با پیشرفت تکنولوژی، روانشناسان می توانند فرصت های جدیدی برای نوآوری در زمینه و آموزش پیدا کنند. اما معرفی فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی (AI) – شبیهسازی هوش انسانی توسط رایانهها – میتواند دلهرهآور باشد. مخصوصاً برای مربیان روانشناسی، ظهور یک نرم افزار هوش مصنوعی به نام ChatGPT (و نسخه به روز شده GPT-4) که به سرعت در حال تکامل است، چالش های جدیدی را به وجود آورده است – اما کارشناسان می گویند که این نرم افزار همچنین دارای پتانسیلی است که به دانش آموزان کمک می کند تا به روش های جدید بیاموزند و آنها را برای آن آماده کنند. مشاغل بعد از کالج
ChatGPT، یک نرم افزار ربات چت که توسط شرکت هوش مصنوعی OpenAI در نوامبر 2022 راه اندازی شد، داده های آنلاین را ترکیب می کند و به روش مکالمه ای ارتباط برقرار می کند. برخلاف موتورهای جستجو، ChatGPT میتواند به سبک شکسپیر شعر بنویسد، توصیههای دوستیابی را ارائه دهد، و – به ویژه در مورد مربیان – به سؤالات آزمون پاسخ دهد و انشا بنویسد. بررسی های اولیه GPT-4، تکرار بعدی مدل زبان بزرگ OpenAI، نشان دهنده افزایش قابلیت های نرم افزار است.
آ نیویورک تایمز مقاله اوایل سال جاری موارد تقلب با ChatGPT را در دورههای کالج برجسته میکند و مدرسان برنامههای درسی را دوباره طراحی میکنند تا از عدم صداقت تحصیلی جلوگیری کنند. برخی مدارس به طور کلی این فناوری را مسدود می کنند: اوایل امسال، اداره آموزش شهر نیویورک استفاده از ChatGPT را به دلیل نگرانی هایی که می تواند مانع یادگیری دانش آموزان شود، ممنوع کرد (Huang, K., نیویورک تایمز، 16 ژانویه 2023).
با این حال، برخی از مربیان، ChatGPT را بهعنوان یک فرصت و نه تهدید میبینند. در یک لس آنجلس تایمز مقاله ای که در اوایل سال 2023 منتشر شد، آنجلا داکورث، روانشناس، دکترا، مخالف ممنوعیت ربات است و توضیح می دهد که این ربات و فن آوری های مشابه اینجا باقی مانده اند – و مربیان باید یاد بگیرند که چگونه آن را در برنامه های درسی گنجانند.لس آنجلس تایمز، 19 ژانویه 2023).
بسیاری از مربیان روانشناسی در حال حاضر با این نرم افزار آزمایش می کنند و تشخیص می دهند که ChatGPT می تواند ابزار مفیدی برای آماده کردن دانش آموزان برای دنیای واقعی باشد که در آن تفکر انتقادی مهم تر از حفظ کردن است.
دکتر کتی هیرش پاسک، استاد روانشناسی در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا، گفت: “ما در اینجا یک انتخاب داریم که به آن تکیه کنیم یا فرار کنیم، مانند اینکه می خواهیم از ماشین حساب در کلاس آمار استفاده کنیم یا خیر.” ما اکنون می دانیم که مردم می توانند با استفاده از ماشین حساب یاد بگیرند، بنابراین سوال این است: چگونه تفکر انتقادی را افزایش دهیم و در عین حال آنچه را که ChatGPT می تواند انجام دهد را نیز در نظر بگیریم؟
ادغام هر ابزار جدید در کلاس درس باید با احتیاط انجام شود و ChatGPT نیز از این قاعده مستثنی نیست. معلمان باید اخلاق، تقلب، و برابری را در نظر بگیرند، درست همانطور که در هنگام ادغام سایر فناوری ها در دوره های خود انجام می دهند. اما با رویکرد صحیح، ChatGPT میتواند ابزاری مفید – و همانطور که برخی روانشناسان استدلال میکنند، انقلابی – برای آمادهسازی دانشآموزان برای آینده شغلیشان باشد. در اینجا برخی از بینش های مربیان روانشناسی در مورد استفاده از ChatGPT برای کمک به یادگیری دانش آموزان آورده شده است.
اهداف دوره را در نظر بگیرید
هر دوره روانشناسی اهداف یادگیری متفاوتی دارد. هنگام تعیین اینکه آیا و چگونه ChatGPT را در دوره خود بگنجانید، به اهداف خاص خود به عنوان یک مربی فکر کنید. دکتر دانیل اوپنهایمر، استاد روانشناسی در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ، گفت: «کلاسهایی وجود خواهند داشت که استفاده از GPT برای آنها نامناسب است، اما در تنظیمات دیگر، میتواند ابزار یادگیری مفیدی باشد.
از خود بپرسید: چه چیزی را می خواهید به دانش آموزان خود بیاموزید و چه توانایی هایی را می خواهید اندازه گیری کنید؟ شاید فکر کردن ChatGPT مانند یک ماشین حساب کمک کند. اگر جمع ساده را آموزش می دادید، ممکن است ماشین حساب مانع یادگیری شود. اما در یک دوره حساب دیفرانسیل و انتگرال، همین ابزار می تواند منابع شناختی را آزاد کند تا به دانش آموزان کمک کند مهارت های پیشرفته تری را که برای یادگیری نیاز دارند، انجام دهند.
دکتر Jaclyn Siegel، پژوهشگر فوق دکترا و استاد دانشکده روانشناسی در دانشگاه ایالتی سن دیگو، گفت: «اکنون که ماشین حساب داریم، میتوانیم ریاضیات را بهتر و سریعتر انجام دهیم.» تصور اینکه سناریوی مشابهی در روانشناسی اتفاق بیفتد سخت تر است، اما شاید بتوانیم خلاقانه تر فکر کنیم زیرا حقایق اساسی را در دست داریم.
به طور مشابه، اگر در حال تدریس یک کلاس مقدماتی هستید، ChatGPT ممکن است تهدیدی برای دانش آموزان باشد که اطلاعات اولیه را یاد می گیرند. به عنوان مثال، ابزارهای املا و دستور زبان می توانند در ارزیابی اینکه آیا دانش آموزان می توانند بنویسند یا خیر، مانع شوند. اما اگر هدف شما تشویق ایدههای خوب است، «ابزارهای دیگر خواندن مقالهها را آسانتر میکنند و به مربیان کمک میکنند تا بفهمند دانشآموزان مطالب را میفهمند یا خیر».
در کلاسهایی که تشخیص میدهید از استفاده از ChatGPT سودی نمیبرند، گاهی اوقات ممکن است استفاده از پروکتورهای آنلاین یا برنامههایی که دسترسی به ChatGPT را محدود میکنند مناسب باشد.
تفکر انتقادی را تشویق کنید
ChatGPT دسترسی سریع و آسان به اطلاعات را ارائه می دهد، که ممکن است در سناریوهای یادگیری خاص نامناسب تلقی شود. اما یافتن راههایی برای گنجاندن ابزارهای هوش مصنوعی در درس شما در واقع میتواند به آمادهسازی دانشآموزان برای دنیای واقعی کمک کند، جایی که آنها باید مفاهیم را بهجای یادآوری ساده واقعیات به کار ببرند. اوپنهایمر میگوید: «ما میخواهیم به دانشآموزان آموزش دهیم که چگونه مانند یک روانشناس فکر کنند، نه اینکه چگونه بدانند یک روانشناس چه میداند.
گری لوپیان، دکترا، استاد روانشناسی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، گفت: این ربات ممکن است بهترین استفاده را برای کمک به دانشآموزان در تفکر انتقادی درباره موضوعاتی که قبلاً با آنها آشنا هستند، داشته باشد. او گفت: «مثل صحبت کردن با یک همکار، میتواند یک شریک تعاملی باشد که در زمینههایی که قبلاً اطلاعات زیادی درباره آن دارید مفید است، بنابراین میتوانید پیشنهاد را بدون کپی کردن کورکورانه ارزیابی کنید.
به عنوان مثال، اوپنهایمر درسی در مورد هوش و حماقت انسان تدریس می کند که در آن دانش آموزان را تشویق می کند که متن تولید شده توسط GPT را با متن تولید شده توسط انسان مقایسه کنند. هیرش پاسک در واقع از دانشجویان ممتاز روانشناسی خود می خواهد که از ChatGPT استفاده کنند و از آنها می خواهد که از ChatGPT برای پیش نویس اول استفاده کنند و پیش نویس دوم را با نقدها، اصلاحات و اضافات ویرایش کنند. او گفت: “یک مقاله واقعا خوب فقط ترکیبی از اطلاعات نیست، بلکه توانایی پشتیبانی از یک پایان نامه است.” “ChatGPT به دانش آموزان می آموزد که سوالات بهتری بپرسند و سپس از آنها دفاع کنند، که می تواند به آنها کمک کند تا دانشمندان واقعی شوند.”
دکتر جیمز دبلیو پنبیکر، استاد روانشناسی در دانشگاه تگزاس در آستین، گفت: ChatGPT همچنین می تواند برای تحریک بحث در کلاس یا آزمایشگاه استفاده شود. به عنوان مثال، می توانید از ربات بپرسید که چرا یک نظریه بهتر از نظریه دیگر است. سپس، دوباره بپرسید که چرا نظریه دوم بهتر است. او گفت: “دانش آموزان می توانند یاد بگیرند که از استدلال های دیگر قدردانی کنند و قبل از اظهار نظر، هر دو طرف را به طور عینی ببینند.”
استفاده از ChatGPT در دوره آموزشی خود نه تنها تفکر انتقادی در مورد مفاهیم کلاس را تشویق میکند، بلکه دانشآموزان شما را نیز تشویق میکند که از نظر فنآوری در دنیایی که به طور فزایندهای فناوری محور هستند، سواد داشته باشند. اوپنهایمر گفت: «ما باید به جهانی فکر کنیم که دانشآموزان خود را برای ورود به آن آماده میکنیم و چه عادات فکری را میخواهیم در آنها ایجاد کنیم تا بتوانند با موفقیت نشان دهنده رشته روانشناسی باشند. “این بدان معنی است که چگونه می توان فناوری جدیدی را که آنها در دنیای واقعی استفاده می کنند در تمرینات کلاس درس گنجاند.”
از معایب آگاه باشید
تمام فناوری باعث نگرانی در مورد عدم صداقت دانشگاهی می شود. اگر دانش آموزان شما در طول امتحان به رایانه دسترسی داشته باشند، از نظر تئوری به ChatGPT دسترسی دارند. توجه داشته باشید که ChatGPT به دلیل اینکه چگونه اطلاعات را ترکیب می کند، می تواند به راحتی به سوالات آزمون پاسخ دهد. دوری از آزمونهای چندگزینهای میتواند به رفع این نگرانی کمک کند، اما ارزیابیهای باز ممکن است سختتر باشد، مخصوصاً با کلاسهای بزرگ.
Lupyan هشدار می دهد که سوالات آزمون خود را برای فریب دادن سیستم اصلاح نکنید. اگر سعی می کنید امتحاناتی را با سؤالاتی طراحی کنید که ChatGPT نمی تواند به آنها پاسخ دهد، ممکن است سؤالاتی را که دانش آموزان شما باید یاد بگیرند را از دست بدهید. او گفت: «سوالاتی که نیاز به ترکیب و کنتراست دارند، از آن دستههایی هستند که میخواهید از دانشآموزان بپرسید و این مدلها در آن عالی هستند».
به گفته اوپنهایمر، اجرای شیوه هایی که نشان داده شده است برای کاهش انواع تقلب ممکن است ارزشمندتر باشد. در مورد انتظارات خود از کلاس شفاف باشید و دانش آموزان را تشویق کنید تا با مطالب درگیر شوند. تقسیم تکالیف و اوراق به تکههایی که در طول زمان گرد هم میآیند میتواند سرقت ادبی را دشوارتر کند، بهویژه اگر شما مرتباً بازخوردهایی را ارائه دهید که دانشآموزان باید در کار خود بگنجانند. به همان اندازه مهم، از دانش آموزانی که ممکن است با مطالب درگیر هستند، حمایت کنید.
زمانی را در ابتدای ترم اختصاص دهید تا توضیح دهید که چرا یکپارچگی تحصیلی در کلاس شما و فراتر از آن بسیار مهم است. اوپنهایمر گفت: «به آنها بگویید که اگرچه تقلب ممکن است به طور موقت کارها را آسان کند، اما افق زمانی کوتاهی دارد، زیرا آنها در واقع مهارت هایی را که در حرفه خود به آن نیاز دارند، یاد نمی گیرند.
انتظارات را به اشتراک بگذارید
همانطور که ChatGPT و سایر فناوریهای هوش مصنوعی پیشرفت میکنند، دانشگاهها کدهای رفتار رسمی را در مورد استفاده از آنها ایجاد خواهند کرد. تا آن زمان، این شما هستید که باید انتظارات خود را در مورد اینکه چگونه دانشآموزان میتوانند از این ابزارها در کلاس خود استفاده کنند و چگونه نمیتوانند از این ابزارها استفاده کنند، به شما منتقل کنید. در برنامه درسی خود، سناریوهای خاصی را ارائه دهید که در آن استفاده از آنها قابل قبول است و زمانی که چنین نیست، و مطمئن شوید که دستیاران آموزشی شما در همان صفحه هستند.
اگر با دانش آموزانی که از ChatGPT در سناریوهای خاص استفاده می کنند خوب هستید، سیگل بر اهمیت برابری تأکید می کند. او یک دوره آنلاین بزرگ تدریس می کند که نمی تواند مانع از استفاده دانش آموزان از یادداشت ها یا جستجوی آنلاین برای پاسخ شود. در نتیجه، او امتحانات کتاب باز برگزار می کند و به دانش آموزان اجازه می دهد از اینترنت یا کتاب درسی برای پاسخ دادن به سؤالات استفاده کنند. (او تاکید می کند که اگر دانش آموزان پهنای باند کافی اینترنت نداشته باشند، وادار کردن دانش آموزان به گذاشتن دوربین خود در طول آزمون ها ناعادلانه است.)
برای جلوگیری از گرفتن نمرات بهتر دانشآموزان، او کل کلاس را به ChatGPT معرفی میکند تا مطمئن شود که چگونه از آن استفاده کنند. او گفت: “منحنی ها بر اساس میانگین ها هستند، بنابراین همه باید دانش و دسترسی به ابزارها و مواد مشابه داشته باشند.”
آن را امتحان کنید
قبل از تعیین اینکه ChatGPT چگونه می تواند به یادگیری دانش آموزان شما کمک کند یا مانع یادگیری آنها شود، خودتان با آن وقت بگذرانید. آن را آزمایش کنید و ببینید چه کاری می تواند (و نمی تواند) انجام دهد. اگر برای آوردن فناوری به دوره آموزشی خود آمادگی ندارید، از آن برای اهداف برنامه ریزی یا اداری استفاده کنید. به عنوان مثال، لوپیان اخیراً از ChatGPT خواست تا عناوینی را برای کمک هزینه ای که نوشته بود پیشنهاد کند و سیگل از آن برای ایجاد درس های فعال برای آموزش روش های تحقیق جنسیت شناسی برای دوره رفتار جنسی انسانی خود استفاده کرد.
چه آزمایشگاهی را اداره می کنید یا دوره ای را تدریس می کنید، دانش آموزان خود را تشویق کنید که آن را برای سرگرمی نیز امتحان کنند. برای مثال، شاگردان Pennebaker از ChatGPT برای نوشتن هایکو در مورد تئوریهای روانشناختی یا مبارزات رپ بین دو محقق مشهور استفاده کردهاند. او گفت: «با آموزش، هرچه افراد بیشتر بتوانند دست خود را کثیف کنند و با ایده ها بازی کنند، بهتر یاد می گیرند.
صبور باشید زیرا فناوری همچنان در حال پیشرفت است. از اوایل سال 2023، ChatGPT به دلیل تعداد زیاد کاربران به طور متناوب غیر قابل دسترس بوده است. ثبت نام برای اعلانهای خودکار را در نظر بگیرید تا بدانید چه زمانی در دسترس است.
پیمایش فناوریهای جدید مانند ChatGPT میتواند زمانبر و حتی طاقتفرسا باشد، اما برداشتن گامهایی برای درک آنها میتواند هم شما و هم کلاستان را قدرتمند کند. هیرش پاسک گفت: “من از چیزهای جدید هم می ترسم، اما آنها به ما فرصتی برای رشد می دهند.” “من همه ما را به چالش می کشم تا یادگیرنده ای باشیم که می خواهیم دانش آموزانمان باشند.”