استفاده از مدلهای زبان هوش مصنوعی مانند ChatGPT در کمپینهای سیاسی میتواند تعدادی از نگرانیهای اخلاقی را ایجاد کند.
حداقل این همان چیزی است که ChatGPT به جسیکا نیکس، دانشجوی سابق من در دانشگاه جورج واشنگتن، هنگامی که از او خواسته بود به سؤالی درباره اخلاق استفاده از چت ChatGPT در مبارزات سیاسی پاسخ دهد، گفت. ChatGPT به جسیکا، که اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد روزنامه نگاری در دانشگاه کلمبیا است، گفت: «این فناوری می تواند برای انتشار اطلاعات نادرست یا تبلیغات برای تأثیرگذاری بر رأی دهندگان استفاده شود». همچنین اشاره کرد که میتواند «سوالاتی در مورد استفاده از دادههای شخصی و حریم خصوصی ایجاد کند» و کمپینی با دسترسی به هوش مصنوعی پیشرفتهتر میتواند مزیت رقابتی ناعادلانهای داشته باشد. ربات در حال انجام چیزی است.
ربات های هوش مصنوعی در حال حاضر در روابط عمومی کار می کنند. یکی از سرویسها به نام GoCharlie.AI به کارآفرینان و شرکتها کمک میکند تا محتوایی را تولید کنند که کارآمد باشد. پست های وبلاگ، بیانیه های مطبوعاتی، محتوای رسانه های اجتماعی و موارد دیگر را می نویسد. از دیگر شرکتهای موجود در این فضا میتوان به ContentBot.ai، Jasper، Anyword اشاره کرد.
ربات ها برای کمپین های سیاسی می آیند. مشاور متیو «مادکت» آرنولد در نوشتن درباره ChatGPT در Campaigns and Elections (یک نشریه تجاری آنلاین برای صنعت مشاوره سیاسی) گفت که «بر خلاف کار با یک نویسنده سطح ابتدایی نیست، بلکه با نویسندهای که فوقالعاده سریع است». به طور مشابه، کالین دلانی کهنه کار کمپین دیجیتال ChatGPT را امتحان کرد و نوشت که محتوایی که آن تولید میکند «در حد پیشنویس اولیه یک کارمند کاملاً جدید است…» نه آرنولد و نه دلانی نگفتهاند که از هوش مصنوعی برای مشتریان خود استفاده میکنند – اما اگر از هوش مصنوعی استفاده نمیکنند. ، من مطمئن هستم که دیگران هستند.
کارآیی (و امنیت شغلی برای کارکنان کمپین سطح ابتدایی) به کنار، هوش مصنوعی سوالات اخلاقی مهمی را مطرح می کند.
اولین چالش مطرح شده توسط ChatGPT، در مورد ChatGPT، این است که ابزارهای تولید محتوا، پر کردن پیام های نادرست و گمراه کننده در رسانه های اجتماعی و صندوق های ورودی خبرنگاران را رایگان و آسان می کند. مزخرفات لفاظی همیشه بخشی از سیاست آمریکا بوده است. در سال 1800، رئیس دانشگاه ییل اعلام کرد که اگر توماس جفرسون به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، “زنان و دختران ما در معرض روسپیگری قانونی قرار می گیرند.” اما همانطور که رسانه های اجتماعی تولید و انتشار مزخرفات سیاسی را آسان تر کردند، هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک تسریع کننده اطلاعات نادرست عمل کند. این می تواند شرایط را بدتر کند.
اینکه زباله تولید و پخش میشود، به این معنی است که ادعای توهینآمیز و واقعی، زبالهاند. متهم به جای زندگی با پیامدهای سیاسی یک تخلف، میتوانست بگوید یک ربات خبر را ساخته است. مردمی که قبلاً در پیامهای تولید شده توسط هوش مصنوعی غرق شدهاند، ممکن است تمایل داشته باشند انکار را باور کنند.
عدم پرچم گذاری توسط ChatGPT، اخلاق یک حلقه بسته از سیاست آمریکا است. رباتها میتوانند بیانیههای مطبوعاتی را که برای رباتها در رسانههای خبری ارسال میکنند، بنویسند، که آنها را به محتوایی تبدیل کند که توسط افراد واقعی خوانده میشود – و همچنین توسط رباتهای دیگری که محتوا را به محتوای تولید شده و مصرفشده رباتها تبدیل میکنند. نتیجه، سیاستی عاری از جمعیت را به خطر می اندازد. یک نامزد میتواند ایدههای خود را به یک برنامه وارد کند، و مدتی بعد رایدهندگان در پای صندوقهای رای حاضر میشوند و محتوای خبری و تبلیغاتی را مصرف میکنند که عمدتاً توسط طلسم سگ کارتونی GoCharlie.AI تولید شده است. کل کمپین ها می توانند توسط یک گوشی هوشمند اجرا و گزارش شوند.
ممکن است همه چیز مربوط به کابوس های ویلیام گیبسون نباشد. کمپینهای کمهزینهتر همچنین به این معنی است که افراد بیشتری میتوانند از پس هزینههای خود برآیند. محتوای رایگان یا نزدیک به رایگان و جذاب می تواند هزینه کمپین ها را کاهش دهد. کمپینهای کمهزینه به معنای زمان کمتری برای جمعآوری کمک مالی و زمان بیشتری برای صحبت با رایدهندگان است. همچنین باعث میشود که کمپین زمانبر بسیار کمتری داشته باشد، و به افرادی که توانایی پرداخت هزینه برای استعفای شغل خود را ندارند، میتوانند به صورت تمام وقت در کمپین انتخاباتی شرکت کنند. نتیجه می تواند سیاست گذارانی باشند که وسعت آمریکا را بهتر منعکس کنند.
البته بیشتر فناوریهای جدید به عنوان ارائه رنگین کمان و تولهسگهای بیپایان در نهایت تبلیغ میشوند، یا اینکه سرانجام زمان را به پایان میرسانند مورد تمسخر قرار میگیرند. واقعیت معمولا تا حدودی پیچیده تر است.
به راحتی می توان درباره فقدان هر گونه هوش – مصنوعی یا واقعی – در سیاست شوخی کرد، یا اینکه اخلاق در سیاست یک امر بد است. اما اخلاق هوش مصنوعی در کمپین های ما چیزی است که باید جدی بگیریم. من با نتیجهگیری ChatGPT موافقم: «پیامدهای اخلاقی استفاده از مدلهای زبان هوش مصنوعی در مبارزات سیاسی به نحوه استفاده از فناوری و زمینه خاصی که در آن استفاده میشود بستگی دارد. برای کمپینهای سیاسی مهم است که در مورد استفاده از مدلهای زبان هوش مصنوعی شفاف باشند و از فناوری به روشهایی اخلاقی و مسئولانه استفاده کنند.»
می توانید پاسخ کامل ChatGPT را در اینجا بخوانید
پیتر لاج مدیر پروژه اخلاق در ارتباطات سیاسی و دانشیار دانشکده رسانه و روابط عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن است.