 2022 راه اندازی شد، بنابراین “از ابتدا در هر فرآیندی وجود داشته است”.
کارآفرین بودن واقعاً سخت بود. GPT واقعاً این را تغییر داده است و من فکر می کنم این یک چیز عالی برای نیوزلند است. در اینجا کارآفرینان تازه کار زیادی وجود دارد.»
بوین گفت که هوش مصنوعی «عمیقاً» بر کسبوکارها تأثیر میگذارد و برای کارفرمایان خوب است اما برای کارمندان کمتر.
“برای اولین بار، ما میتوانیم شاهد باشیم که تولید ناخالص داخلی و بیکاری هر دو در یک جهت افزایش مییابند.”
روشی که هوش مصنوعی بر مشاغل فردی تأثیر می گذارد، عمدتاً به تمایل آنها برای پذیرش آن بستگی دارد.
هیچ کس نمی داند ماه آینده چه چیزی ممکن است، چه برسد به سال آینده، اما شما باید در بازی حضور داشته باشید. اگر از آن نترسید، طلا در خیابان ها هست.»
بوین گفت هوش مصنوعی در خلیج فراوانی، جایی که اقتصاد تا حد زیادی توسط صنایع اولیه، لجستیک، املاک و سایر صنایع دنیای واقعی تغذیه میشود، یک «مثبت خالص» خواهد بود و میتواند کارایی را بهبود بخشد و به کسبوکارها ارزش بیافزاید.
اما، او معتقد بود که صنایع دیجیتال و مبتنی بر دانش مانند طراحی وب، قانون، حسابداری، معماری و آژانس های بازاریابی در صورت پیدا نکردن مدل های جدید، ارزش کافی برای ماندگاری را ارائه نمی دهند.
بوین گفت که هوش مصنوعی میتواند منجر به از دست دادن شغل شود یا مشاغل به قدری تغییر میکنند که افرادی که نمیتوانند سازگار شوند جایگزین میشوند، اما این تغییر یک شبه اتفاق نمیافتد.
“GPT با یک انفجار کاهش یافت، اما اعمال آن در دنیای واقعی زمان می برد. این به تدریج اتفاق می افتد زیرا داربست ها و زیرساخت های مورد نیاز برای پایدار و ایمن ساختن آن ساخته می شود، اما اشتباه نکنید، جهان در پنج سال آینده مکانی بسیار متفاوت خواهد بود.
ما باید در طول زمان در تمایز بین تأثیرات اقتصادی هوش مصنوعی در مقابل تلفات انسانی که میگیرد، بهتر شویم.»
او گفت که انتظار می رود گفتگو در مورد UBI (درآمد پایه جهانی) در 12 تا 24 ماه آینده به اوج خود برسد.
UBI سیستمی است که در آن همه بدون نیاز به کار درآمد تضمینی را در قالب پرداخت انتقال بدون قید و شرط دریافت می کنند.
مارک لیستر، مدیر سرمایه گذاری شرکای سرمایه گذاری Craigs، گفت که فضای هوش مصنوعی به سرعت در حال حرکت است و در حالی که او انتظار داشت برخی از بخش ها را متزلزل کند، مزایایی نیز خواهد داشت.
او گفت: “شنیدهام که مردم میتوانند از آن برای انجام تکالیف شما، نوشتن کارتهای سالگرد برای همسرتان یا نوشتن گزارش بازار سهام برای روز یا هفته آینده استفاده کنند.”
“اگر اولین اجرای آن می تواند کاری را که اکنون می تواند انجام دهد، تصور کنید که در دو یا سه سال آینده چه کاری می تواند انجام دهد.”
لیستر گفت با وجود اینکه خطر جایگزینی برخی مشاغل را دارد، اما چیزی نیست که از آن ترسید.
قبل از اینکه وحشت کنیم، باید به یاد بیاوریم که تاریخ بشر مملو از نمونه هایی از پیشرفت های تکنولوژیکی است که بازار کار را مختل کرده است.
او از نمونه هایی مانند زمانی که ماشین ها به بخش کشاورزی معرفی شدند و زمانی که کامپیوتر و اینترنت اختراع شد استفاده کرد.
اگرچه این در کوتاه مدت مخل بود، اما راههای زیادی برای سرکار گذاشتن مردم پیدا کردیم.»
لیستر گفت هوش مصنوعی همچنین می تواند ابزاری برای افزایش بهره وری در محل کار باشد.
او گفت: «استفاده عاقلانه و با نظارت انسانی، میتواند برخی از مشاغل را آسانتر و کارآمدتر کند.»
ما نمیتوانیم از واقعیت سرد و سخت دور شویم و به تعداد زیادی از افراد در مشاغل خاص نیاز نداریم.
اما ما تا زمانی که خواهان دخالت انسانی نیستیم فاصله داریم.»
لیستر گفت که می تواند به کمبود کارکنان نیز کمک کند.
“هر چیزی که بتواند آن عرضه نیروی کار کمیاب را آزاد کند، مفید خواهد بود.”
در حالی که لیستر گفت که ورود هوش مصنوعی به فضای کاری اجتناب ناپذیر است، او گفت که این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد و به این معنی است که کسب و کارها زمان دارند تا برای تغییر برنامه ریزی کنند.
او گفت: “این چیزی است که من می توانم ببینم که در طول یک دهه اتفاق می افتد.” من فکر نمیکنم که کسبوکارها فقط کارکنان خود را اخراج کنند و ChatGPT را وارد کار کنند.»
مت کاولی، رئیس اتاق بازرگانی تاورانگا، در ستون اخیر درباره تأثیرات هوش مصنوعی بر کسبوکارها صحبت کرد و گفت که تاریخ نشان داده است که راه اصلی مبارزه با تورم، پذیرش فناوری و نوآوری است.
کاولی گفت که استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند هوش مصنوعی (AI) مانند Chat GPT به کسب و کارها قدرت می بخشد و بهره وری آنها را بهبود می بخشد.
بسیاری از مردم از ناشناخته ها می ترسند و هوش مصنوعی قطعا ناشناخته های زیادی را ارائه می دهد. او گفت که ترس از دست دادن شغل، به ویژه در وظایف مدیریتی و برنامه ریزی، وجود دارد.
با این حال، استقبال از هوش مصنوعی می تواند به طور چشمگیری به کسب و کار – و حرفه شما – در طول زمان کمک کند زیرا کارایی و بهره وری را بهبود می بخشد. من در مورد هوش مصنوعی و امکانات آن برای آسان کردن زندگی برای صاحبان مشاغل کوچک هیجان زده هستم.
نایجل توت، مدیر اجرایی آژانس توسعه اقتصادی Western Bay of Plenty، Priority One، گفت که در چند سال گذشته شاهد انطباق کسبوکارها با هوش مصنوعی و سایر اشکال اتوماسیون بودهاند.
او گفت: «اما این با ورود ChatGPT، سایر ابزارهای هوش مصنوعی و سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه انجام می شود، تسریع خواهد شد.
مانند گذشته، مشاغل تغییر خواهند کرد و صنایع سازگار خواهند شد، اما سرعت تغییرات سریعتر شده است و با توجه به اینکه این ابزارها چقدر خوب هستند، صنایع تحت تأثیر گستردهتر خواهند بود. من از همه مشاغل و افرادی که برای حرفه خود برنامه ریزی می کنند می خواهم در نظر داشته باشند که هوش مصنوعی چه تأثیری بر آنها خواهد گذاشت و به سرعت برنامه ریزی کنند.
سارا تروتمن، مدیر اجرایی بیزینس منتورز نیوزیلند، گفت مانند هر فناوری جدید، ترفند این است که ببینیم چگونه می تواند بر تجارت تأثیر مثبت بگذارد.
با در نظر گرفتن این موضوع، من معتقدم که تأثیر آن بر اطلاعات و دانش، به احتمال زیاد در بخش گردشگری متمرکز خواهد شد.»
به عنوان مثال، تروتمن گفت که مردم می توانند از ChatGPT برای درخواست توصیه ها، محل اقامت و رفتن و حتی برنامه ریزی سفرهای خود استفاده کنند – این “جستجوی مولد” نامیده می شود و می تواند توسط یک کسب و کار برای مدیریت کتابخانه محتوای خود با اطلاعات استفاده شود. آنها می خواهند در اختیار ChatGPT قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که اطلاعات قابل ارزیابی و دقیق هستند.
تروتمن گفت هر کاری که یک کار تکراری باشد احتمالا خودکار می شود.
بهتر است فکر نکنید، “آیا هوش مصنوعی شغل من را خواهد گرفت”، بلکه بیشتر شبیه این است که “چگونه می توانم از هوش مصنوعی برای انجام بهتر کارم استفاده کنم؟”
او گفت که نکته مثبت این بود که افراد را آزاد کرد تا کارهایی را که مردم به بهترین شکل انجام می دهند انجام دهند “و این کار شخصی کردن خدمات به جای زنجیر شدن به کارهای تکراری است”.
تروتمن همه کسب و کارها را تشویق کرد که هوش مصنوعی را به عنوان یک تهدید تلقی نکنند، بلکه به عنوان یک فرصت.
“مردم خود را تشویق کنید تا با ابزارهایی مانند ChatGPT آزمایش کنند تا بفهمند که بهتر از آن استفاده کنند.”