ChatGPT چیست و چگونه کار می کند؟
ChatGPT زیر چتر هوش مصنوعی مولد یا ابزارهای هوش مصنوعی است که برای تولید متن، تصاویر و صدا اصلی با پاسخ دادن به درخواستهای متن مکالمه استفاده میشود. به عنوان یک مدل پردازش زبان طبیعی، ChatGPT بر روی منابع داده مانند کتاب ها، وب سایت ها و سایر مطالب مبتنی بر متن آموزش دیده است. با استفاده از الگوریتمها و تکنیکهای یادگیری ماشین، ChatGPT میتواند الگوهای زبان را تشخیص دهد و پاسخهای مناسب را بر اساس ورودی داده شده ایجاد کند.
«به دلیل این آموزش، میتواند به متن محاورهای معنا بدهد و خروجیهایی ایجاد کند که محاورهای هم باشند. به بیان ساده، ChatGPT با ارائه محتملترین پاسخ بر اساس دادههای تاریخی به درخواستها پاسخ میدهد.» جنای رابرت، محقق EDUCAUSE توضیح میدهد. او میگوید، با این حال، این ماهیت بسیار محاورهای است که باعث میشود کاربران بتوانند «دقت و قابلیت اطمینان» پاسخهای ربات را بیش از حد برآورد کنند.
به همین دلیل است که برای مربیان و دانشآموزان بسیار مهم است که یاد بگیرند هوش مصنوعی چگونه کار میکند، از محدودیتهای آن آگاه باشند و بدانند که «خروجیهای هوش مصنوعی را نمیتوان به عنوان حقیقت مطلق مورد اعتماد قرار داد. در عوض، ما باید از تشخیص، تحلیل و خلاقیت انسانی برای استفاده اخلاقی و مسئولانه از خروجیهای هوش مصنوعی استفاده کنیم.»
بیشتر بدانید: چگونه شرکت ها ChatGPT را در ابزارهای اصلی ترکیب می کنند.
ChatGPT چقدر بر آموزش تأثیر می گذارد؟
از آنجایی که ابزار هوش مصنوعی به طور ناگهانی ظاهر شد و به سرعت توسط دانش آموزان پذیرفته شد، مربیان در حال طوفان فکری و به اشتراک گذاشتن ایده ها در شبکه های خود در مورد چگونگی نزدیک شدن به این وضعیت در حال توسعه هستند.
رابرت میگوید: «در تمام سطوح، تمرین سلید یک چالش دائمی در حرفه آموزش است، و این تنها زمانی تشدید میشود که در مورد یک فناوری نوظهور صحبت میکنیم.» “بدون منبع مرکزی برای بهترین شیوه ها، مربیان باید در سراسر طیف K-20 با یکدیگر همکاری کنند تا هنجارهای جدید ایجاد کنند.”
با این حال، طبق یک نظرسنجی اخیر EDUCAUSE، دانشآموزان با ادراکات مختلفی از هوش مصنوعی مولد مواجه میشوند. برخی از کلاسها یا مدارس استفاده از هوش مصنوعی مولد را یک رفتار نادرست تحصیلی میدانند، در حالی که دانشآموزان در کلاسهای دیگر ممکن است تشویق یا حتی ملزم به استفاده از آن شوند.
برخی از مربیان به طراحی پشتیبانی آموزشی جدید پرداختهاند و به دانشآموزان آموزش میدهند که چگونه از این ابزار بهطور اخلاقی و مسئولانه استفاده کنند. اساتید دیگر ChatGPT را با استفاده از آن برای نشان دادن کاستیها در منطق، دقت و سوگیری در کلاس درس گنجاندهاند. جین پرتین، مدیر ارتباطات، نوآوری و پیشرفت ناحیه مدرسه بالدوین وایتهال در پیتسبورگ، میگوید این به دانشآموزان اجازه میدهد تا پاسخهای آن را نقد و تجزیه و تحلیل کنند و ثابت کنند که «ابزاری خطاناپذیر نیست».
در واقع، مدتهاست که نگرانیهای اخلاقی در مورد توسعه و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، از جمله دادههای مورد استفاده برای آموزش الگوریتمهای هوش مصنوعی، که رابرت خاطرنشان میکند «توسط جامعه کنونی ما تولید میشود، نه نسخهای ایدهآل از جامعه ما، وجود دارد. سوگیری های سیستمی موجود در سیستم های هوش مصنوعی آموزش داده می شوند و خروجی های هوش مصنوعی می توانند این سوگیری ها را تقویت کنند. این موضوع در آموزش و پرورش، جایی که ما همچنان در حال مبارزه با شکافهای برابری مداوم هستیم، اهمیت ویژهای دارد.»
اطلاعات بیشتر در مورد EDTECH: افسر ارشد تنوع می خواهد عدالت را در آموزش با فناوری ایجاد کند.
در مورد مشکل سرقت ادبی و ChatGPT چه باید کرد
جای تعجب نیست که استفاده از ChatGPT برای ارتکاب سرقت ادبی رایج ترین نگرانی در بین مربیان است. به دلیل آموزش ChatGPT در مورد طیف وسیعی از موضوعات و نتایج متقاعدکننده فزاینده، پرتین میگوید که دانشآموزان میتوانند از این ابزار «در اکثر تکالیف و تقریباً در همه دورهها» استفاده کنند. ChatGPT می تواند شعر بنویسد، کد کامپیوتری بنویسد، منابع را در یک مقاله ذکر کند و مسائل ریاضی را حل کند، فقط چند مورد از کاربردهای آن را نام ببریم. یک نگرانی بزرگتر و مرتبط وجود دارد که دانش آموزان تا حدی به ابزارهای مولد هوش مصنوعی تکیه کنند که یاد نگیرند محتوای اصلی تولید کنند.
به امید رفع این مشکل، برخی مدارس استفاده از ChatGPT و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی را در شبکه های خود ممنوع کرده اند. دیگران در حال به روز رسانی خط مشی های هیئت مدیره مدرسه و کتاب های راهنمای دانش آموز هستند تا دوباره تعریف کنند که تقلب چیست. برخی دیگر نیاز به پاسخ های دست نویس در کلاس دارند. رویکرد دیگر با هدف بازنگری در ایجاد ارزیابیها است: ارزیابیهایی که امکان استفاده از ChatGPT و سایر هوش مصنوعی مولد را فراهم میکنند، و آنهایی که هوش مصنوعی تولیدی را کاملاً غیر مفید میکنند.
جستجوی مزایای بالقوه ChatGPT در آموزش
علیرغم تمام چالش ها و نگرانی های پیرامون ChatGPT، یک نظرسنجی سریع EDUCAUSE نشان داد که بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (54 درصد) نسبت به هوش مصنوعی مولد خوش بین یا بسیار خوش بین بودند و تنها 12 درصد احساس بدبین یا بسیار بدبین داشتند. مربیان و دانش آموزان در حال حاضر از هوش مصنوعی مولد برای تسریع در انجام کارهای روزانه مانند ایده پردازی، تهیه پیش نویس و ویرایش استفاده می کنند.