یک مطالعه جهانی در موسسات آموزشی نشان می دهد که دانشجویان حسابداری به طور قابل توجهی توانایی بیشتری در پاسخگویی صحیح به سوالات امتحانی نسبت به ChatGPT دارند.
این مطالعه که توسط انجمن حسابداری آمریکا (AAA) انجام شد، عملکرد ChatGPT را در مورد محتوای خاص حسابداری با ارائه بیش از 25000 سؤال ارزیابی از 187 موسسه در سراسر جهان و ارجاع متقابل نتایج با عملکرد دانشجویان حسابداری ارزیابی کرد.
در تمام ارزیابیها، از جمله موضوعاتی مانند حسابرسی، حسابداری مالی، حسابداری مدیریت و مالیات، دانشآموزان به طور متوسط 76.7٪ امتیاز گرفتند، در حالی که ChatGPT فقط 47.4٪ امتیاز کسب کرد.
این مطالعه در پایان میگوید: «این مطالعه بینشهای مهمی در مورد قابلیتهای فعلی هوش مصنوعی در مقایسه با عملکرد انسانی در یک زمینه خاص حسابداری ارائه میکند. “این محدودیتهای یک ربات چت هوش مصنوعی را نشان میدهد که بر روی مطالب عمومی آموزش دیده است.”
اما راوسون، مسئول فنی انجمن تکنسینهای حسابداری، استدلال میکند که نتایج این مطالعه از تفاوتهای ظریف مورد نیاز در امتحانات حسابداری صحبت میکند، و در حالی که چت رباتهای مجهز به هوش مصنوعی از دانش لازم برای عملکرد مناسب در امتحانات برخوردار هستند، اما فاقد کاربرد عملی هستند. مهارت هایی برای تعالی
“من فکر می کنم نتایج بسیار امیدوار کننده است و از قوی بودن امتحانات حرفه ای صحبت می کند. یک سوال امتحانی خوب کتبی از داوطلبان میخواهد که فقط قوانین را تکرار نکنند یا قوانین و راهنماییها را نقل کنند، بلکه دانش خود را در مورد حقایق و شرایط خاص به کار ببرند و مسائل بالقوه را شناسایی کنند.
بحث انسان در مقابل هوش مصنوعی “چند وجهی” است
اما در حالی که عملکرد انسان ها به طور کلی بهتر از Chat GPT بود، چندین استثنا وجود داشت. به عنوان مثال، ربات چت در 11.3٪ از ارزیابی ها جایگزین میانگین دانش آموزان شد.
Chat GPT همچنین در زمینههای موضوعی خاصی مانند حسابرسی، علاوه بر سوالات درست/کاذب و چند گزینهای، بهتر از دانشآموزان عمل کرد. در مقابل، با سؤالات کوتاه پاسخ و سؤالاتی که نیاز به تمرین داشتند دست و پنجه نرم می کرد.
این با دیدگاه راسون که “مغز انسان از هوش مصنوعی بهتر است” در تعدادی از رشته ها مطابقت دارد.
او میگوید: «از آنچه من شخصاً دیدهام، Chat GPT نیز ممکن است در نتیجهگیری بسیار خوب باشد، اما لزوماً استدلال خود را با همان سطح از جزئیات که شما از یک نامزد قوی انتظار دارید، بیان نمیکند.
بر اساس این مطالعه، دامنه نتایج همچنین نشان میدهد که بحثهای جاری که انسانها را در مقابل چتباتها قرار میدهد «چند وجهی» است و این ربات به وضوح میتواند «میانگین عملکرد انسان را در برخی زمینههای موضوعی تقریبی کند».
علاوه بر این، این گزارش خاطرنشان کرد که شکاف در عملکرد بین هوش مصنوعی و انسان “احتمالاً بسته خواهد شد” و اشاره کرد که مدل فعلی ChatGPT بر روی 175 میلیارد پارامتر آموزش داده شده است، در حالی که مدلی که بر روی یک تریلیون پارامتر آموزش دیده است احتمالاً در سال 2023 در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
“معلمان باید خود را آماده کنند”
با این حال، ما نمی توانیم راضی باشیم. همانطور که این ابزارها یاد می گیرند و تکامل می یابند، پیچیده تر می شوند. این حوزه ای است که این حرفه و به ویژه نهادهای حرفه ای باید آن را تحت نظر داشته باشند و مطابق با آن سازگار شوند.»
مطالعه AAA همچنین به تشویق مربیان برای آماده شدن برای آینده ای مبتنی بر هوش مصنوعی ادامه داد و در مورد مسائلی مانند اتکای بیش از حد به فناوری “مشکلات توانایی یادگیری دانش آموزان” و “مدار کوتاه کردن فرآیند یادگیری” از طریق تقلب هشدار داد.
استدلال میشود که مطمئنترین دفاع در برابر این چیزها این است که مربیان برای آیندهای که شامل «دسترسی گسترده به هوش مصنوعی» است، آماده شوند و در بحث در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر تدریس خود شرکت کنند.
اما این مطالعه همچنین به قدرت بالقوه ChatGPT در دنیای حسابداری اذعان کرد و استدلال کرد که می تواند “محرک بسیار مورد نیاز” را برای “تصویر مجدد شیوه های آموزش حسابداری فراهم کند”.
اینها همه سؤالات مهمی هستند که مربیان حسابداری باید درباره آنها بحث و تحقیق کنند. همانطور که فناوری هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه می دهد، مربیان باید خود و دانش آموزان خود را برای آینده آماده کنند و فناوری هوش مصنوعی را به حوزه ای امیدوارکننده برای تحقیقات آینده تبدیل کنند.