اعضای هیئت علمی دانشگاه UB میتوانند خودشان تصمیم بگیرند که آیا به کلاسهایشان اجازه میدهند از ChatGPT، چت ربات جدید هوش مصنوعی که میتواند به طور واضح پاسخها و تکالیف نوشتاری را بر اساس دستور تولید کند یا خیر، تصمیم بگیرد.
اما اساتید باید ابتدا با دانشجویان خود در مورد اینکه چرا این کار مجاز نیست یا اینکه چگونه ربات چت می تواند به عنوان یک ابزار کلاس درس به بهترین شکل استفاده شود، صحبت کنند.
اگر اساتید مشکوک باشند که دانشجویان ناصادق هستند و کار چت بات را به عنوان کار خود ارسال می کنند، در این صورت این نقض خط مشی یکپارچگی دانشگاهی UB است و باید گزارش شود.
چگونه می دانید؟ کلی آهونا، مدیر دفتر یکپارچگی آکادمیک، میگوید: این سوالی است که ما داریم.
اینها تنها تعدادی از نکات اولیه برای یک جامعه UB هستند که هنوز منتظرند ببینند چگونه ChatGPT ممکن است چشم انداز دانشگاه را تغییر دهد.
ChatGPT که در نوامبر گذشته توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی Open AI راه اندازی شد – که مخفف Chat Generative Pre-trained Performer است – به طور گسترده ای بهترین چت ربات هوش مصنوعی است که تاکنون برای عموم منتشر شده است. این برنامه به دستورهای کوتاه برای ارائه اطلاعات، مفاهیم و ایدهها به زبان ساده پاسخ میدهد و همه چیز را از راهحلهای ریاضی گرفته تا مقالههای به خوبی نوشته شده تولید میکند.
در عرض دو ماه پس از راهاندازی، ChatGPT با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر، سریعترین برنامه در حال رشد در تاریخ اینترنت بود. اکنون، نه تنها در مورد بهترین روش استفاده از آن در کلاس، بلکه چگونگی جلوگیری از تقلب گسترده، سؤالاتی را ایجاد می کند.
این موضوع در بین مدیران و اعضای هیئت علمی در 14 فوریه “ناهار و یادگیری” بود که توسط کمیته فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات مجلس سنای دانشکده، با حمایت دفتر یکپارچگی تحصیلی و دفتر برنامه درسی، ارزشیابی و تحول آموزش برگزار شد. چند نکته کلیدی:
- UB هیچ خط مشی جهانی موافق یا مخالف ChatGPT ندارد.
آهونا توضیح داد: «درست مانند بسیاری از کارهایی که ما اینجا در UB انجام میدهیم، مربیان آزادی کامل آکادمیک برای انجام آنچه میخواهند در کلاس درس خود دارند، دارند. تعیین اینکه چگونه می توان از آن در دوره های آموزشی خود استفاده کرد یا استفاده نکرد، به مربیان فردی بستگی دارد.
به عنوان مثال، او گفت، اساتید ممکن است نخواهند ChatGPT را در دوره های مقدماتی اجازه دهند، زیرا دانش آموزان منطق و مهارت های نوشتاری خود را توسعه می دهند.
اما، آهونا افزود، ChatGPT ممکن است در دوره های پیشرفته تر برای کمک به یادگیری و نوشتن دانش آموزان مناسب باشد.
جیمز لنکر، دانشیار دپارتمان علوم توانبخشی، دانشکده بهداشت عمومی و حرفههای بهداشت، پیشنهاد کرد که ChatGPT میتواند برای کمک به دانشآموزان در طوفان فکری درباره یک موضوع یا نوشتن طرح کلی برای پیگیری مفید باشد.
آهونا گفت: «چت GPT یک ابزار است. اما همانطور که یک استاد ریاضی تصمیم می گیرد که آیا دانش آموزان می توانند از ماشین حساب در یک امتحان خاص استفاده کنند، هر مربی می تواند تصمیم بگیرد که چگونه، چه زمانی و آیا به ChatGPT اجازه دهد – نه تنها در کلاس خود به عنوان یک کل، بلکه حتی در تکالیف خاص.
- اعضای هیئت علمی باید دستورالعمل ها و انتظارات بسیار روشنی را در مورد ChatGPT تنظیم کنند.
جفری کوهلر، معاون مدیر تحول آموزش در دفتر برنامه درسی، ارزیابی و تحول تدریس، گفت: اساتید تشویق می شوند در اوایل ترم با دانشجویان خود در مورد اینکه آیا ChatGPT برای استفاده در دوره قابل قبول است یا خیر صحبت کنند.
کوهلر گفت: “مطمئن شوید که سیاست های خود را در مورد استفاده از هوش مصنوعی در دوره خود مشخص می کنید، چه می خواهید دانش آموزان از هوش مصنوعی استفاده کنند یا نه.” “مطمئن شوید که آنها نه تنها پارامترهایی را که شما تنظیم کرده اید، بلکه در صورتی که از آنها بخواهید از انجام این کار خودداری کنند، عواقب استفاده را نیز درک می کنند.”
آهونا تاکید کرد: “فقط مهم است که شما در مورد آن کاملاً واضح باشید همانطور که در مورد سایر انتظاراتی که در کلاس دارید کاملاً واضح هستید.”
- راه هایی را برای شناسایی ChatGPT و جلوگیری از سوء استفاده در نظر بگیرید.
آهونا گفت، اساتیدی که مشکوک به استفاده غیرصادقانه از ChatGPT هستند، ممکن است بخواهند از ابزارهای تشخیص استفاده کنند که همراه با استفاده از برنامه در حال گسترش است. کوهلر به اساتید پیشنهاد کرد نمونههای نوشتاری در کلاس را جمعآوری کنند تا چیزی برای مقایسه داشته باشند. آهونا مقالههای حقیقتسنجی را از نزدیک توصیه کرد.
آهونا گفت: “ما می دانیم که ChatGPT خطاهای زیادی انجام می دهد، بنابراین به عنوان متخصص در زمینه شما، امیدواریم این چیزی باشد که بتوانید به سرعت متوجه شوید و ممکن است باعث ایجاد شک شود.”
کوهلر خاطرنشان کرد که مقالات تولید شده توسط ChatGPT بسیار گویا هستند. طول آنها فقط پنج پاراگراف است که هر کدام دارای سه جمله است. او گفت که ممکن است اعضای هیئت علمی بخواهند مقالات طولانی تری را اختصاص دهند.
لنکر گفت که اعضای هیئت علمی نیز باید ChatGPT را برای خود امتحان کنند. او یک بیانیه شخصی برای یک برنامه تحصیلات تکمیلی به عنوان نمونه ارائه کرد.
او گفت: «ما دریافتیم که از فرمول پنج بند پیروی می کند. «به طور کلی بسیار خوب نوشته شده بود اما نسبتاً عمومی بود. واقعا دلش زیاد نبود
«این واقعاً به ما احساس آرامش داد که میتوانید کلیات آن را تشخیص دهید، و اگر ما به آن مقاله نگاه میکردیم و آن را همانطور که معمولاً ممکن است ارزیابی کنیم، آن را خیلی رتبهبندی نمیکردیم.»
آهونا گفت، تا آنجا که از استفاده دانشجویان از ربات چت جلوگیری می کند، ممکن است اساتید بخواهند تکالیف را برای مطالب کلاسی خاص، اسلایدها و بحث ها اصلاح کنند و تکیه بر ChatGPT را دشوارتر کند.
کوین کلیری، استادیار بالینی علم مدیریت و سیستمها در دانشکده مدیریت گفت: «این همیشه یک بازی موش و گربه خواهد بود.
مطمئناً، با توجه به زمینه می تواند ترسناک باشد. کلیری گفت: با توجه به زمینه می تواند هیجان انگیز باشد. اما من فکر میکنم این چیزی است که به یک وضعیت ثابت میرسد و ما یاد میگیریم با آن سازگار شویم و در نهایت یاد بگیریم با آن زندگی کنیم.»
- استفاده نادرست از ChatGPT خط مشی یکپارچگی آکادمیک UB را نقض می کند.
دانشآموزانی که «گزارش، مقاله، مواد، دادههای رایانهای یا امتحان (یا هر بخش قابل توجهی از آن) را که توسط هر شخص یا فناوری (مثلاً هوش مصنوعی) به غیر از دانشآموز مسئول تکلیف تهیه شده است» ارائه میکنند، مطالب دانشگاهی را جعل میکند و خلاف آن است. سیاست یکپارچگی دانشگاهی UB
آهونا گفت، اگر اساتید مشکوک باشند که دانشجویان از کار چت بات به عنوان کار خود استفاده می کنند، باید با دانشجویان جلسه ای ترتیب دهند، نگرانی ها و شواهد خود را به اشتراک بگذارند و سپس به آنها اجازه پاسخگویی بدهند.
اگر اعضای هیئت علمی دارای «غلظت شواهد» به نفع خود هستند، باید تحریمی را انتخاب کنند، تصمیم را از طریق ایمیل به دانشجویان اطلاع دهند و پرونده را به دفتر صداقت علمی گزارش دهند.
دانش آموزان حق تجدید نظر دارند. اگر دلیلی برای اعطای دادرسی وجود داشته باشد، جلسه رسیدگی تعیین خواهد شد. در غیر این صورت درخواست تجدیدنظر رد می شود و تحریم پابرجا خواهد بود.
آهونا گفت، در حالی که تا کنون موارد کمی در ارتباط با ChatGPT گزارش شده است، اما اداره باید در طول ترم، کنترل بهتری از شیوع آن داشته باشد.
آهونا گفت که دفتر یکپارچگی تحصیلی خوشحال است که با اساتیدی که سؤال یا نگرانی در مورد نحوه ادامه کار دارند در صورت مشکوک بودن به سوء استفاده از ChatGPT در کلاس مشورت می کند.