نیویورک – در میان موعظه نویسان، شیفتگی – و ناراحتی – در مورد توانایی های رو به رشد چت ربات های هوش مصنوعی وجود دارد. در حال حاضر، اجماع در حال تحول در میان روحانیون این است: بله، آنها می توانند خطبه ای قابل قبول بنویسند. اما نه، آنها نمی توانند شور و شوق موعظه واقعی را تکرار کنند.
هرشال یورک، کشیش در کنتاکی که همچنین رئیس مدرسه الهیات و استاد موعظه مسیحی در حوزه علمیه الهیات باپتیست جنوبی است، میگوید: «این فاقد روح است – من نمیدانم چگونه آن را بگویم.
موعظه ها هسته اصلی یک مراسم عبادی هستند – و اغلب رهبران مذهبی بهترین راه حل هفتگی برای جلب توجه جماعت خود برای ارائه راهنمایی های الهیاتی و اخلاقی هستند.
یورک گفت، کشیشان تنبل ممکن است وسوسه شوند که از هوش مصنوعی برای این منظور استفاده کنند، “اما نه شبانان بزرگ، آنهایی که عاشق موعظه هستند و مردم خود را دوست دارند.”
یک خاخام در نیویورک، جاشوا فرانکلین، اخیراً به جماعت خود در مرکز یهودیان همپتون گفت که قصد دارد یک موعظه سرقت ادبی ایراد کند – در مورد مسائلی مانند اعتماد، آسیب پذیری و بخشش.
پس از اتمام، از نمازگزاران خواست تا حدس بزنند چه کسی آن را نوشته است. هنگامی که آنها مبهوت ظاهر شدند، او فاش کرد که نویسنده ChatGPT است و به درخواست او برای نوشتن یک خطبه 1000 کلمه ای مربوط به درس آن هفته از تورات پاسخ داد.
اکنون، شما کف می زنید. فرانکلین گفت که من از مرگ می ترسم. فکر میکردم رانندگان کامیون خیلی زودتر از خاخام پیش میروند و موقعیتهای ما را به خاطر هوش مصنوعی از دست میدهند.»
«ChatGPT ممکن است واقعاً در به نظر رسیدن هوشمندانه عالی باشد، اما سؤال این است که آیا میتواند همدلانه باشد؟ و این، حداقل هنوز نمی تواند،” فرانکلین اضافه کرد. او گفت که هوش مصنوعی هنوز باید شفقت و عشق را توسعه دهد و قادر به ایجاد جامعه و روابط نیست. .
راشل کیف، کشیش کلیسای Living Table United of Christ در مینیاپولیس، آزمایشی مشابه آزمایش فرانکلین انجام داد. او مقاله کوتاهی را در یادداشتهای شبانی آنلاین خود در ژانویه منتشر کرد که به چگونگی مراقبت از سلامت روان در میان استرسهای فصل تعطیلات میپردازد.
دلپذیر بود، اما تا حدودی بی مزه، و در پایان، Keefe فاش کرد که توسط ChatGPT نوشته شده است، نه توسط خودش.
او نوشت: «در حالی که حقایق درست هستند، چیزی عمیقتر گم شده است. هوش مصنوعی نمی تواند جامعه و جامعیت و اهمیت این چیزها را در ایجاد کلیسا درک کند.
چند تن از اعضای جماعت پاسخ دادند. این وحشتناک نیست، اما بله، موافقم. داگلاس فدرهارت نوشت: نسبتاً عمومی و کمی ترسناک. «آنچه را که می نویسی خیلی بیشتر دوست دارم. این از یک موجود زنده است، با مغزی عالی و قلبی دلسوز و تپنده.»
تاد بروئر، محقق عهد جدید و سردبیر وب سایت مسیحی Mockingbird، در ماه دسامبر در مورد آزمایشی از خود نوشت – از ChatGPT خواست برای او خطبه کریسمس بنویسد.
او مشخص بود و درخواست موعظه ای «بر اساس روایت تولد لوک، با نقل قول هایی از کارل بارت، مارتین لوتر، ایرنائوس از لیون، و باراک اوباما» داشت.
بروئر نوشت که وقتی ChatGPT با خلاقیتی که معیارهای او را برآورده میکرد و «بهتر از چندین خطبه کریسمس که در طول سالها شنیدهام بهتر است» پاسخ داد، «آماده نبود».
بروئر افزود: “به نظر می رسد هوش مصنوعی حتی می داند که چه چیزی تولد عیسی را واقعاً خبر خوبی می کند.”
او نوشت، با این حال، موعظه ChatGPT ” فاقد هرگونه گرمی انسانی است.” موعظه هوش مصنوعی نمی تواند به طور قانع کننده ای با مصیبت بشر همدردی کند.
در برنتوود، تنسی، مایک گلن، کشیش ارشد به مدت 32 سال در کلیسای باپتیست برنتوود، در ماه ژانویه یک پست وبلاگی نوشت، پس از آن که یک دستیار با کامپیوتر به شوخی گفت که میتوان گلن را با یک دستگاه هوش مصنوعی جایگزین کرد.
گلن نوشت: «من آن را نمی خرم. هوش مصنوعی هرگز نمیتواند موعظهای شایسته داشته باشد. چرا؟ زیرا انجیل فراتر از کلمات است. این گواه تغییر زندگی است.»
گلن افزود: «هنگام گوش دادن به یک موعظه، چیزی که یک جماعت به دنبال آن است، مدرکی است مبنی بر اینکه کشیش با عیسی بوده است. هوش مصنوعی همیشه مجبور است – به معنای واقعی کلمه – سخنان شخص دیگری را قبول کند… این هرگز موعظه ای نخواهد بود که کسی را متقاعد کند که بیاید و از عیسی پیروی کند.
همچنین کشیش راسل مور، رئیس سابق بخش سیاست عمومی کنوانسیون باپتیست جنوبی و اکنون سردبیر مجله انجیلی مسیحیت امروز، با یک مقاله آنلاین در حال بررسی بود. او به خوانندگانش اعتماد کرد که اولین خطبه اش که در سن 12 سالگی ایراد شد، یک آشفتگی با نیت خوب بود.
مور نوشت: «موعظه به کسی نیاز دارد که متن را بداند و بتواند آن را به مردم منتقل کند – اما فقط انتقال اطلاعات نیست. «وقتی به کلام موعظه گوش میدهیم، نه فقط یک کلمه در مورد خدا، بلکه یک کلمه از طرف خدا می شنویم.»
او افزود: «این گونه اخبار تغییر دهنده زندگی باید توسط یک انسان، شخصاً ارائه شود. یک چت بات می تواند تحقیق کند. یک چت بات می تواند بنویسد. شاید یک ربات چت حتی بتواند سخنرانی کند. اما یک چت بات نمی تواند موعظه کند.
دپارتمان باپتیست جنوبی که قبلاً توسط مور رهبری می شد – کمیسیون اخلاق و آزادی مذهبی – چندین سال است که تحولات هوش مصنوعی را زیر نظر جیسون تاکر، رئیس تحقیقات در زمینه اخلاق فناوری، زیر نظر داشته است. او با این دیدگاه موافق است که «کشیشان دانا و با فضیلت» اجازه نمیدهند فناوری جدید آنها را از غوطهور شدن شخصی در خطبهنویسی منصرف کند. او افزود: “اما من همچنین می توانم ببینم که از آن به روش های غیر مفید یا غیراخلاقی استفاده می شود.”
تاکر به آسوشیتدپرس گفت: «برخی کشیشهای جوان ممکن است بیش از حد به این ماشینها متکی شوند… و عیوب این ابزارها را نبینند». “بسیاری از کشیش ها بیش از حد کار می کنند، خسته و مملو از اضطراب هستند… می توان دید که چرا یک کشیش ممکن است بگوید، “من نمی توانم هر کاری را که باید انجام دهم” و شروع به انتقال ایده ها به عنوان ایده های خود کند.”
یورک گفت که برخی از بزرگترین موعظه ها حاوی عناصری از اندوه هستند. «هوش مصنوعی می تواند تا حدی از آن تقلید کند. اما من فکر نمیکنم که هرگز نمیتواند هیچ نوع حس رنج، غم و اندوه را به همان شکلی که یک انسان میتواند ایجاد کند.» “این از اعماق قلب و روح می آید – این چیزی است که واعظان بزرگ دارند، و من فکر نمی کنم که شما بتوانید آن را از طریق نیابت دریافت کنید.”