ChatGPT میتواند راهحلهای گامبهگام برای مسائل ریاضی، کدنویسی و ایجاد طرحهای درسی، پیشنویس ایمیلها و تولید داستان، اشعار موسیقی و پستهای رسانههای اجتماعی را ارائه دهد. بنابراین، تعجب آور نیست که بسیاری از دانشگاهیان از تأثیر مثبت بالقوه ChatGPT بر بهره وری و کارایی هیجان زده هستند.
از سوی دیگر، ChatGPT بحث های زیادی را در مورد مسائل مربوط به درستی در آموزش عالی، از جمله نگرانی در مورد سرقت ادبی و تقلب در کلاس درس و خارج از آن، به راه انداخته است. مدل های هوش مصنوعی طراحی شده برای تشخیص سرقت ادبی در حال توسعه هستند. با این حال، این مشکل به طور طبیعی منجر به افزایش حجم کاری اساتید برای مقابله با چالشهایی در تشخیص استفاده از هوش مصنوعی در کار دانشجویان میشود. همچنین، فراتر از اصلاح برنامه درسی درسی، مربیان باید در مورد شیوه های ارزیابی جدید در پاسخ به مواجهه و استفاده دانش آموزان از ChatGPT آموزش ببینند.
راه سومی وجود دارد: ایجاد ایدههایی برای روشهای ارزشیابی معنادار و نوآورانه برای مربیان، در حالی که پیشرفت مدلهای زبانی بزرگ را نیز در بر میگیرد. بر اساس ترکیبی از مقالات اخیراً منتشر شده و سایر منابع وب، این مقاله پیشنهادهای عملی در مورد روش های ارزیابی ارائه می دهد که مدرسان می توانند در دوره های خود استفاده کنند.
روش های ارزشیابی برای تقویت یادگیری
اول، با توجه به اینکه ChatGPT به دلیل مکانیسم آموزشی خود تمایل به تولید متن سطح بالا و عمومی دارد، اگر بخواهیم با آن کار کنیم (یا حداقل حضور آن را بپذیریم) و یکپارچگی تحصیلی را حفظ کنیم، باید از روش های ارزیابی معتبر و شخصی استفاده کنیم. در دوره ها این روشها شامل استفاده از مثالهای زندگی واقعی و موقعیتهای خاص زمینهای است که برای دانشآموزان معنادار است.
وظایف شخصی، پیچیده یا موضوعی را تنظیم کنید
مربیان ممکن است از دانش آموزان بخواهند که تجربیات یا دیدگاه های شخصی خود را در نوشتار خود بگنجانند. همچنین میتوان از دانشآموزان خواست تا تجزیه و تحلیلی را انجام دهند که از بحثهای کلاسی خاص استفاده میکند. راه دیگر برای ترویج این نوع روش ارزیابی این است که به دانشآموزان دستورالعملهای پیچیدهای داده شود که شامل متون طولانی است که با اعلان معمولی ChatGPT مطابقت ندارد یا از دانشآموز بخواهیم درباره آخرین رویدادهایی بنویسند که لزوماً در دادههای مورد استفاده برای آموزش منعکس نمیشوند. مدل زبان
گزینه هایی را در نظر بگیرید که مبتنی بر متن نیستند
جایگزینهای ارزیابی مبتنی بر مقاله نیز باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند. این روشها میتوانند شامل استفاده از ارائههای ویدیویی (بداهه) برای ارزیابی یا استفاده از سایر اشکال دیجیتالی مانند انیمیشنها باشند.
به افکار، تفکرات و فرآیند دانش آموزان ضربه بزنید
از طریق خودارزیابی یا نوشتن تأملی، دانش آموزان می توانند در مورد فرآیند نوشتن یا تفکر خود بحث کنند. بهعلاوه، ارزیابیهای همتایان یا فعالیتهای ارزیابی تعاملی را میتوان با درگیر کردن دانشآموزان در بحثهای گروهی یا فعالیتهای دیگری مانند تحقیق و تجزیه و تحلیل که در آنها از دانشآموزان انتظار میرود دانش را به صورت مشترک ایجاد کنند و مهارتهای خاصی را به کار گیرند، در نمرهدهی ادغام شوند. مربیان ممکن است به جای نتیجه، بر ارزیابی فرآیند یادگیری تأکید کنند. به جای اینکه به تنهایی یک محصول نوشتاری نهایی را درجه بندی کنند، مربیان می توانند چندین پیش نویس را درجه بندی کنند و چگونگی بهبود نوشتار دانش آموز را ارزیابی کنند.
تفکر انتقادی را ارزیابی کنید و از فرمول ها اجتناب کنید
ChatGPT علاوه بر توانایی نوشتن مقالات در سطح کالج، به دانش آموزان اجازه می دهد تا به راحتی پاسخ هایی (البته نه لزوماً دقیق) برای تکالیف کدنویسی و مشکلات فیزیک پیدا کنند. بنابراین، از ارزیابی هایی که فرمولی هستند باید اجتناب شود. در عوض، مربیان می توانند از ارزیابی هایی استفاده کنند که پایان باز هستند یا دانش آموزان را تشویق کنند تا اصالت و خلاقیت را در عملکرد خود نشان دهند. ایجاد ایده های اصلی یا سوالات تحقیقی می تواند یکی از این نمونه ها باشد. با در نظر گرفتن این جنبه ها، یافتن راه هایی برای ارزیابی مهارت های عمیق، پیچیده و تفکر انتقادی دانش آموزان بسیار مهم است. برخی از روشهای ارزیابی نمونه شامل درخواست از دانشآموزان برای نقد مقالات (یا حتی خروجی متن تولید شده توسط ChatGPT) یا ایجاد استدلالهای منطقی با مهارتهای استدلال مناسب و ایجاد یک نقشه مفهومی یا نمودار برای نشان دادن درک عمیق از یک موضوع و ساختار دانش آن است.
از کاستی های هوش مصنوعی استفاده کنید
یکی از محدودیت های نسخه فعلی ChatGPT این است که منابع و نقل قول های مناسب را در خروجی متن خود ارائه نمی دهد. مربیان ممکن است از این به عنوان فرصتی برای مشارکت دادن دانش آموزان در شیوه های نوشتاری متمرکز بر تصحیح خطاهای واقعی و یافتن منابع داده دقیق استفاده کنند. همچنین می توان از دانش آموزان خواست تا با استفاده از استنادهای درون متنی یا گنجاندن کتابشناسی در پایان محصول نوشتاری خود، به کار دیگران به طور دقیق و مناسب استناد و ارجاع دهند.
فراتر از یادگیری مکانیک نوشتن، مربیان میتوانند از دانشآموزان بخواهند که یک نوشته تولید شده توسط ChatGPT را از طریق تجزیه و تحلیل و تفسیر نحوه انتقال یک ایده و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن از نظر خوانایی، اعتبار، جامعیت، دقت و غیره نقد کنند.
از ChatGPT برای ارزیابی طراحی بخواهید
در نهایت، مربیان می توانند از ChatGPT به عنوان یک ابزار تکمیلی برای طراحی فعالیت های ارزیابی استفاده کنند. مربیان ممکن است درخواست های دقیق و خاص را بپرسند از ChatGPT برای ایجاد یک روبریک برای درجهبندی دانش و مهارتهای دانشآموزان، ایجاد سؤالات مسابقه چند گزینهای یا ارائه سؤالات بحث گروهی در مورد موضوعات دوره. با این حال، هنگام استفاده از این منابع، اطمینان از دقیق بودن آنها و بررسی نحوه تفسیر اطلاعات ارائه شده یا اینکه آیا حاوی دیدگاه های جانبدارانه است، مهم است.
غذای آماده؟ روی کارهای معنادار و متمرکز بر دانش آموز تمرکز کنید
بحثهای جاری در مورد روشهای ارزیابی با توجه به تأثیر رو به رشد هوش مصنوعی مانند ChatGPT به ما یادآوری میکند که ارزیابی های دانش آموز محور بیشتری را اتخاذ کنید که می تواند فرصت های یادگیری معناداری را برای دانش آموزان ایجاد کند. ارزیابیهایی را طراحی کنید که میتواند به دانشآموزان فضای وسیعی برای استفاده از مهارتهای خود برای تجزیه و تحلیل ایدهها و ادغام مفاهیم به منظور تعمیق دانش خود ارائه دهد.
فراتر ارزیابی این مهارت های شناختیچگونگی گنجاندن ارزیابیهای مهارتهای غیرشناختی مانند همکاری، ارتباط و رهبری در یادگیری کلاسی نیاز به بحث بیشتری دارد. یعنی به جای تأکید بر مهارت هایی که به طور سنتی با آزمون های استاندارد یا روانسنجی اندازه گیری می شوند و هوش مصنوعی می تواند در آنها بسیار خوب عمل کند، باید بر مهارت هایی تأکید کنیم که برای یادگیری انسان مفید و معنادار هستند.
ابزارهایی مانند ChatGPT لزوماً اطلاعات واقعی تولید نمی کنند. بلکه قطعاتی را بر اساس احتمال روابط بالقوه بین کلمات تولید می کنند. بسته به سوالات پرسیده شده، خروجی های ایجاد شده توسط ChatGPT ممکن است نادرست، قدیمی یا غیر منطقی باشد. درک محدودی از زمینه دارد، به طور بالقوه می تواند محتوای توهین آمیز یا مضر تولید کند، توانایی محدودی برای بررسی واقعیت یا تأیید اطلاعات دارد، فاقد همدلی است و دانش محدودی در مورد موضوعات خاص دارد (به ویژه اگر موضوع پیچیده باشد). در چنین مواردی، مربیان باید دانشآموزان را در مورد محدودیتهای چنین ابزارهایی هشدار دهند و آنها را تشویق کنند که خروجیها را با سایر منابع معتبر مقایسه کنند تا از انتشار اطلاعات نادرست و باورهای غلط جلوگیری شود.
جونا لی است مدیر تحقیقات در نوآوری آموزش در مرکز دانشگاه های قرن بیست و یکم در موسسه فناوری جورجیا.
اگر این مورد برای شما جالب بود و می خواهید مشاوره و بینش دانشگاهیان و کارکنان دانشگاه مستقیماً هر هفته به صندوق پستی شما ارسال شود، برای خبرنامه پردیس ثبت نام کنید.