هنگامی که OpenAi ChatGPT را منتشر کرد، یک چت ربات هوش مصنوعی که می تواند به سؤالات کاربر پاسخ دهد، منتقدان سؤالاتی را در مورد پتانسیل سوء استفاده از آن مطرح کردند. موارد متعددی از کارمندان و دانشآموزان که توسط ChatGPT ایجاد شده است، نشان میدهد که چت ربات هوش مصنوعی تهدیدی بیسابقه برای سیستم آموزشی و نیروی کار است.
اگر اطلاعات کافی در دسترس باشد، مولد AI دستورات را با جزئیات نزدیک به دقیق ترین حد ممکن انجام می دهد. از سوی دیگر، این پتانسیل برای ChatGPT وجود دارد که شکاف های از دست رفته را با داده های اشتباه جایگزین کند. آموزش ChatGPT در سال 2021 تکمیل شد، بنابراین دانش آن از رویدادهای جهانی از آن سال بسیار محدود است. این می تواند برای کاربرانی که به اشتباه به ChatGPT برای اطلاعات مربوط به رویدادهای جاری اعتماد کنند، مشکل ساز شود.
مسلماً برنامه های تقریباً بی حد و حصری برای هوش مصنوعی هم در سرمایه گذاری های دانشگاهی و هم در دنیای تجارت وجود دارد. نمونه ها شامل پست های وبلاگ قالب یا خطوط کد بسته به زمینه تخصص کاربر است. این بدان معنا نیست که ChatGPT همیشه قابل اعتماد است. مطابق با OpenAI، “ChatGPT گاهی اوقات پاسخ هایی با صدای معقول اما نادرست یا بی معنی می نویسد.”
برخی از مناطق مدرسه تلاش می کنند استفاده از ChatGPT را در کلاس های درس نظارت کنند، اما این کافی نیست. راه مطمئنی برای تعیین کار تولید شده توسط هوش مصنوعی از کار انسانی وجود ندارد.
ChatGPT یک ابزار بسیار مفید با ویژگی ها و محدودیت های بسیاری است. نسبت به عبارتبندی ورودیهای خاص یا تکرار مکرر همان اعلانها کمی حساس است. همچنین حدس میزند که کاربر بهجای پرسیدن سؤالات دیگر برای توضیح بیشتر، چه چیزی را بیان میکند.
مقاله نویسی مشکل اصلی بالقوه ChatGPT است، زیرا دانش آموزان می توانند به سادگی عبارات کلیدی خاصی را تایپ کنند تا کار تکمیل شده را دریافت کنند. مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی می توانند قانع کننده به نظر برسند تا جایی که معلمان همیشه نمی توانند تعیین کنند که چه چیزی واقعی است یا نه.
اداره آموزش شهر نیویورک به سایت Chalkbeat New York اطلاع داد که دسترسی دانشآموزان و اساتید به ChatGPT در شبکههای مدارس را به دلیل «تأثیر منفی بر یادگیری دانشآموزان و نگرانیها در مورد ایمنی و دقت محتوا» محدود میکند. این مانع از استفاده دانشجویان و اساتید برای انجام تکالیف در شبکه و دستگاه ها می شود.
اکنون تنها راه دسترسی مناطق مدرسه به ChatGPT درخواست مجوز خاص از بخش برای مطالعه آن است. این اقدام شروعی آهسته برای جلوگیری از سوء استفاده بالقوه ChatGPT در مدارس است. این یک ابزار فوق العاده مفید است که می تواند برای تحقیق و بررسی منابع استفاده شود، اما می تواند به راحتی به دست افراد اشتباه بیفتد.
اگرچه مناطق مدرسه در سراسر کشور در حال سرکوب استفاده بالقوه خطرناک هوش مصنوعی هستند، اما هنوز جایی برای سرقت ادبی گسترده از طریق ابزارهای آنلاین وجود دارد. دانش آموزان همچنان می توانند در خارج از مدرسه با دستگاه های خود در خانه به سایت دسترسی داشته باشند.
این ممکن است برای آینده آموزش و تجارت ترسناک به نظر برسد، اما OpenAI در حال کار بر روی یک راه حل بالقوه برای سرقت ادبی است.
OpenAI یک طبقهبندیکننده هوش مصنوعی را در ژانویه راهاندازی کرد که میتواند با بررسی اینکه آیا یک هوش مصنوعی یا یک انسان مقالهای نوشته است، با سرقت ادبی مبارزه کند. مدیر تحقیقات سیاست OpenAI لما احمد به سی ان ان گفت که کاربران نباید تنها به طبقه بندی کننده تکیه کنند زیرا به طور مداوم دقیق نیست. در آزمایشی که توسط OpenAI اجرا شد، طبقهبندیکننده تنها 26 درصد از کارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به درستی شناسایی کرد.
از سوی دیگر، دانشآموزان میتوانند از ChatGPT برای بازخورد فوری در مورد مقالات و تکالیف دانشآموز استفاده کنند. با نیت صحیح، ربات چت می تواند به بهبود مهارت های نوشتاری دانش آموز و درک کلی مطالب کلاس کمک کند. همچنین می تواند به عنوان یک معلم مجازی برای ارائه کمک و راهنمایی شخصی به دانش آموزان در طیف گسترده ای از موضوعات مورد استفاده قرار گیرد.
ChatGPT همه چیز بد نیست، اما مانند بسیاری از فناوری های جدید در طول سال ها، فرصتی برای سوء استفاده و عدم صداقت وجود دارد. کاربران می توانند برای تولید تکالیف خود بیش از حد به فناوری تکیه کنند. این نسل جدید در صورتی که در اسکیمینگ با استفاده از هوش مصنوعی شرکت کنند، بدون مهارتها و دانش حیاتی لازم برای موفقیت وارد بازار کار خواهند شد.
تصویر برجسته توسط جازمین گارسیا