
تولیدکننده پیشرو چینی خودروهای برقی هوشمند XPeng (XPEV) درآمد سه ماهه چهارم و سال 2022 خود را در روز جمعه منتشر کرد که نشان از کاهش بیش از 46 درصدی تحویل خودروهای برقی در سه ماهه و عدم انتظارات داشت. علیرغم چشم انداز تیره و تار سه ماهه اول، XPeng با هیجان جدید پیرامون راه اندازی P7i و فناوری هوشمند مانند فناوری ChatGPT تعبیه شده، به رشد آینده مطمئن است.
XPeng Q4 و نتایج درآمد تمام سال 2022
XPeng در سه ماهه چهارم سال 2022 22204 خودروی الکتریکی (شامل 6189 شاسی بلند G9) تحویل داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.8 درصد کمتر از 41751 دستگاه در سه ماهه چهارم سال گذشته است.
نشانگر EV می گوید که این کاهش در درجه اول به دلیل تحویل کمتر P5 و P7 است که تا حدی با افزایش علاقه به G9 SUV جبران می شود.
درآمد همچنین در سه ماهه چهارم سالانه تقریباً 40 درصد کاهش یافت و به 750 میلیون دلار (5.14 RMB کاهش) رسید که 25.3 درصد نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشت. نکته نگرانکنندهتر این است که حاشیههای خودروی XPeng در سهماهه چهارم از 11.6 درصد در سهماهه قبل به 5.7 درصد کاهش یافت، زیرا افزایش هزینههای ورودی همچنان حاشیهها را کاهش میدهد.
در نتیجه، زیان XPeng در سه ماهه چهارم افزایش یافت و به 342 میلیون دلار (2.36 میلیارد یوان) رسید که پیشبینیهای وال استریت در حدود 2.1 میلیارد یوان را از دست داد که از ضرر 1.2 میلیارد یوان در سه ماهه چهارم سال 2021 بیشتر بود.
نتایج یکساله Xpeng برای سال 2022 با تحویل EV به 120757 رسید که بهبودی 23 درصدی نسبت به سال قبل داشت. در همین حال، درآمدها نیز با 23 درصد رشد در سال 2022 به 3.89 میلیارد دلار (24.84 میلیارد یوان) رسید.
حاشیه سود خودرو در سال 2022 در سال گذشته به 9.4 درصد کاهش یافت، در مقایسه با 11.5 درصد در سال 2021، که منجر به زیان خالص 1.33 میلیارد دلاری (9.14 میلیارد RMB) در سال شد که تقریباً از 4.86 یوان در دوره گذشته دو برابر شد.
این شرکت سال را با 5.55 میلیارد دلار (38.25 میلیارد یوان) نقد و معادل آن به پایان رساند.
آینده Xpeng چیست
Xpeng انتظار تحویل خودرو در سه ماهه اول 2022 را بین 18000 تا 19000 دارد که کاهش دیگری از 45٪ به نزدیک به 48٪ را نشان می دهد. همچنین انتظار میرود درآمد بین 43.7 تا 46.3 درصد کاهش یابد و به حدود 581 میلیون دلار (4.0 میلیارد یوان) و 610 میلیون دلار (4.2 میلیارد یوان) برسد.
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره XPeng، He Xiaopeng، با وجود کاهش اعداد، همچنان به آینده امیدوار است و می گوید:
از سال 2023 تا 2027، صنعت از مرحله نفوذ سریع خودروهای برقی به عصر اختلالات سریع توسط فناوریهای هوشمند حرکت خواهد کرد و ما مطمئن هستیم که رهبری خود را در فناوریهای EV هوشمند بیشتر تقویت خواهیم کرد.
شیائوپنگ افزود در حالی که این شرکت سبد محصولات و توانایی های بازاریابی خود را بهینه می کند، “ما رشد فروش و سهم بازار خود را از سر خواهیم گرفت.”
تعداد فروشگاه های فیزیکی XPeng با 420 فروشگاه در 143 شهر همچنان در حال گسترش است. شبکه شارژ EV خود کار این شرکت نیز با 1014 ایستگاه از جمله 808 سوپرشارژر در پایان سال 2022 به رشد خود ادامه می دهد.
مهمتر از آن، سازنده چینی خودروهای برقی میگوید ترافیک داخل فروشگاه و حجم تست درایو هر دو پس از عرضه P7i جدید در اوایل ماه جاری به بالاترین حد خود رسیدهاند.
این شرکت میگوید با «مزیتهای آشکار» نسبت به رقبای خود، انتظار رشد قوی ماه به ماه سفارشات در ماه مارس را دارد. XPeng همچنین قصد دارد راه اندازی کند:
- G6 SUV: G6 SUV که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای به نمایش گذاشته شد، در اواسط سال جاری به طور رسمی عرضه خواهد شد.
- MPV جدید: در نیمه دوم سال، XPeng یک MPV 7 صندلی الکتریکی جدید را که برای چندین موقعیت طراحی شده است با فضای داخلی بزرگ و جادار عرضه خواهد کرد.
برای شیرین کردن این معامله، XPeng انتظار دارد “فناوری GPT را در کسب و کار XPeng در سراسر سازمان تعبیه کند تا تجربیات کاربر پیشگامانه و بهبود بازده عملیاتی ایجاد کند.”
با Chat GPT-4، XPeng میگوید که احتمال بالاتری از فناوری خودکار سطح 4 و 5 وجود دارد.
Xpeng قصد دارد در سال جاری هزینه ها را کاهش دهد تا کارایی و حاشیه ها را افزایش دهد، از جمله کاهش قابل توجه XNGP، سیستم کمک راننده نیمه خودکار این شرکت، هزینه های صورتحساب مواد (BOM). نشانگر EV مدل فروش خود را از بستهبندی فروش نرمافزار و سختافزار به مدلی که آنها را تقسیم میکند، تنظیم میکند.
Xpeng میگوید از طریق نقشه راه اجرای استراتژیک جدید خود برای کاهش هزینهها، طی سال آینده با نوآوریهای فناوری جدید و پیکربندیهای بهینه، منجر به کاهش بیش از 50 درصدی هزینههای رانندگی خودران و حدود 25 درصد کاهش در هزینههای سختافزاری، از جمله پیشرانه خواهد شد.
با نگاه به آینده، XPeng میگوید انتظار دارد که اعداد فروش ماهانه هم در سال و هم بهطور متوالی به «رشد قابلتوجهی» دست یابد، علاوه بر این، بسیار بالاتر از میانگین صنعت است.
Xpeng می گوید تا کنون 11228 وسیله نقلیه را تا 28 فوریه 2023 تحویل داده است.
برداشت الکترک
پس از کاهش قیمتهای تسلا در اوایل سال جاری، XPeng قیمت برخی از محبوبترین مدلهای خود را تا 5300 دلار کاهش داد که احتمالاً دلیلی برای دورنمای ناامیدکننده Q1 است.
علیرغم ورود رقابت های جدید به بازار که به نظر روزانه می رسد، سازنده خودروهای برقی هوشمند معتقد است که فناوری آن به متمایز شدن آن کمک می کند و باعث رشد و سودآوری آینده خواهد شد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید شاهد برخی بهبودهای حاشیه باشیم.
سازنده EV یک استراتژی کاهش هزینه جدید را برای کاهش هزینه ها و بهبود کارایی اجرا کرده است.
Xpeng در حال حاضر انتظارات پایینی را برای سه ماهه اول تعیین کرده است. خواهیم دید که چگونه برنامه های بهبود سودآوری در طول سال با مجموعه دیگری از خودروهای برقی موردانتظار وارد بازار خواهد شد.
FTC: ما از پیوندهای وابسته خودکار برای کسب درآمد استفاده می کنیم. بیشتر.