طراحی گرافیک، نوشتن محتوا و حتی برنامهنویسی – سیستمهای هوش مصنوعی امروزی میدانند که چگونه وظایفی را انجام دهند که میتواند جایگزین کارمندان شود، بهخصوص زمانی که تصمیمگیری پیچیده یا توسعه محصول جدید مورد نیاز نیست. بنابراین، به نظر می رسد اولین کارگرانی که در خطر جایگزینی با هوش مصنوعی هستند، کارگرانی هستند که امروزه این مشاغل را همزمان با یادگیری، کسب تجربه و حرفه ای تر شدن انجام می دهند – جوانان. پیچ و تاب در طرح توسط همان سیستم های هوش مصنوعی ایجاد می شود زیرا آنها همچنین می توانند زمان یادگیری و آموزش را کوتاه کنند و به نوجوانان برتری بدهند.
“مردم موتور پشت یک شرکت هستند. جوانان نیروی کار فوق العاده ای هستند، آنها با دانش معاصر و انرژی زیادی می آیند. آنها موتور رشد شرکت هستند، اما آنها بدون دانش کافی برای توسعه محصولات وارد می شوند و چندین مورد برای آنها لازم است. دکتر رفیع یولی، مدرس هوش مصنوعی در دانشکده آموزش مداوم در تکنیون، می گوید: سال ها برای یادگیری این حرفه و پیشرفت. ابزارهای هوش مصنوعی در سازمان وجود دارد که برای حفظ دانش افرادی که بازنشسته شدهاند یا به سمتهای مدیریتی ارتقا یافتهاند طراحی شدهاند و این سیستمها به عنوان مربی برای جوانان عمل میکنند. فردی که رفت. اینجا انقلابی در سازمان رخ می دهد که به یک جوان اجازه می دهد پروژه ای را در دست بگیرد و طوری رفتار کند که گویی سال ها تجربه و دانش دارد.”
به گفته وی، سازمانها نه تنها به دلیل معرفی ابزارهای هوش مصنوعی از نوجوانان دست بر نمیدارند، بلکه هدایت فناوریهای جدید را نیز خواهند داشت.
Aviv Hooker، CRO و یکی از بنیانگذاران Faddom، یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار، می گوید: «این گونه ادغام فناوری های جدید هوش مصنوعی در میان کارکنان شرکت، مدیران را ملزم می کند تا با متغیرهای جدید در فضایی که هنوز برای آنها یا کارمندانشان آشنا نیست، برخورد کنند. که زیرساخت های ترکیبی فناوری اطلاعات را با تمرکز بر برنامه های کاربردی تجاری و تأثیرات تغییرات در معماری فناوری اطلاعات ترسیم می کند. “چنین فرآیند یکپارچه سازی مستلزم استراتژی است که بررسی می کند چگونه می توان از این قابلیت های فن آوری نوآورانه برای به دست آوردن مزیت نسبت به رقابت استفاده کرد. در این محیط، اغلب می توان از جوانان استفاده کرد. این کارمندان جوان که بیشتر با فناوری ارتباط دارند و هستند. همچنین در نظر گرفتن نیروی کار ارزانتر میتواند این ابزارها را بررسی کرده و نحوه ادغام صحیح آنها را در سازمان تعیین کند.”
همین هفته گذشته فاش شد که IBM استخدام 7800 کارمند را متوقف خواهد کرد، زیرا وظایف آنها می تواند توسط هوش مصنوعی تکمیل شود. به گفته مدیرعامل آرویند کریشنا، استخدام عمدتاً در بخشهای پشتیبان مانند منابع انسانی کند یا متوقف میشود. کریشنا همچنین گفت که 30 درصد از موقعیت هایی که نیازی به ملاقات با مشتریان ندارند، می توانند ظرف پنج سال جایگزین شوند. اعلامیه IBM ممکن است پوپولیستی و تلاشی برای سوار شدن بر موج هوش مصنوعی باشد، در حالی که دلیل واقعی کاهش نیروی کار، بحران اقتصادی و به ویژه بحران در فناوری پیشرفته است. همان بحرانی که منجر به اخراج دسته جمعی شرکت های کوچک و بزرگ شد و به فیس بوک، آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز رسید. با این حال، واضح است که ما با تغییرات گسترده ای در بازار کار مواجه هستیم.
در این واقعیت که این آیبیام پیشگام در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی بود که اعلام کرد احتمالاً 7800 کارمند این شرکت را با ماشینها جایگزین خواهد کرد، کمی طنز وجود دارد.
“حدود یک دهه پیش، IBM Watson، یک نرم افزار هوش مصنوعی را توسعه داد که به پزشکان بی تجربه و جوان آفریقایی که دسترسی زیادی به پزشکی غربی ندارند، اجازه می دهد تا بتوانند مانند بهترین پزشکان نیویورک تشخیص دهند. پروفسور آویگدور گال از دانشکده داده ها و علوم تصمیم در Technion می گوید: «امروزه جدید این است که هوش مصنوعی نه تنها جستجوی مؤثری در پایگاه های اطلاعاتی انجام می دهد، بلکه مهارت های خلاقانه کارکنان را ایجاد می کند و در نتیجه به آنها کمک می کند.
به گفته گال، هوش مصنوعی مولد در حال ورود به حوزههای خلاقانه است و بنابراین کارگران در این موقعیتها احساس خطر میکنند. مطالعات همچنین نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند جایگزین و بهبود کارگران بی تجربه در زمینه های مختلف شود. گال می گوید: “هوش مصنوعی یک بازار کار رقابتی از نوع جدیدی ایجاد می کند. بازاری که در آن موفقیت لزوما به تجربه بستگی ندارد، بلکه به تحقق توانایی استفاده از فناوری بستگی دارد.” نوجوانان قادر خواهند بود با افراد با تجربه به طور موفقیت آمیزی رقابت کنند و در واقع سطح کلی کل بازار از نظر خلاقیت و محصولات بالا می رود و بازار کار کارآمدتر و پیشرفته تری خواهیم داشت.
همانطور که استفاده از رایانه در مدارس باعث انتقال به آموزش دروس انتزاعی تر شد و همانطور که انقلاب صنعتی انتقال به تولید محصولات پیچیده تر را امکان پذیر کرد، هوش مصنوعی ایجاد شده نیز باعث ارتقای شغل خواهد شد. یایر سنیر، مدیر عامل Dell Technologies Capital اسرائیل و اروپا میگوید: بازار و زمینههای بیشتری را به روی نوجوانان باز میکند که تاکنون به دلیل کمبود تجربه به روی آنها بسته شده بود.
جوانان در شرکت ها خواهند ماند، اما آنچه تغییر خواهد کرد تکالیف آنها خواهد بود. اسنیر میگوید: “معرفی فناوری جدید باعث میشود که ماشین کارهای زیادی را انجام دهد که مردم به صورت دستی انجام میدادند. هدف ایجاد سازمانهای مولدتری است که بتوانند ارزش بیشتری را در منابع موجود ایجاد کنند.” “وظایف سازمان همیشه بین خردسالان، ارشد و میانسالان تقسیم خواهد شد. سطح بالا میرود و این در حال انجام است.”
اسنیر می گوید که پیاده سازی سیستم های هوش مصنوعی به تکامل سازمانی داخلی منجر خواهد شد. ادغام با کارهای بسیار ساده ای شروع می شود که کسی باید آنها را کنترل کند. همانطور که یک دوره آموزشی برای یک کارمند جدید وجود دارد، به ماشین نیز برای یادگیری زمان داده می شود. “قیمت یکپارچه سازی ماشین ها ممکن است در واقع بالاتر از برآورد شده باشد، اما در نهایت وظایفی که فنی هستند و ماشین می تواند انجام دهد و کارهایی که نمی تواند انجام دهد، بازآرایی خواهد شد.”
وقتی کارمندان جدید در یک شرکت شروع به کار می کنند، باید یاد بگیرند، آزمایش کنند و شکاف ها را پر کنند. در بسیاری از مواقع، به دلیل اینکه آنها در سازمان تازه وارد هستند، از پرسیدن سوال ناراحت می شوند و در عین حال، برای حرکت رو به جلو و موثر بودن به دانش نیاز دارند. اکنون، زمانی که نوجوانان به ابزارهای هوش مصنوعی دسترسی دارند – تصویر در حال تغییر است. آنها مجبور نیستند از کارمندان ارشد خود سؤال بپرسند. آنها می توانند به ابزارهای هوش مصنوعی روی بیاورند.
“به جای اینکه یک جوان از یک همکار یا مدیر بپرسد، یا زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد یک مشکل یا سوال در اینترنت کند، با ChatGPT می توانند در چند ثانیه پاسخ دریافت کنند. جوانان ما در تیم تحقیقاتی از آن برای کمک اولیه در نوشتن کد استفاده می کنند. لیات دویر، مدیر ارشد استراتژی افراد در Ermetic میگوید، و در تیم بازاریابی از آن برای کمک به پاسخگویی به سؤالات فناوری، در نوشتن محتوا – مانند تصحیح، بهبود زبان انگلیسی، یا پیشنویس استفاده میکنند.
ابزارهای هوش مصنوعی که امروزه وجود دارند در حال تغییر بازار کار هستند. علیرغم تهدید، به نظر نمی رسد که جوانان در حال حاضر در خطر باشند. برعکس، آنها ذینفعان اصلی استفاده از هوش مصنوعی در محل کار هستند. یک مطالعه جدید در محل های کار با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی طراحی شده برای بهبود کار پرسنل خدمات مشتری نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی به ویژه به کارمندان جدید یا بی تجربه کمک می کند.
مطالعهای که توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی ایالات متحده (NBER) انجام شد، نشان داد که ابزارهای هوش مصنوعی، کارایی کار را بهویژه برای افراد جدید استخدام میکنند. این مطالعه استفاده پرسنل خدمات مشتری از یک چت ربات هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار داد و دریافت که کارمندانی که دو ماه سابقه کار دارند به طور مشابه با کارمندانی که شش ماه تجربه استفاده از هوش مصنوعی دارند، وظایف خود را انجام می دهند. زمان یادگیری کوتاه شده است.
نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که ابزارهای هوش مصنوعی به کارمندان بی تجربه کمک می کند تا مانند کارمندان با تجربه با مشتریان ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که نوجوانان با کمتر از نیم سال تجربه، بهرهورتر شدهاند و پس از استفاده از ابزار هوش مصنوعی کمتر شغل خود را ترک میکنند. برای کارگران با تجربه تر، ابزارهای هوش مصنوعی در کارشان بسیار کمتر کمک کننده بود.
به عنوان مثال، در Sisense، آنها یک پلاگین هوش مصنوعی به نام CoPilot را در محیط کاری توسعه دهندگان پیاده سازی کردند و بهبودی بین 30 تا 50 درصد در بهره وری گزارش کردند. به گفته ایتان سوفر، معاون مهندسی در Sisense: “این به ویژه برای دانش آموزانی که شکاف های دانش و تجربه را با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی پر می کنند بسیار چشمگیر است. معنی در اینجا بسیار زیاد است، زیرا دانش آموزان می توانند سریعتر از تجربیات دیگران بیاموزند. به عنوان مثال، آنها کد می نویسند، آنها در معرض منابع توافق شده ای قرار می گیرند که 90٪ از توسعه دهندگان با آن موافقت کرده اند. این ابزارها برای جوانان در همه زمینه ها مرتبط هستند – جوانان در زمینه مدیریت محصول در شرکت اخیراً شروع به استفاده از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی مانند ChatGPT کرده اند. نوشتن اسناد شخصیت پردازی و محتوای بازاریابی که معمولاً زمان زیادی را برای انجام آن نیاز دارد. محصولات ثابت کرده اند که کیفیت بسیار بالایی دارند و در زمان کار بسیار ارزشمند صرفه جویی می کنند. مشابه تغییر به استفاده از Waze در مقابل نقشه ها، خطر استفاده بیش از حد از این ابزارها نیز وجود دارد. از دست دادن توانایی مستقل برای توسعه کد در مواردی که نیاز است.”
خطر برای سازمانی که از ابزار هوش مصنوعی استفاده می کند وابستگی است که در نهایت باعث از دست دادن کنترل بر تصمیم گیری می شود. اسنیر توضیح می دهد که برای جلوگیری از این وضعیت، قصد ایجاد یک سیستم کنترل و تعادل است.
اگرچه نه به دلیل حفظ قابلیت ها یا از دست دادن کنترل، سامسونگ این هفته اعلام کرد که کارمندان را از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد منع می کند. این شرکت نگران این است که چگونه سرویس هایی مانند ChatGPT و Google Bard داده های کاربران را ذخیره می کنند.
در سازمانهای دیگر، فناوریها پذیرفته میشوند و کارگران جوان کسانی هستند که این روند را هدایت میکنند. Netanel Kosovsky، رئیس نت کرافت در Elad Software Systems می گوید: «همزمان با شروع نقش من به عنوان مدیر استودیوی Elad، ما همچنین شروع به آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی کردیم. “آنها در آن زمان کاملاً آزمایشی بودند اما به آرامی بهبود یافتند. کسانی که مخصوصاً آن ابزارها را به کار گرفتند، کارمندان جوان ما هستند که 75٪ تیم را تشکیل می دهند. آنها هستند که آنها را آزمایش می کنند و سپس به طور طبیعی به افراد مسن تر و با تجربه تر منتقل می شوند. تیم، بنابراین نقش آنها در پذیرش فناوریهای جدید بسیار مهم است و ما را به سمت تغییر و نوآوری سوق میدهند. با این حال، من هوش مصنوعی را اساساً تغییر بازار کار نمیدانم. من آن را مانند بسیاری از گرایشهایی که تجربه کردهام میبینم. در طول دوران حرفه ای من.”