با ظهور ChatGPT، تأثیر هوش مصنوعی مولد (GAI) بر بخش آموزش عالی برجسته شده است و همراه با آن، عدم قطعیت قابل توجهی در مورد اینکه چگونه GAI بر ارزشیابی و یکپارچگی تحصیلی تأثیر می گذارد.
در مصاحبه اخیر، بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران و بشردوست مایکروسافت، از پیشرفت های هوش مصنوعی به عنوان مهم ترین نوآوری عصر ما یاد کرد، نوآوری که “جهان ما را تغییر خواهد داد”.
به نظر می رسد دانشگاه ها احتمالاً از GAI از راه هایی مانند کمک در علامت گذاری، تفسیر تکالیف، تجربیات یادگیری سفارشی و اتوماسیون وظایف اداری مانند پاسخ دادن به سؤالات متداول سود می برند.
از سوی دیگر، GAI همچنین چالش هایی را برای دانشگاه ها ایجاد می کند زیرا ممکن است دانشجویان از آن برای تکمیل ارزیابی های خود سوء استفاده کنند. GAI، مانند نویسنده AI ChatGPT، که در نوامبر 2022 راه اندازی شد، می تواند به راحتی به انواع ارزیابی مانند سؤالات چند گزینه ای، سؤالات کوتاه پاسخ، سؤالات درست / غلط، سؤالات باز، مسائل ریاضی، تکالیف برنامه نویسی پاسخ دهد. مقاله نویسی و حتی تولید محتوا برای اسلایدهای ارائه.
برخی از دانشگاهیان فکر می کنند که اگر از جداول یا شکل ها در تکالیف یا امتحانات خود استفاده کنند، دانش آموزان نمی توانند از ChatGPT برای تولید پاسخ استفاده کنند.
بنابراین، برای درک عملکردهای ChatGPT، جدولی حاوی داده های خام را به آن دادم. ChatGPT توانست به سوالات مربوط به آن پاسخ دهد و همچنین فلوچارت ها و نقشه های ذهنی را ترسیم کند. نویسنده هوش مصنوعی همچنین پارامترهای ساده ای مانند میانگین و واریانس را محاسبه کرد و توانست تکنیک های تحلیلی پیچیده ای را روی داده ها اجرا کند.
ChatGPT می تواند در مورد یک موضوع خاص تحقیق کند و نتایج را در یک جدول نشان دهد. برای مثال، میتوانید از ChatGPT بخواهید سه پروژه مشابه پروژهای را که روی آن کار میکنید پیدا کند و جدولی برای نشان دادن سال تکمیل، وضعیت خصوصی یا دولتی، پیوند به وبسایت و مکان پروژه ترسیم کند.
من از یک مثال استفاده کردم تا ببینم آیا ChatGPT می تواند یک شکل را تفسیر کند یا خیر. من به ChatGPT یک نمودار خطی (در زیر) دادم و دستور را اضافه کردم: در یک پاراگراف، یک تفسیر کامل از شکل زیر از نظر نوسانات سطح فعالیت و زمان پروژه بنویسید..
در اینجا پاسخ ChatGPT ارائه شده است که به هیچ وجه بد به نظر نمی رسد (ChatGPT توسط Open AI در 8 مارس 2023 قابل دسترسی است).
دسترسی دانش آموزان به GAI پاسخ آنها به بسیاری از انواع ارزیابی ها را بسیار مشکوک می کند. این امر به ویژه زمانی اتفاق می افتد که دانش آموزان این ارزیابی ها را خارج از زمان کلاس انجام می دهند یا در طول ارزیابی به رایانه دسترسی دارند.
سوال اینجاست که آیا دانشگاه ها باید GAI را ممنوع کنند؟ و اگر چنین است، آیا آنها قادر به انجام این کار هستند؟
پاسخ هر دو سوال منفی است. حتی اگر دانشگاهها GAI را در شبکههای خود ممنوع کنند، دانشجویان همچنان میتوانند از پلتفرمهای GAI در خانه یا شبکههای دیگر استفاده کنند.
آنچه دانشگاه ها باید فوراً انجام دهند این است که فناوری GAI و پیامدهای آن برای مؤسسات خود را بررسی کنند، سیاست های مربوطه را برای استفاده از آن تدوین کنند، کارکنان و دانشجویان را آموزش دهند و مهمتر از آن، اصلاح سیستم ارزیابی مورد استفاده در موضوعات خود را انجام دهند.
انواع ارزیابی توصیه شده برای کاهش استفاده از هوش مصنوعی
این انواع ارزیابی می تواند به دانشگاه ها کمک کند تا اثرات نامطلوب GAI را به حداقل برسانند:
- تکالیف مرحلهای: تکلیف را به مراحل تقسیم کنید و از دانش آموزان بخواهید که گزارشی برای هر مرحله ارائه کنند. این گزارش ها توسط مربی بررسی و اظهار نظر می شود. دانش آموزان در مراحل بعدی طبق نظرات دریافت شده در مراحل قبلی کار می کنند.
- ارائه در کلاس و به دنبال آن سوالات: از دانش آموزان بخواهید که در مقابل کلاس سخنرانی کنند. سپس مدرس از دانشجویان سوالاتی در مورد بخش های مختلف ارائه آنها می پرسد. توجه داشته باشید که دانشآموزان همچنان میتوانند از GAI برای تولید محتوای اسلاید برای خود استفاده کنند، اما با الزام دانشآموزان به ارائه در مقابل کلاس و پرسیدن سؤالات تصادفی، مربی میتواند واقعاً یادگیری دانشآموزان را ارزیابی کند.
- پروژه های گروهی: اگر دانش آموزان به صورت گروهی کار کنند، احتمال تقلب کمتری دارند. دانش آموزان را با پروژه ای که به آنها علاقه دارد در قالب گروهی تکلیف کنید. آنها گزارش پروژه را می نویسند و همچنین نتیجه پروژه را ارائه می دهند. توجه داشته باشید که دانش آموزان ممکن است بتوانند از GAI برای یافتن پاسخ بخش هایی از پروژه که به آنها اختصاص داده شده است استفاده کنند، اما از طریق پرسیدن سؤالات بعدی در طول ارائه پروژه، مربی می تواند یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کند.
- مقالات تأمل شخصی: دانش آموزان در مورد آنچه در مورد یک موضوع خاص یاد گرفته اند و اینکه چگونه می توانند این دانش را در آینده شغلی خود به کار ببرند، می نویسند. این کار استفاده از GAI برای تقلب را دشوار می کند زیرا به درک حجم زیادی از مطالب موضوعی نیاز دارد.
- بحث کلاسی: موضوعی را در اختیار کلاس قرار دهید و از هر دانش آموز بخواهید نظر خود را در مورد موضوع ارائه دهد یا در مورد نظرات یکدیگر نظر دهد. در کلاسهای حضوری که استفاده از لپتاپ یا تلفن همراه در طول بحث مجاز نیست، استفاده از GAI برای پاسخگویی برای دانشآموزان تقریبا غیرممکن میشود.
- آزمون های دست نویس در کلاس: این نوع ارزیابی باید در کلاس بدون دسترسی به کامپیوتر انجام شود. با قطع دسترسی دانش آموزان به رایانه، لپ تاپ و تلفن همراه در طول امتحان، دانش آموزان نمی توانند از GAI برای تقلب استفاده کنند.
- ارزیابی های مبتنی بر عملکرد: رشته هایی مانند موسیقی، رقص، هنرهای تجسمی و معماری برای این نوع ارزیابی مناسب تر خواهند بود.
ورود GAI نیازمند رویکردهای ارزیابی نوآورانه است. نیاز به چنین اصلاحی ضروری است و عدم اقدام در مورد آن می تواند تهدیدی بزرگ برای هر رشته دانشگاهی باشد که از 30 نوامبر 2022 اجرا شده است.
بنابراین، در حالی که پلتفرمهایی که از GAI مانند ChatGPT استفاده میکنند، پتانسیل زیادی برای تغییر آموزش عالی دارند، دانشگاهها باید به چندین چالش ناشی از این فناوری با احتیاط رسیدگی کنند تا مزایای آن را بهینه کنند و خطرات مرتبط مانند تهدیدات یکپارچگی دانشگاهی را به حداقل برسانند.
امیر قپانچی مدرس ارشد و رئیس دوره در کالج ورزش، بهداشت و مهندسی دانشگاه ویکتوریا استرالیا است.
اگر این مورد برای شما جالب بود و می خواهید مشاوره و بینش دانشگاهیان و کارکنان دانشگاه مستقیماً هر هفته به صندوق پستی شما ارسال شود، برای خبرنامه پردیس ثبت نام کنید.