اعداد اغلب داستانی را بیان می کنند، به همین دلیل است که موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار است: دو سال طول کشید تا توییتر به یک میلیون کاربر برسد، تقریباً 10 ماه برای فیس بوک، بیش از دو ماه و نیم برای Spotify، یک ماه طول کشید. اینستاگرام، و برای ChatGPT OpenAI، همه پنج روز پس از راه اندازی آن در اواخر نوامبر.
این آمار در اوایل این هفته در یک سخنرانی صرفا مطبوعاتی که به صورت زنده از اجلاس داده و تجزیه و تحلیل گارتنر در اورلاندو، فلوریدا پخش شد، ارجاع شد که در مورد این سوال که آیا ابزارهای تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی (هوش مصنوعی مولد، با نام Gen AI) مانند ChatGPT و Google’s Bard به سازمان ها کمک می کنند یا به آنها آسیب می رسانند.
موضوعات اولیه شامل: آیا آنها جایگزین مشاغل می شوند و چگونه با فناوری هایی که سازمان ها هر روز از آنها استفاده می کنند ادغام می شوند؟
گارتنر خاطرنشان کرد که این پیشنهادها با پتانسیل خود برای فعال کردن عملکردهای نوآورانه و مفید، تبلیغات قابل توجهی ایجاد کرده اند، اما بحث های زیادی در مورد مشکلاتی که چنین فناوری می تواند ایجاد کند نیز وجود داشته است.
سخنرانان در جلسه پرسش و پاسخ فرانسیس کاراموزیس، تحلیلگر برجسته گارتنر و سوتلانا سیکولار، معاون تحلیلگر گارتنر بودند که هر دو بر مسائل مربوط به هوش مصنوعی و شرکت تمرکز دارند.
به گفته این شرکت تحقیقاتی، سرویس ChatGPT «در طول سال 2023 به سرعت تغییر خواهد کرد و با پیشنهادات دیگر تکمیل خواهد شد. مشتریان گارتنر سوالات زیادی در مورد ChatGPT پرسیده اند. سوالات متداول آنها از حوزههای متنوعی مانند ارزش کسبوکار، تأثیر نیروی کار، نگرانیهای اخلاقی و قانونی، فناوری، چشمانداز فروشنده، امنیت و تجربیات عبور میکند.
کاراموزیس خاطرنشان کرد که مسیر در دسترس قرار دادن ChatGPT برای تودهها یکی از دلایلی است که در کانون توجه قرار دارد، دلیل دیگر سهولت استفاده است، و در آخر، عامل دسترسی است، به این معنا که «هرکسی میتواند ادامه دهد. و با آن بازی کنید.»
کاراموزیس در پاسخ به سوال مگان ریمول دلیسی، مدیر ارشد روابط عمومی در گارتنر، که مدیریت این پنل را بر عهده داشت، چه تأثیری بر نیروی کار انسانی بهعنوان یک کل خواهد داشت، کاراموزیس پاسخ داد که گارتنر پیشبینی میکند که تا سال 2026، بیش از 100 میلیون نفر «این کار را انجام خواهند داد. چیزی که ما آن را یک همکار روبات – یک همکار مجازی مصنوعی – می نامیم و از آنها استفاده خواهیم کرد.
اما برای پاسخ به سوال مستقیم شما، آیا جایگزین مشاغل خواهد شد؟ ما فکر نمی کنیم که این جایگزینی عظیم برای مشاغل وجود داشته باشد.»
او آن را به روزهایی تشبیه کرد که دانشآموزان اجازه داشتند هنگام امتحان، ماشین حساب همراه خود بیاورند. ابزارهایی مانند ChatGPT، “به اتوماسیون اجازه می دهند، اما آیا آنها جایگزین برخی مشاغل می شوند. نه، اما فکر میکنم ابزارهای باورنکردنی وجود خواهد داشت که به تنظیم مجدد و بازتعریف نحوه کار ما کمک میکند.»
یک سند تحقیقاتی گارتنر که به تشریح سوالات متداول در مورد ابزار Gen AI میپردازد، بیان میکند که «شغلهای جدیدی ایجاد خواهند شد، در حالی که سایر مشاغل دوباره تعریف خواهند شد. تغییر خالص در نیروی کار بسته به عواملی مانند صنعت، مکان، و اندازه و پیشنهادات (محصولات یا خدمات) شرکت به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود.
با این حال، واضح است که استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT (یا رقبا)، هایپراتوماسیون و نوآوری های هوش مصنوعی بر روی کارهایی که تکراری و پرحجم هستند، با تاکید بر کارایی، مانند کاهش زمان چرخه، افزایش بهره وری و بهبود کنترل کیفیت (کاهش نرخ خطا) از جمله.
از سیکولار که مسئول پیشگامی هوش مصنوعی مسئول، حکمرانی هوش مصنوعی، هوش افزوده و تحقیقات کلان داده در گارتنر بود، از او خواسته شد تا برخی از مهمترین ملاحظات اخلاقی را هنگام بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سازمان تعریف کند.
او پاسخ داد که این موضوع تنها به اخلاقی بودن یک سازمان مربوط نمی شود، بلکه از انبوهی از مقررات قانونی موجود یا در حال انتظار آگاهی دارد.
«یک نوع مقررات موجود است که باید از آنها پیروی کنید. و نوع دیگری از مقررات، مقررات هوش مصنوعی معلق هستند که عمدتاً در پیش نویس هستند، اجرا نمی شوند، بلکه در آینده هستند، و ما به طور جهت می دانیم که آنها به کجا خواهند رفت. و رگولاتورها در تمام قابلیتهای هوش مصنوعی جدید هستند.»
او در تشریح جنبه اخلاقی این معادله، به تجربه دختر 13 سالهاش اشاره کرد: «او در گروهی است که فانتزی مینویسد و یک فرد بسیار محبوب دارند که همه از او پیروی میکنند. و یک روز از من پرسید: “مامان، آیا در مورد اخلاق هوش مصنوعی چیزی شنیدی؟” من پاسخ دادم، بله، به نوعی انجام دادم. و او گفت در گروه آنها، شخصی نویسنده را رهگیری کرد و از ChatGPT برای اتمام داستان استفاده کرد.
“در این باره چکار میکنی؟ در مورد اخلاق است. این در مورد این است که چگونه واقعاً تصمیم می گیرید که در این دنیای جدید چه چیزی درست است، چه چیزی اشتباه است؟ اینها سوالات اخلاقی است که باید از آنها آگاه بود، سیاه و سفید وجود ندارد. این در مورد پرسیدن سؤالات درست، و پاسخ به آن سؤالات است. به عنوان مثال، ما این بحث را می بینیم – ChatGPT یک نویسنده نیست. آیا باید باشد؟
مناطق خاکستری زیادی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنیم و باید در مورد آنها فکر کنیم.»
در طول یک جلسه واکنش سریع به آتش، از دو شرکت کننده پرسیده شد که در مورد هوش مصنوعی مولد، چه چیزی بیشتر مورد سوء تفاهم C-suite قرار گرفته است.
کاراموزیس در پاسخ گفت که این مفهوم است که چیزی به نام شرکت بدون هوش مصنوعی وجود ندارد. او گفت که هوش مصنوعی در همه جا وجود دارد – در پیشنهادات همه فروشندگان مجموعه بزرگ تعبیه شده است و در همه چیز از پلتفرم هایی که وظایف اداری خاصی را انجام می دهند تا سیستم های تشخیص تقلب را شامل می شود.
به گفته او، بزرگترین خطر برای یک سازمان، صرفاً «ایستادن» و انجام ندادن کاری در اجرای استراتژی هوش مصنوعی است.