ChatGPT یکی از داغترین موضوعات پرطرفدار در سال 2023 بوده است، و به این دلیل است که جهان در مورد نقشی که چنین فناوری در زندگی کاری ما – و باید – ایفا کند، شیفته و کمی نامطمئن است.
ChatGPT یک مدل به اصطلاح زبان بزرگ است که توسط OpenAI، یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی که در سال 2015 توسط گروهی از رهبران فناوری، از جمله ایلان ماسک تأسیس شد، آموزش دیده است. از الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای درک و ایجاد پاسخهای انسانمانند به سؤالات و درخواستها استفاده میکند.
مطمئن نبود که کاربرد ChatGPT در زنجیره تامین چیست، زنجیره تامین دیجیتال از یک متخصص خواست تا نظر خود را در این مورد به ما ارائه دهد.
کریگ سامرز، MD بریتانیا و ایرلند در شرکت راه حل های فناوری اطلاعات، Manhattan Associates است، و آنچه در زیر می آید برداشت او از تأثیر ChatGPT در حوزه زنجیره تامین است.
چگونه می توان ChatGPT را برای زنجیره های تامین اعمال کرد؟
چرا ChatGPT برای زنجیره تامین اهمیت دارد؟ وقتی از خود چت بات این سوال را میپرسید، پاسخ میدهد: «ChatGPT میتواند ابزار مفیدی در زنجیره تأمین باشد، به خودکارسازی فرآیندها، ارائه بینش و تسهیل ارتباط و همکاری بین سهامداران مختلف کمک میکند.» و در اصل، اشتباه نیست.
گارتنر معتقد است که استفاده از هوش مصنوعی مولد از نظر زنجیره تامین، به دلیل روشی که برنامه اساساً یاد میگیرد، دور از ذهن است.
ChatGPT که با بیش از 570 گیگابایت داده از تمام گوشههای اینترنت و بیش از 300 میلیارد کلمه آموزش دیده است، یک دریاچه دادهای وسیع دارد که میتوان از آن «یاد گرفت»، اما در مورد عرضه فردی لزوماً اینطور نیست. زنجیر.
مدل های زنجیره تامین برای هر شرکت بسیار پیچیده و خاص هستند، به همین دلیل است که ورود هوش مصنوعی مولد به زنجیره تامین اصلی احتمالا هنوز 10 سال باقی مانده است.
رهبران زنجیره تامین چگونه باید ChatGPT را ببینند؟
در حالی که یک دهه زمان زیادی است، به ویژه در فضای فناوری، سوال مهم این است که آیا رهبران زنجیره تامین می توانند پشت سر بگذارند و منتظر بمانند تا ببینند آیا هوش مصنوعی مولد به سادگی ناپدید می شود یا کاهش می یابد.
علاوه بر مسائل فنی هوش مصنوعی مولد در زنجیره تامین یا هر صنعت دیگری، نگرانیهای قانونی و اخلاقی نیز وجود دارد.
به عنوان مثال: آیا یک شرکت می تواند برای محتوای تولید شده توسط یک چت بات اعتبار بگیرد؟ یا چگونه باید کارهایی را که هوش مصنوعی ایجاد می کند به اشتراک بگذاریم؟
جدای از اخلاق، سوالی که بسیاری از مدیران ارشد فناوری و مدیران ارشد فناوری از خود می پرسند این است که آیا شرکت های آنها باید روی این نوع فناوری ها سرمایه گذاری کنند، با توجه به پیش بینی تحلیلگران مبنی بر اینکه بعید است تا قبل از سال 2030 برای استفاده عملی آماده شوند.
سوال کلیدی زنجیره تامین در مورد هوش مصنوعی مولد؟
فکر میکنم این موارد زیر است: آیا میتوانیم کاربرد هوش مصنوعی مولد را بررسی نکنیم؟
ChatGPT هم مشاغل و هم مصرف کنندگان را با دسته کاملاً متفاوتی از ابزارها آشنا کرده است که قدرت و پتانسیل هوش مصنوعی را در معرض دید همگان قرار می دهند. اثری دموکراتیک کننده داشته است.
رهبران فناوری که تیم توسعه اپلیکیشن خود را در مورد نحوه به کارگیری هوش مصنوعی مولد فکر نمی کنند، احتمالاً شرکت های خود را در درازمدت در مضیقه قرار می دهند.
و شاید کیفیت واقعاً دگرگونکننده ChatGPT برای کسبوکارهای بزرگ و کوچک، دور و دراز، نه صرفاً در زنجیره تأمین، در همین است.
این لزوماً در مورد کاربرد هوش مصنوعی مولد امروز نیست، بلکه این است که چگونه اساساً نحوه تفکر ما را در مورد آنچه فردا ممکن است تغییر می دهد.
ما در حال دور شدن از رابط های کلیکی مبتنی بر منو، به رابط های مکالمه طبیعی تر هستیم.