آن را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، هوش مصنوعی، و به ویژه ChatGPT، در ماه های اخیر سیل اخبار را در بر گرفته است. چه عاشق هوش مصنوعی باشید و چه از آن متنفر باشید، دیوانگی پیرامون ChatGPT این واقعیت را با خود به ارمغان آورده است که هوش مصنوعی دیگر برای استفاده معدود معدودی نیست، بلکه ابزاری است که مطمئناً در زندگی روزمره ما رواج بیشتری خواهد داشت. با در نظر گرفتن این موضوع، درک چگونگی عملکرد هوش مصنوعی در دنیای مجازی در چارچوب قانونی که برای محافظت از مالکیت معنوی و دادههای شخصی افراد در قلمرو فیزیکی ایجاد شده است، بسیار مهم است.
ChatGPT و مالکیت معنوی
ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط OpenAI توسعه یافته و بر روی مدلهای زبان بزرگ (در حال حاضر GPT-4) آموزش دیده و ساخته شده است، که به کاربران اجازه میدهد در ازای پاسخهایی شبیه به انسان، سؤال بپرسند یا از ChatGPT درخواست کنند. GPT-4 (و سایر مدل های زبان) از داده های کتاب ها، وب سایت ها و مقالات برای ارائه پاسخ استفاده می کند.
در حالی که استقبال گسترده ای از محصول کاری ChatGPT وجود دارد، سؤالات مهمی در مورد دقت اطلاعات، اخلاقیات و مفاهیم اجتماعی باقی می ماند. به عنوان مثال، در دانشگاه، مدرک بین المللی (IB)، یک رهبر جهانی در آموزش بین المللی، با استفاده از این نرم افزار چراغ سبز نشان داد و پذیرفت که هوش مصنوعی بخشی از زندگی روزمره خواهد بود. IB این کار را انجام داد زیرا هیچ اثر تولید شده توسط این ابزارها را متعلق به دانشجویانی که از آن استفاده می کنند تلقی نمی کند و هر گونه استفاده از ابزار باید نقل قول و ارجاع شود. چنین استفادهای بر اساس قوانین انگلیس نگرانیهای مربوط به مالکیت معنوی را ایجاد نمیکند، زیرا استفاده توسط دانشجویان خصوصی و غیرتجاری است، به این معنی که طبق قانون حق چاپ، طرحها و اختراعات انگلیسی 1988 (CDPA) فعالیتی مستثنی است. با این حال، جالب است بدانید که IB نویسنده و متعاقباً صاحب اول اثر را بهعنوان ربات گفتگو میداند تا دانشآموزی که آن را اجرا میکند.
فراتر از دانشگاه، چه پیامدهایی برای کاربران ChatGPT و سایر ربات های چت در تنظیمات تجاری وجود دارد؟ هک های TikTok فراوانی وجود دارد که نشان می دهد چگونه با ChatGPT صحبت کنید تا خروجی آن برای استفاده در محل کار بهینه شود. به عنوان مثال، مدیران بازاریابی می توانند از ChatGPT بخواهند که یک پست رسانه اجتماعی با در نظر گرفتن تعامل برای مشتری خود بنویسد. با این حال، باید بپرسیم که آیا مدیر بازاریابی با این کار در هر مقطعی حق چاپ را نقض می کند؟ اگر یک هنرمند موسیقی بلاک نویسنده را دریافت کند و از ChatGPT بخواهد آهنگی بنویسد، سپس هنرمند برای پول آن را اجرا کند؟ چه کسی صاحب آن حق چاپ است؟ آیا حق تکثیر در هر مقطعی نقض شده است؟ اگر چنین است، چه کسی آن را نقض می کند؟
منبع مواد
ChatGPT برای ارائه خروجی خود به منبع منبع برای مدل زبان و آموزش متکی است. این مطالب منبع ممکن است مشمول حقوق مالکیت معنوی خاصی باشد و بنابراین از نظر قانونی محافظت می شود. با این حال، اگر ChatGPT مستقیماً مطالب منبع را کپی یا بازتولید نمی کند، بلکه صرفاً از چنین مطالبی الهام گرفته یا یاد می گیرد، آیا می توان ادعا کرد که مالکیت معنوی موجود در منبع منبع را نقض می کند؟ برخی از شرکتهای مولد هوش مصنوعی، مانند Stable Diffusion و Midjourney، با چالشهای قانونی در ایالات متحده توسط هنرمندانی مواجه هستند که ادعا میکنند ابزارهای هوش مصنوعی برای استفاده از تصاویر بدون رضایت صاحبانشان آموزش دیدهاند. این ابزارها تصاویر را از دستورالعمل های متنی ساده با تجزیه و تحلیل تصاویر موجود از جمله تصاویر، آثار هنری و عکس ها ایجاد می کنند.
پس از مشاوره در مورد هوش مصنوعی و مالکیت معنوی، اداره مالکیت معنوی بریتانیا (IPO) در ژوئن 2022 استثنای جدیدی را برای قانون کپی رایت پیشنهاد کرد. به طور خاص، در جایی که سیستم های متن و داده کاوی داده ها را استخراج و آثار را برای هر هدفی کپی می کنند (بدون مجوز) ، این به منزله نقض حق نسخه برداری (استثنا TDM) نیست. هیچ گزینه ای برای اجازه دادن به دارندگان حقوق برای انصراف از این استثنا وجود نخواهد داشت.
با این حال، به دنبال واکنش شدید صنایع خلاق، نمایندگان دولت بریتانیا علناً پیشنهاد کردند که استثنای پیشنهادی TDM ادامه نخواهد یافت و در عوض، تعامل بیشتر با صنعت خلاق پیشبینی میشود. انجمن کپی رایت طراحان و هنرمندان، که نماینده هنرمندان تجسمی است، هشدار داده است که “این تغییر پیامدهای زیانبار گسترده ای خواهد داشت” و از دولت خواسته است “دوباره به این موضوع نگاه کند که چگونه اهداف سیاستی حمایت از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی” می تواند انجام شود. بهتر است بدون تضعیف حقوق پدیدآورندگان ملاقات کنیم.” با توجه به قصد دولت برای تبدیل شدن به مرکزی برای نوآوری دیجیتال و داشتن یک چارچوب نظارتی جذاب برای رونق صنعت، به احتمال زیاد شاهد تحولات بیشتری در قانون به نفع فناوریهای هوش مصنوعی خواهیم بود، که ممکن است برای دارندگان حقوق نگران کننده باشد. می خواهند اطمینان حاصل کنند که مالکیت معنوی آنها محافظت می شود.
مالکیت
بخش 9 (3) CDPA بیان می کند، “در مورد یک اثر ادبی، نمایشی، موسیقایی یا هنری که به وسیله رایانه تولید می شود، نویسنده به عنوان شخصی تلقی می شود که ترتیبات لازم برای خلق اثر توسط او انجام شده است.» این با بخش 178 CDPA تکمیل شده است، که یک کار تولید شده توسط رایانه را اینگونه تعریف می کند که “توسط رایانه در شرایطی ایجاد می شود که هیچ نویسنده انسانی اثر وجود نداشته باشد.” هنوز نسبتا مبهم است و مشخص نیست که آیا مالک برنامه نویس است، کاربر یا هر دو.
بنابراین، ما نظر ChatGPT را در مورد این موضوع جویا شدیم:حق چاپ محتوای تولید شده توسط ChatGPT توسط چه کسی و بر چه اساسی است؟ ChatGPT پاسخ زیر را داد:مالکیت حق نسخهبرداری… بستگی به شرایط و ضوابط خاص مورد توافق کاربر و OpenAI دارد… OpenAI احتمالاً حق نسخهبرداری خروجی تولید شده توسط ChatGPT را حفظ میکند زیرا مالک فناوری و دادههای مورد استفاده برای آموزش زبان است. مدل. با این حال، شرایط خاص استفاده و قراردادهای مجوز ممکن است بسته به استفاده مورد نظر از خروجی و توافق بین OpenAI و کاربر متفاوت باشد.”
از آنجایی که پلتفرم در حال حاضر پیکربندی شده است، هر کاربر مشمول شرایط عمومی استفاده است. موضوع مالکیت آثار به طور محدود توسط سیاست اشتراک گذاری و انتشار OpenAI مورد توجه قرار می گیرد. این خطمشی «محتوای مشترک با OpenAI API» را مورد بحث قرار میدهد. بیان میکند که سازندگانی که میخواهند محتوای نوشتاری خود را منتشر کنند که بخشی از آن با OpenAI API ایجاد شده است، اجازه دارند تحت شرایط خاصی این کار را انجام دهند، مانند این کهنقش هوش مصنوعی در فرمولبندی محتوا بهوضوح آشکار میشود که هیچ خوانندهای نمیتواند آن را از دست بدهد.”
این هنوز سؤالاتی را در مورد اینکه آیا ایجاد محتوایی مانند پست های بازاریابی مشمول این ماده است یا خیر، ایجاد می کند، و اگر چنین است، آیا OpenAI آن را به عنوان نویسنده مشترک می داند؟ علاوه بر این، اگر خروجی ChatGPT به هیچ وجه ویرایش نشود، آیا هنوز هم نویسنده مشترک است؟ در حالی که احتمالاً قصد بحث در مورد تألیف مشترک نیز متضمن مالکیت مشترک باشد، شرایط استفاده از ChatGPT هنوز مبهم است که از نظر حقوقی مالک چه کسی است. با توسعه فناوری و گسترش استفاده از ChatGPT در روند عادی تجارت، OpenAI ممکن است اصطلاحات گسترده تری را منتشر کند. از طرف دیگر، شاید این پلتفرم یک دیوار پرداخت را با شرایط اختصاص مالکیت اجرا کند.
نقض
موضوع دیگری که باید در نظر گرفت این است که آیا ChatGPT یک اثر اصلی را برای یک کاربر (کاربر 1) ایجاد کرده است اما سپس همان کار را برای دیگری (کاربر 2) ایجاد می کند. آیا کاربر 1 می تواند ادعای نقض حق نسخه برداری کند؟ با توجه به اینکه برای اثبات نقض حق نسخه برداری، کاربر 1 نیاز به اثبات کپی کردن و یک پیوند سببی که نشان دهنده ارتباط بین دو اثر است، ممکن است برای کاربر 1 دشوار باشد که نقض کاربر 2 را ثابت کند اگر کاربر 2 آگاهانه یا ناآگاهانه از آنها کپی نکرده باشد. کار کردن این همچنان مسائلی را ایجاد میکند که باید با شرایط استفاده از ChatGPT یا قوانین برطرف شوند، زیرا کپی کردن کار هنوز ممکن است عواقبی برای کاربر 1 داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
ChatGPT و حفاظت از داده ها
ChatGPT مسائل و سوالات مختلفی را با توجه به ملاحظات مالکیت معنوی مطرح می کند و نگرانی های زیادی را در مورد حفاظت از داده های شخصی ایجاد می کند. در حالی که ChatGPT هیچ داده شخصی ارائه نمی کند، این خطر وجود دارد که بتواند داده های شخصی را در بانک آموزشی خود پردازش کند. در مارس 2023، مقام حفاظت از داده های ایتالیا، Garante per la protezione dei dati personali (Garante)، ChatGPT را به دلیل نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی داده ها ممنوع کرد و متوجه شد که این پلتفرم مواد مختلف GDPR را نقض می کند، مانند نداشتن مبنای قانونی برای پردازش و عدم تدابیر تأیید سن. . گارانته از آن زمان به ChatGPT اطلاع داده است که در صورت رعایت شرایط خاص می تواند در ایتالیا فعالیت کند.
در این ماه، هیئت حفاظت از دادههای اروپا همچنین یک کارگروه را برای بررسی ChatGPT راهاندازی کرد تا “به منظور تقویت همکاری و تبادل اطلاعات در مورد اقدامات اجرایی احتمالی انجام شده توسط مقامات حفاظت از دادهها”. در حالی که کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت ها یا مقررات سراسری اتحادیه اروپا هستند، دفتر کمیساریای اطلاعات بریتانیا “هشت سوالی را که توسعه دهندگان و کاربران باید بپرسند” در مورد هوش مصنوعی مولد جمع آوری کرده است:
- مبنای قانونی شما برای پردازش داده های شخصی چیست؟
- آیا شما یک کنترل کننده، کنترل کننده مشترک یا پردازنده هستید؟
- آیا ارزیابی تأثیر حفاظت از داده ها را آماده کرده اید؟
- چگونه شفافیت را تضمین خواهید کرد؟
- چگونه خطرات امنیتی را کاهش خواهید داد؟
- چگونه پردازش غیر ضروری را محدود خواهید کرد؟
- چگونه با درخواست های حقوق فردی موافقت خواهید کرد؟
- آیا از هوش مصنوعی مولد برای تصمیم گیری صرفاً خودکار استفاده خواهید کرد؟
بعدش چی؟
هزاران نفر از افراد برجسته، از ایلان ماسک گرفته تا استیو وزنیاک، نامهای سرگشاده امضا کردند تا از آزمایشگاههای هوش مصنوعی بخواهند فورا آموزش سیستمهای هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 را برای حداقل شش ماه متوقف کنند. در این نامه آمده است که “سیستمهای هوش مصنوعی قدرتمند تنها زمانی باید توسعه یابند که مطمئن شویم اثرات آنها مثبت خواهد بود و ریسکهایشان قابل مدیریت خواهد بود.»
در واقع، نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوصی دادهها و مسائل مربوط به مالکیت معنوی که مطرح شده، نکات مهم کوه یخ هستند. فناوری با سرعتی تصاعدی در حال توسعه است و در عین حال شبکه ای از چالش های حقوقی را ایجاد می کند. هوش مصنوعی مولد فضایی است که نیاز به مقررات و کدهای عملی دارد. در حالی که دولت بر نیاز به ایجاد تغییرات قانونی متمرکز است، سرعت اجرای این تغییرات اغلب بسیار کندتر از توسعه فناوری است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که بسیاری از این مسائل مورد آزمایش قرار گرفته و به دادگاه واگذار شود تا تعیین کنند هوش مصنوعی مولد چگونه با حفاظت های فعلی ما مطابقت دارد.
Hayley Rabet، یک کارآموز Katten Muchin Rosenman UK LLP، در این مقاله مشارکت داشت.