مدیر عامل شرکت Novus Laurus. استراتژیست کسب و کار و تحول. سرمایه گذار فناوری دیجیتال، فیلم و غذا.
اگر هنوز سر و صدای ChatGPT را جلب نکرده اید، متوجه خواهید شد. در حالی که انواع آزمایش ها و نظرات در حال انجام وجود دارد، یک امکان بسیار واقعی برای مشاغل استفاده از فناوری هایی مانند ChatGPT به عنوان یک ربات فروش است. من از ChatGPT خواستم که یک دوربین DSLR به من بفروشد، و لیستی از دوربین ها، مشخصات، محدوده قیمت و حتی مقداری تخفیف محدود به من داد. سپس در مورد یک مدل خاص پرسیدم و از آن خواستم که آن را با لحن خاصی به من بفروشد. در واقع با استفاده از عبارات تگزاسی در محدوده های از پیش تعیین شده با من به فروش رفت و با من مذاکره کرد. بدون هیچ آموزش دیگری از من، ChatGPT قابلیت های دوربین، مشخصات، قیمت را می دانست و همچنین می توانست مذاکره کند و معامله را شیرین کند.
من متوجه شدم که ChatGPT بهتر از یک فروشنده معمولی عمل می کند. من قبلاً در مورد آنچه که یک ربات فروش می تواند برای فروش شما انجام دهد و اینکه چقدر این انقلاب فروش اجتناب ناپذیر است، نوشته ام. و با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، شرکتها برای آموزش یا حفظ فروشندگان مشکلی نخواهند داشت. OpenAI قبلاً ChatGPT را در مورد بسیاری از موارد موجود در وب آموزش داده است. اگر مطالب عمومی در مورد چیزی وجود داشته باشد، ChatGPT از قبل آن را می داند.
اما محدودیت هایی وجود دارد. بهعنوان مثال، در مورد افراد یا دادههای بعد از سال 2021 به شما نظر نمیدهد. اگر آموزش قبلی ChatGPT محصولات و خدمات شما را پوشش نمیدهد، میتوانید آن را با دادههای مشتری خود آموزش دهید. برای تأیید و تسهیل پذیرش توسط بخشهای خردهفروشی، خودرو، مسافرت، مالی، اختیار مصرفکننده، مراقبتهای بهداشتی و ارتباطات، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابزار را بردارید و چت کنید.
در همین حال، اولین پذیرندگان ممکن است از افزایش ترافیک لذت ببرند زیرا هم مشتریان کنجکاو و هم مشتریان واقعی فروش چت را در حضور دیجیتال شما امتحان می کنند. این می تواند فرصتی برای جهش در رقابت باشد.
برخی ملاحظات برای رهبران تجاری
چه رباتهای فروش هوش مصنوعی را به تعامل با بازدیدکنندگان از کادر جستجوی خود یا در یک صفحه محصول خاص تشویق کنید یا به آنها اجازه دهید به عنوان سفیران برند در صدای برند شما عمل کنند، میخواهید استفاده از فناوری جدید را با دقت آغاز کنید. در منشور OpenAI، آنها قصد خود را برای اجرای ChatGPT به نفع همه و جلوگیری از آسیب رساندن به بشریت اعلام میکنند، اما شما میخواهید با دقت مشخص کنید که چه تخفیفها یا امتیازات رایگانی ممکن است به آن تعلق داشته باشد و چگونه اطلاعات را برای بازدیدکننده ترتیب میدهد.
به طور خاص، پیشنهاد میکنم از API برای افزایش ورودیهای بازدیدکننده به ChatGPT با جمعیتشناسی بازدیدکنندگان، جریان کلیک/جستجو/سابقه خرید به صورت پویا و متنی اضافه شده استفاده کنید. من به راحتی ChatGPT را به نیاز الهی، بودجه و فوریت ترغیب کردم و پاسخ آن را برای ارائه فروش متقابل و تخفیف بر اساس آن پاسخ بازدیدکنندگان تنظیم کردم.
در حالی که ChatGPT میتواند لینکها را ارائه دهد، ایده خوبی است که آن را محدود کنید تا فقط لینکهایی از داخل دامنه شما تولید کند. احتمالاً ترسناک خواهد بود که به فناوری اجازه دهید از طرف شما در مورد قیمت گذاری یا سایر امتیازات مذاکره کند، اما من متوجه شده ام که می توان آن را به مرزهای از پیش تعیین شده محدود کرد. در حالی که تغذیه ویژگیها و وابستگیهای بازدیدکننده متنی آسان نخواهد بود، اما ممکن است. از آنجا، یک گام کوتاه بیشتر است که دادههای بازدیدکنندگان فردی مانند جریان کلیک یا حتی سابقه فروش را برای ایجاد زمینه بیشتر در چت تغذیه کنید.
حتی با در نظر گرفتن همه اینها، مهم است که به خاطر داشته باشید که ابزارهایی مانند ChatGPT نیز می توانند محدودیت هایی داشته باشند، مانند ارائه اطلاعات نادرست، پاسخ های کلامی یا رسمی و اطلاعاتی که جزئیات ندارند.
پیش بینی ها
با در نظر گرفتن همه اینها، من فکر می کنم دنیای تجارت به زودی به روش های زیر تغییر خواهد کرد.
• ترجیح چت با رباتها: حتی زمانی که رباتها ظاهراً انسانیتر میشوند، من فکر میکنم مشتریان چت غیر عاطفی و بیعلاقه یک ربات را به گفتگو با یک انسان ترجیح میدهند. برخی از مشتریان انتظار دارند که بتوانند آزادانه تر با یک ربات مذاکره کنند. این می تواند منجر به غلبه ربات های فروش در بسیاری از مشاغل شود.
• رباتهای مذاکره شخصی: این یک جهش کوتاه از رباتهای فروش به ظاهر رباتهایی است که برای مذاکره از طرف مشتری آماده شدهاند. تصور کنید که یک ربات مذاکره شخصی را به کار میگیرید تا فقط زمانی به شما هشدار دهد که یک معامله به محدوده بهینه از پیش تعیین شده برسد.
• الزامات تجارت الکترونیک: من فکر می کنم پهنای باند مورد نیاز برای تعامل همزمان چندین مشتری با ربات های فروش در هر صفحه محصول به طور چشمگیری افزایش می یابد. مسیرهای فروش که از طریق رباتهای فروش به اطلاعات پرداخت، بررسی سفارش و تأیید میرسند، باید تجزیه و تحلیل، بهبود و ایمن شوند. با این حال، با استفاده از رباتهای فروش، تغییرات آنی قیمت و تخفیف احتمالاً در تجارت الکترونیک امکانپذیر خواهد بود و میتواند جایگزین قیمتگذاری فصلی و سایر قیمتهایی شود که نیاز به برنامهریزی و توسعه بلندمدت دارند.
• مشاغل فروش: عدم قطعیت استخدام، آموزش و تشویق نیروی فروش را می توان با ثبات ربات های فروش جایگزین کرد. هر شغل فروش باقی مانده می تواند کاهش قابل توجهی در نرخ کمیسیون را تجربه کند. در برخی موارد، ممکن است بر اساس دشواری فروش، به طور چشمگیری افزایش یابد. من فکر میکنم مربیان ربات و اعلانکنندههای ربات بیشتر از نمایندگان فروش میدانی مورد تقاضا خواهند بود.
• بازاریابی: من پیش بینی می کنم که تولید وثیقه برای مراحل مختلف قیف بازاریابی تنها وظیفه بازاریابی باقی خواهد ماند. از رباتهای فروش میتوان برای کوتاه کردن مسیر علاقهمندان از طریق مراحل مقایسه، قصد و خرید استفاده کرد.
• گسترش هوش مصنوعی: همانطور که فناوری هوش مصنوعی بهتر می شود و کاربرد بیشتری می یابد، می تواند بسیاری از وظایف و معیارهای غیرممکن قبلی را فعال کند. تصور کنید یک کسبوکار از موجودی، پیشبینیهای تولید و تقاضای مشتری آگاه است و در عین حال میتواند فوراً به صورت عمدهفروشی یا مجموعهای به تعهدات فروش مجزا و فردی واکنش نشان دهد. با رباتهای فروش سریع، این در دسترس است.
با فناوریهایی مانند ChatGPT، رباتهای فروش اینجا هستند، و من معتقدم که در چند سال آینده دنیای تجارت را به شدت تغییر خواهند داد.
شورای تجارت فوربس مهمترین سازمان رشد و شبکه سازی برای صاحبان و رهبران مشاغل است. آیا واجد شرایط هستم؟
من را دنبال کنید توییتر یا لینکدین وارسی وب سایت من.