آیا ارسطو، امیلی دیکنسون یا هومر بعدی روی رایانه شما زندگی می کنند؟ گروهی از اعضای میزگرد این ایده را در یک سخنرانی با عنوان “Chat GPT و علوم انسانی” در روز جمعه در اتاق Guerlac کاخ سفید AD بررسی کردند.
توانایی ChatGPT برای تولید ادبیات خلاقانه یکی از موضوعات محوری بود که در گفتگو مورد بررسی قرار گرفت، زیرا گفتمان استفاده از نرمافزار هوش مصنوعی در حوزههای دانشگاهی همچنان در حال رشد است.
در این پانل، پروفسور مورتن کریستینسن، روانشناسی، پروفسور لورن دوبرویل، ادبیات تطبیقی، پابلو کنترراس کالنز درجه و جیکوب متیوس درجه مزایا و پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات و آموزش علوم انسانی را بررسی کردند.
این انجمن توسط انجمن علوم انسانی، آزمایشگاه علوم انسانی و برنامه کمک هزینه مرزی جدید حمایت شد.
انجمن علوم انسانی در سال 1966 تأسیس شد و همکاران میهمان، اساتید دانشگاه کرنل و دانشجویان فارغ التحصیل را برای انجام تحقیقات بین رشته ای مرتبط با موضوع سالانه به هم متصل می کند. موضوع اصلی امسال «تعمیر» است – که به حفاظت، بازسازی و تکرار اشیا، روابط و تاریخچه ها اشاره دارد.
هر چهار پانلیست اعضای آزمایشگاه علوم انسانی هستند، که برای فراهم کردن فضای فکری برای محققان برای پیگیری تحقیقات مرتبط با تعامل بین علوم و علوم انسانی فعالیت می کند. این آزمایشگاه توسط دوبرویل در سال 2019 تاسیس شد و در حال حاضر توسط او و کریستینسن هدایت می شود.
تابلوی امتیازات 2
کریستینسن و دوبرویل همچنین اخیراً برای پروژه خود با عنوان «شعر، هوش مصنوعی و ذهن: یک کاوش فرارشتهای علوم انسانی-شناختی» که بر کاربرد هوش مصنوعی در ادبیات، علوم شناختی و تنوع ذهنی و فرهنگی تمرکز دارد، جوایز مرزی جدید دریافت کردند. برای بیش از یک سال، آنها با کمک مستمر Contreras Kallens و Matthews روی آزمایشی کار کردهاند که نسل شعر انسانها را با ChatGPT مقایسه میکند.
قبل از شروع این رویداد، شرکت کنندگان کنجکاوی و نگرانی های خود را در مورد فناوری جدید هوش مصنوعی بیان کردند.
Lauren Scheuer، متخصص نویسندگی در مرکز نویسندگی کالج Keuka و محلی شهرستان تامپکینز، نگرانیهای خود را در مورد تأثیر ChatGPT بر آموزش عالی توصیف کرد.
ثبت نام در خبرنامه
Scheuer گفت: “من نگران نحوه استفاده از ChatGPT برای آموزش، نوشتن و تولید محتوا هستم.”
سارا میلیرون فارغ التحصیل، که در حال پیگیری دکترا است. در روانشناسی، همچنین گفت که او نگران تأثیر ChatGPT بر دانشگاه است، زیرا این فناوری به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
“فکر می کنم من امیدوار هستم [to gain] کمی خوش بینی [from this panel]میلیونون گفت. “امیدوارم آنها به روش هایی بپردازند که ما می توانیم با هوش مصنوعی بر خلاف آن کار کنیم [having] این چیزی است که ما نادیده می گیریم یا چیزی است که سعی می کنیم از آن خلاص شویم.”
Dubreuil ابتدا توضیح داد که اخیراً به دلیل عملکرد چشمگیر ChatGPT و کمپین بازاریابی موفق آن، به هوش مصنوعی علاقه مند شده است.
دوبرویل گفت: «همه محققان، بهویژه علوم انسانی، در حال حاضر به این فکر میکنند که آیا باید قابلیتهای جدید تولیدکنندههای خودکار متن را در نظر بگیریم.
دوبرویل بیان کرد که محققان نگرانی ها و ایده های متفاوتی در مورد ChatGPT دارند.
“مقداری [scholars] معتقدیم باید مقابله کنیم [ChatGPT’s consequences] دوبرویل گفت: از طریق سیاست های جدید. “دیگر [scholars] از فقدان اخلاق یا نبود پیشنهادهای سیاسی که توسط ChatGPT به نمایش گذاشته می شود شکایت کرد. دیگر [scholars] بگویید که پیشنهادات سیاسی و صحت سیاسی بیش از حد وجود دارد.
دوبرویل خاطرنشان کرد که سایر محققان پیشگویی می کنند که هوش مصنوعی می تواند منجر به سقوط بشریت شود.
به عنوان مثال، مورخ یووال هراری اخیراً در مورد نظرسنجی تخصصی 2022 در مورد پیشرفت در هوش مصنوعی نوشت که نشان داد از بین بیش از 700 دانشگاهیان و محقق برجسته مورد بررسی، نیمی از آنها گفتند که حداقل 10 درصد احتمال انقراض انسان وجود دارد – یا به طور مشابه دائمی. و ناتوانی شدید – به دلیل سیستم های هوش مصنوعی آینده.
کنتراس کالنز سپس آزمایش شعری خود را توضیح داد، که از آنچه او به عنوان «تجزیه» یاد میکرد استفاده کرد – اساساً، دانشجویان چتجیپیتی و کرنل هر دو به نوشتن از دو بیت شعر از نویسندهای مانند دیکنسون تشویق شدند.
Contreras Kallens توضیح داد که ChatGPT عموماً با کیفیت شعر یک دانشجوی دوره لیسانس کورنل مطابقت دارد، در حالی که انتظار می رود با دیکنسون فاصله داشته باشد. با این حال، کامپایلری که آنها استفاده کردند، در واقع تولیدات مصنوعی را با کار نویسندگان اصلی اشتباه گرفت.
بخش پایانی پروژه، که گروه در حال پالایش آن است، اندازهگیری میکند که آیا دانشآموزان میتوانند بین اینکه آیا یک قطعه توسط نویسنده اصلی تکمیل شده است، یک دانشجوی کارشناسی یا توسط ChatGPT تفاوت قائل شوند.
هنگام تشریح اهمیت این کار، Contreras Kallens مفهوم گرامر جهانی را توضیح داد – یک نظریه زبان شناسی که نشان می دهد مردم به طور ذاتی برای یادگیری دستور زبان برنامه ریزی شده اند. بنابراین، توانایی ChatGPT برای دستیابی به کیفیت نوشتن بسیاری از انسان ها، فرضیات مربوط به کاستی های فناوری را به چالش می کشد.
“[This model] کنترراس کالنز گفت: بازنگری عمیقتری در مفروضات زبان یا پردازش اکتساب زبان دعوت میکند. “و این حداقل جالب است.”
متیوز سپس بیان کرد که علاقه او به هوش مصنوعی در توانایی های تولیدی آن نیست، بلکه در امکان نمایش متن به صورت عددی و محاسباتی است.
«اغلب انسانگرایان با حجم زیادی از متن سروکار دارند [and] آنها ممکن است بسیار متفاوت باشند. “[It is] اساسی برای علوم انسانی که ما در مورد آن بحث می کنیم [with each other] در مورد معنای متون، نحوه ارتباط آنها با یکدیگر – ما همیشه چیزهای مختلف را با یکدیگر در ارتباط قرار می دهیم. و گاهی اوقات خوب است که یک مبنای محاسباتی یا حداقل کمی داشته باشیم که شاید بتوانیم درباره آن صحبت کنیم، یا بحث کنیم یا حداقل به آن دسترسی داشته باشیم.»
متیوز توضیح داد که مدلهای زبان خودرگرسیون – که به مدلهای یادگیری ماشینی اشاره میکنند که از مدلهای رفتاری گذشته برای پیشبینی کلمه زیر در متن استفاده میکنند – شباهت درک شده بین کلمات خاص را آشکار میکنند.
متیوز از طریق ارزیابی شباهت کلمات دریافت که ChatGPT حاوی سوگیری زبانی جنسیتی است که به گفته او نشان دهنده تعصب در ارتباطات انسانی است.
برای مثال، متیوز نامهای «مری» و «جیمز» – رایجترین نامهای زنانه و مردانه در ایالات متحده – را به همراه «سم» که بهعنوان نامی بیتفاوت از جنسیت استفاده میشد، وارد کرد. او متوجه شد که جیمز به شغل وکیل، برنامه نویس و دکتر از نام های دیگر، به ویژه مری، نزدیک تر است.
متیوز توضیح داد که این سوگیریها در سیستمهای مدلسازی زبان قبلی شایعتر بودند، اما سازندگان GPT-3.5 – مدل جاسازیشده ChatGPT، در مقابل GPT-3، که مدلی است که در حال حاضر در دسترس عموم است – سوگیری را در این زمینه تصدیق کردهاند. سیستم های آنها
«فقط این نیست [these models] متیوز گفت: زبان را بیاموزید – آنها همچنین در معرض سوگیری هایی هستند که در متن وجود دارد. این میتواند بهویژه در زمینههای اجتماعی قابل مشاهده باشد، و اگر ما از این مدلها استفاده میکنیم، اگر در تصمیمگیری استفاده شود، پیامدهایی در پی خواهد داشت.»
متیوز همچنین نشان داد که سیستمهای رمزگذاری میتوانند آثار ادبی مانند آثار شکسپیر و دیکنسون را به صورت متنی تجزیه و تحلیل و مقایسه کنند و آنها را به منبعی ارزشمند برای انسانگرایان، بهویژه در مورد متون بزرگ تبدیل کنند.
اومانیست ها در حال حاضر مشغول تفکر در مورد این نوع سوالات هستند [referring to the models’ semantics and cultural analyses]ماتیوس گفت. اما ممکن است ظرفیت یا زمان لازم برای تجزیه و تحلیل وسعت متن مورد نظر خود را نداشته باشیم و نتوانیم همه چیزهایی را که می خوانیم اختصاص دهیم یا حتی به خاطر بیاوریم. بنابراین اگر ما از این به موازات مجموعه مهارتهای موجود که انسانگرایان دارند استفاده کنیم، فکر میکنم که این واقعاً ارزشمند است.»
کریستینسن، که بخشی از یک کمیته جدید در سراسر دانشگاه است که به استفاده بالقوه از هوش مصنوعی مولد می پردازد، سپس در مورد فرصت ها و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و تدریس صحبت کرد.
کریستینسن توضیح داد که یکی از کاربردهای آموزشی مثبت ChatGPT این است که دانشآموزان سؤالات خاصی از نرمافزار بپرسند و سپس دانشآموزان از پاسخها انتقاد کنند. او همچنین توضیح داد که ChatGPT ممکن است به فرآیند برنامهریزی نوشتن کمک کند، که او اشاره کرد که بسیاری از دانشجویان اغلب به آن تخفیف میدهند.
“من همچنین، مهمتر از همه، فکر می کنم که [utilizing ChatGPT in writing exercises] کریستینسن میگوید: «در واقع میتواند زمینهای بازی مساوی را برای زبانآموزان زبان دوم فراهم کند، که بسیاری از آنها را اینجا در کرنل داریم.»
کریستینسن اضافه کرد که ChatGPT میتواند به عنوان یک معلم خصوصی عمل کند، به دانشآموزان کمک کند تا حساسیت بهتری به مخاطبان داشته باشند، به عنوان مترجم کار کند و خلاصه ارائه دهد.
با این حال، این مدل ها محدودیت های متعددی نیز دارند. به عنوان مثال، ChatGPT در مورد هر رویدادی که پس از سپتامبر 2020 رخ داده است اطلاعات بسیار کمی دارد و در مورد مسائل اخیر مانند جنگ اوکراین بی اطلاع خواهد بود.
علاوه بر این، کریستینسن تأکید کرد که این مدلها میتوانند توهم ایجاد کنند و خواهند داشت – که به اطلاعات ساخت آنها، از جمله جعل منابع اشاره دارد. او همچنین خاطرنشان کرد که دانش آموزان به طور بالقوه می توانند از ChatGPT برای نقض یکپارچگی تحصیلی استفاده کنند.
به طور کلی، Dubreuil نسبت به تأثیر فناوری هایی مانند ChatGPT بر نوآوری ابراز نگرانی کرد. او توضیح داد که ChatGPT در حال حاضر فقط داده ها را سازماندهی مجدد می کند، که از اختراع واقعی فاصله دارد.
دوبرویل گفت: «محدوده وسیعی بین اختراعات صرفاً افزایشی و بازآراییهایی وجود دارد که به گونهای هستند که نه تنها محتوا را بازآرایی میکنند، بلکه ارائهدهنده و نحوه تولید دادهها – معانی، ارزشها و پیامدهای آن را دوباره پیکربندی میکنند.»
دوبرویل استدلال کرد که اگر استانداردهای ارتباطات انسانی نیاز به اختراع نداشته باشند، نه تنها هوش مصنوعی کارهایی تولید میکند که واقعا خلاقانه نیستند، بلکه ممکن است انسانها نیز کمتر خلاق شوند.
باید گفت که این روزها از طریق رسانههای اجتماعی، بهویژه از طریق زندگی الگوریتمیمان، ممکن است ذهن خود را برای شبیهتر شدن به یک ربات چت آماده کرده باشیم. ما ممکن است دائماً خودمان را دوباره برنامه ریزی کنیم – و این خطر است. “چالش هوش مصنوعی یک تحریک به سمت اصلاحات است.”