بسیاری از خبرگزاری ها – و مصرف کنندگان آنها – خود را به سمت فضای رسانه ای تغییر جهت می دهند که در آن هوش مصنوعی نقش بزرگی را ایفا می کند. برخی از نشریات از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تکمیل مقالات یا حتی ایجاد مقالات کامل استفاده می کنند.
با این حال، ماهیت رباتهای گفتگو – که بر اساس اطلاعات قبلی که «یادگرفته» در یک جمله تعلق دارد، به نظر میرسد با هدف اساسی روزنامهنگاری در تضاد است: ارائه اطلاعات دقیق به شهروندان درباره رویدادهای جهان. تجربه نشان داده است که هوش مصنوعی مستعد خطا و سوگیری هستند، زیرا آنها اشتباهات به دست آمده از فرآیندهای یادگیری خود را طوطی وار نشان می دهند.
چرا این را نوشتیم
رسانه های خبری شروع به آزمایش هوش مصنوعی برای تکمیل و حتی نوشتن مقاله کرده اند. اما هوش مصنوعی نمی داند آنچه می نویسد درست است یا خیر. چگونه می توان از آن برای روزنامه نگاری مسئولانه استفاده کرد؟
جنا بورل، محقق، می گوید: «نوع لحن بسیاری از این ابزارهای هوش مصنوعی مولد بسیار معتبر است. “این به شما پاسخ هایی می دهد که بسیار مطمئن به نظر می رسند، اما در واقع یک پیش بینی آماری است. این در واقع تولید دانش نیست.»
به گفته کارشناسان، در نتیجه، مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی همچنان باید توسط مردم بازبینی شوند تا اطمینان حاصل شود که هر روزنامه نگاری که به آن کمک می کند، مسئولیت پذیر و دقیق است.
“اگر اساس روزنامه نگاری دقت است و اعتماد حیاتی است، پس باید در مورد نحوه استفاده خود بسیار مراقب باشیم. [AI]محقق نیک نیومن می گوید. کل مسئله شفافیت و برچسبگذاری نیز در چند سال آینده بسیار مهم خواهد بود.
غول رسانهای اروپایی اکسل اسپرینگر – صاحب روزنامههای Bild و Die Welt در آلمان، Politico در ایالات متحده و نشریات مختلف دیگر – در فوریه اعلام کرد که در حال آمادهسازی برای اخراج کارکنان، دیجیتالی شدن و تاکید مجدد بر ایجاد نسخههای اصلی و اصلی است. محتوای تحقیقی شاید مهمتر از همه، این شرکت اعلام کرد که این کار را با پیشبینی آینده اطلاعاتی تحت سلطه ابزارهایی مانند ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT انجام میدهد.
ماتیاس دوپفنر، مدیر عامل شرکت اکسل اسپرینگر در یادداشتی داخلی نوشت: «هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که روزنامهنگاری مستقل را بهتر از همیشه کند – یا به سادگی جایگزین آن شود».
Axel Springer تنها یکی از بسیاری از رسانههای خبری – و مصرفکنندگان آنها – است که در حال تغییر جهت خود به سمت فضای رسانهای هستند که در آن هوش مصنوعی نقش بزرگی را ایفا میکند. با محبوبیت شرکت سیلیکون ولی و شریک مایکروسافت از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی OpenAI، و مهندسین گوگل و متا، تولید متن تولید شده با هوش مصنوعی با حداقل تذکر سریع و آسان شده است و برخی از نشریات را به آزمایش با آن سوق می دهد. استفاده از آنها برای تکمیل مقالات یا حتی ایجاد مقالات کامل.
چرا این را نوشتیم
رسانه های خبری شروع به آزمایش هوش مصنوعی برای تکمیل و حتی نوشتن مقاله کرده اند. اما هوش مصنوعی نمی داند آنچه می نویسد درست است یا خیر. چگونه می توان از آن برای روزنامه نگاری مسئولانه استفاده کرد؟
با این حال، ماهیت چت رباتهایی مانند ChatGPT – که در واقع نمیدانند درباره چه چیزی مینویسند، اما فقط آنچه را در یک جمله بر اساس اطلاعات قبلی “یاد گرفته” پیشبینی میکنند – به نظر میرسد با هدف اصلی روزنامهنگاری در تضاد است: برای ارائه اطلاعات دقیق به شهروندان در مورد رویدادهای جهان. اگر هوش مصنوعی قادر به تشخیص تفاوت بین آنچه درست است و آنچه نیست، چه نقشی می تواند و چه باید داشته باشد؟ با توجه به اعتماد جامعه به آنچه که روزنامهنگاران قبلاً منتشر کردهاند در پایینترین حد خود قرار دارد، پاسخ به چنین سؤالاتی ممکن است برای تعیین اینکه آیا هوش مصنوعی روزنامهنگاری را تقویت میکند یا آن را کاهش میدهد، حیاتی باشد.
توماس چامورو، نویسنده کتاب، میگوید: «هوش مصنوعی برای فکر کردن نیست، بلکه برای تصمیمگیری تنبل، سریع و شهودی درباره جهان، و برای بهینهسازی درک ما از جهان نه برای حقیقت، بلکه برای اطلاعاتی است که دیدگاهها و نگرشهای ما را تأیید میکند. I, Human: AI, Automation, and the Quest to Reclaim What Make Us Unique” و استاد روانشناسی کسب و کار در دانشگاه کالج لندن. روزنامه نگاران هنوز نقش بالقوه بسیار مهمی برای آموزش مردم دارند. آنها می توانند از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده کنند تا واقعاً سوگیری هایی را که در نحوه تفکر افراد وجود دارد کشف یا شناسایی کنند و سپس این نقش میانی را به عنوان فیلتری بین این ابزارها و میلیون ها کاربر انتخاب کنند تا مردم از این تهدیدات آگاه شوند. روزنامه نگاران می توانند وارد عمل شوند و بگویند، “هی چه خبر؟ من نیز از آن استفاده میکنم، و در اینجا مواردی وجود دارد که انجام میدهد که نادرست هستند و به اطلاعات نادرست کمک میکنند.»
“این در واقع تولید دانش نیست”
ChatGPT، مانند سایر رباتهای چت مبتنی بر هوش مصنوعی که از آن پیروی کردهاند، استفاده از آن به طرز فریبندهای ساده است. سؤالی را تایپ کنید یا درخواستی برای نوع خاصی از نثر ارائه دهید، و برنامه به سرعت در پاسخ، متن منظمی را تولید میکند و سعی میکند تا جایی که میتواند دستورات کاربر را اجرا کند. ChatGPT که در پایگاه دادههای متنی آموزش دیده است، میتواند همه چیز را از مقالههای دانشگاهی گرفته تا فهرست ایدههای جشن تولد گرفته تا شعرهایی درباره اسکن کردن خواربارفروشیها در یک خط خودپرداز تولید کند.
از زمان معرفی خود در نوامبر 2022، ChatGPT بیش از 100 میلیون کاربر را جذب کرده است. نسخه نسل بعدی آن که در اوایل این ماه منتشر شد، در آزمون وکالت با موفقیت گذرانده شد و میتواند چالشهای لجستیکی را حل کند و گوگل نسخه خود را با نام Bard در هفته گذشته منتشر کرد.
اما ChatGPT نثر خود را از دانش جهان، دست اول یا چیزهای دیگر نمی سازد. بلکه بر اساس آنچه که آموزش داده شده است، جملات را پیش بینی می کند.
جنا بورل، مدیر تحقیقات موسسه تحقیقاتی مستقل Data & Society مستقر در نیویورک، می گوید: «نوع لحن بسیاری از این ابزارهای هوش مصنوعی مولد بسیار معتبر است. “این به شما پاسخ هایی می دهد که بسیار مطمئن به نظر می رسند، اما در واقع یک پیش بینی آماری است. در واقع تولید دانش نیست. آنها به کلمات نگاه می کنند و سپس یک کلمه احتمالی را پیش بینی می کنند که بعدا می آید.
زمانی که زمان اعمال هوش مصنوعی در روزنامهنگاری فرا میرسد، که هدف آن، مؤسسه مطبوعاتی آمریکا، «ارائه اطلاعات لازم به شهروندان برای اتخاذ بهترین تصمیمهای ممکن در مورد زندگی، جوامع، جوامع و زندگیشان است، مهم است. دولت ها.” تقطیر چنین اطلاعاتی مستلزم درک آنچه در مورد جهان صادق است و توانایی مقایسه و مقایسه اظهارات و اعمال مردم در برابر واقعیات است.
دکتر بورل میگوید: اگرچه مقالات کاملاً تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است به نظر این کار را میکنند، اما این یک توهم است. به عنوان انسان، «اگر با چیزی صحبت کنید و آن به روشی شبیه به انسان پاسخ دهد، همه چیزهای دیگر را در مورد آن موجود فرض می کنید – انگیزه، قصد و استدلال. اما این هوشمند نیست.»
تمرین این را ثابت کرده است. CNET بی سر و صدا شروع به استفاده از هوش مصنوعی برای تولید مقالات در نوامبر کرد، اما مجبور شد در ژانویه به دلیل اشتباهات در ریاضیات پایه، اصلاحاتی را در مقاله ای که به علاقه مرکب ارجاع می دهد، صادر کند. تحقیقات اخیر گاردین نشان داد که در ابزارهای هوش مصنوعی تعصب جنسیتی وجود دارد که ظاهراً به دلیل پذیرش تعصبات ضمنی معلمان انسانی توسط هوش مصنوعی است.
نیک نیومن، استراتژیست دیجیتال و محقق در موسسه رویترز، می گوید: «ما نمونه های زیادی را دیده ایم که در آن حقایق اشتباه می شود. این بدیهی است که بسیار نگران کننده است. اگر اساس روزنامه نگاری دقت است و اعتماد حیاتی است، پس باید در مورد نحوه استفاده از آن، نحوه بررسی اطلاعاتی که می دانیم، و همچنین نحوه انتقال آن به مخاطبان بسیار مراقب باشیم. بنابراین کل مسئله شفافیت و برچسبگذاری نیز در چند سال آینده واقعاً حیاتی خواهد بود.»
از بین بردن هوش مصنوعی در “کارهای خسته کننده”
کارشناسان میگویند که ورود هوش مصنوعی به روزنامهنگاری ممکن است واقعاً به این معنی نباشد که هوش مصنوعی جایگزین روزنامهنگاران شود، بلکه به این موضوع است که آیا و چگونه روزنامهنگاران یاد میگیرند از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری در حرفه خود استفاده کنند.
آقای نیومن می بیند که در سه لایه مختلف از آن استفاده می شود. یکی این است که چگونه می توان محتوا را ارزان تر و کارآمدتر ایجاد کرد که مدتی است ادامه داشته است. همچنین می تواند به شناسایی ایده های داستان یا جمع آوری اخبار کمک کند. در نهایت، میتوان از آن برای کمک به بستهبندی و توزیع مؤثرتر محتوا از طریق شخصیسازی و وسایل دیگر استفاده کرد.
آقای نیومن میگوید، همانطور که رسانهها آموزش هوش مصنوعی را در مورد محتوای خاص و بررسی شده شروع میکنند، سطح اعتماد به آنچه که منتشر میکند – چه جدول زمانی، چه پسزمینهها یا خلاصه داستانها – باید افزایش یابد.
آقای نیومن میگوید: «در آینده، راهحلهایی خواهید داشت که برای یک ناشر خاص طراحی شدهاند، یا ممکن است در پایگاههای اطلاعاتی خود آموزش ببینند، که در حال حاضر محتوای قابل اعتمادی است». ما شاهد بهبود کلی برخی از چیزهایی هستیم که برای سالها وجود داشتهاند… تا جایی که به توانایی استفاده از آنها اطمینان داریم.»
رسانهها در سالهای اخیر عملکردهای خاصی را با استفاده از فناوری خودکار کردهاند. هوش مصنوعی می تواند گام منطقی بعدی در این وظایف باشد.
آسوشیتدپرس – خبرگزاری معتبر آمریکایی که در سال 1846 تأسیس شد – تقریباً یک دهه پیش شروع به تولید خودکار داستان های درآمد شرکتی کرد. به گفته لورن ایستون، معاون ارتباطات شرکتی AP، اکنون پیشنمایش بازیها و جمعبندی برخی از ورزشها را خودکار میکند و از هوش مصنوعی برای کمک به مدیریت جریان اطلاعات، رونویسی صدا، ترجمه متن و ایجاد فهرست عکسها استفاده میکند. در نشانه ای از آینده، AP با اتاق های خبر محلی همکاری کرده است تا تخصص خود را در کاهش “وظایف خسته کننده” اتاق خبر به اشتراک بگذارد.
فرصتی برای خبرنگاران؟
اما صرف نظر از اینکه یک هوش مصنوعی چه وظیفه ای را انجام می دهد، هر چیزی که تولید می کند نیاز به بررسی واقعیت دارد – که به دانش قبلی در مورد یک موضوع نیاز دارد، دکتر بورل می گوید.
او میگوید در نهایت، شیوههای روزنامهنگاری تنها تا حدی تضعیف میشود که بیش از حد به این ابزارها اعتماد کنیم. تا زمانی که روزنامه نگاری این تعهدات را در مورد حقیقت حفظ می کند – در مورد روشن کردن موضوعات، بیان حقیقت به قدرت و شیوه های بررسی واقعیت و گزارش تحقیقی – تا زمانی که این استانداردها دست نخورده باشند، من خیلی نگران هیچ کدام نیستم. این ابزارها آن را مختل می کنند.»
دکتر چامورو، روانشناس تجاری، می گوید که طلوع هوش مصنوعی حتی ممکن است فرصت بالقوه فوق العاده ای برای نویسندگان انسانی با برجسته کردن ارزش آنها فراهم کند.
کالایی شدن اطلاعات کمی شبیه فست فود است. فست فود ارزان تر و کارآمدتر است، اما خیلی مغذی نیست و با گذشت زمان، تعداد جایگزین های سالم و گران قیمتی مانند سرآشپزهای ستاره میشلین افزایش یافته است. «اگر روزنامه نگاران واقعاً شروع به پاسخگویی به تشنگی و نیاز مردم به حقیقت کنند، شما چیزی را ارائه می دهید که ارزش دارد. هنوز بازار و مخاطبی برای منابع موثق وجود دارد.»