گزارشگر فناوری

مانند بسیاری از ما در این زمان از سال ، جوزی هیوز مغز خود را می پیچد تا به فکر هدایا برای دوستان و خانواده باشد.
با این حال ، ماه گذشته او تصمیم گرفت رویکرد دیگری را امتحان کند.
آشنایی با هوش مصنوعی (AI) ، به ویژه از طریق کار خود در انستیتوی تجزیه و تحلیل ، وی تصمیم گرفت ببیند که آیا AI می تواند ایده های فعلی کریسمس را برای برادر نه ساله خود ایجاد کند.
خانم هیوز ، که در Eastbourne زندگی می کند ، می گوید: “من همیشه از هوش مصنوعی برای کار خود استفاده می کنم ، به عنوان مثال ، به نوشتن ایمیل کمک می کنم زیرا من اوتیسم و ADHD دارم و می جنگم … و با آمدن کریسمس فکر کردم ، نمی دانم که آیا می تواند به من کمک کند.”
او از Chatgpt برای هدیه ای برای یک کودک نه ساله که عاشق بیرون از منزل است ، خواست.
وی گفت: “این یک خط شلیک – مانند طناب محکم – و همچنین یک کیت ماهیگیری و کیت بقا را توصیه می کند. او در یک منطقه جنگلی زندگی می کند ، و من واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم ، من به آن هدایا فکر نکرده بودم.
“من به سختی می توانم اینترنت را تراز کنم ؛ من فاف را نمی خواهم. این باعث صرفه جویی در وقت شما می شود. برای پیشنهادات بهتر از این است که فقط از Google بپرسید.”
در نتیجه ، او در این کریسمس یک خط شلیک را برای او می پیچد.
امسال پیش بینی می شود بریتانیا 28.6 میلیارد پوند برای هدایای کریسمس هزینه کند ، طبق تحقیقات مربوط به Platform Finder ، با متوسط هزینه 596 پوند برای هر نفر ، از 27.6 میلیارد پوند در سال گذشته هزینه کند.
و اکنون Gen AI در حال تبدیل شدن به بخشی از روند خرید است که تعداد فزاینده ای از افراد از آن برای الهام بخش برای هدیه های کریسمس در این فصل استفاده می کنند.
یک بررسی جهانی اخیر توسط Accenture نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق (95 ٪) از مصرف کنندگان موافق هستند که Gen AI می تواند به آنها در یافتن هدایای بهتر کمک کند ، در حالی که 90 ٪ توصیه هایی را که Gen AI ابزارهای ارائه می دهند ، ارزش قائل هستند.
در حالی که بسیاری از افراد برای تهیه ایده های منبع به Openai's Chatgpt و Google's Gemini روی می آورند ، همچنین ژنراتورهای اختصاصی هدیه AI وجود دارند که خریداران کریسمس را که نیاز به کمک کمک به این کریسمس دارند ، جذب می کنند.
لیست هدیه سایت وابسته مستقر در ایالات متحده دارای یک ژنراتور لیست هدیه AI است که به دنبال اطلاعات از خریدار در مورد اینکه چه کسی برای آنها خریداری می کنند و علایق آنها ، با پیشنهادات هدیه ای با پیوندها به محصولات موجود در سایت خود ارائه می شود.
این شرکت یک سال پیش Chatbot هدیه AI را راه اندازی کرد ، اما از آن زمان آن را بهبود بخشیده است تا آن را بیشتر به یک تجربه مکالمه تبدیل کند.
جان جاکلیت ، مدیر اجرایی این شرکت می گوید: “قبل از اینکه پنج ایده به شما می داد ، این چیزی نبود که بتوانید با آن به عقب برگردید. ما متوجه شدیم که مردم می خواستند.”
این شرکت با 50،000 خرده فروش کار می کند.
اما او به افرادی که ممکن است فکر کنند ممکن است یک روش تنبل یا غیر شخصی برای خرید کریسمس باشد ، چه می گوید؟
او می گوید: “این واقعاً به معنای دستیار مفید است … این یک هیئت مدیره صدا است.”
GiftList از خدمات دیگر از جمله ایده های جالب هدیه و MyMap.ai من رقابت زیادی دارد.
لیندا اللت ، رئیس مصرف کننده و خرده فروشی در شرکت حسابداری KPMG می گوید ، به نوعی ، خدماتی مانند آن که نحوه خرید را تکرار می کنند ، می گوید:
“اینگونه بود که قبلاً با خرده فروشان بود. شما قبلاً به یک فروشگاه می رفتید و از آنها می خواستید که آیا به دنبال چیزی هستید ، مانند یک هدیه تولد برای یک خواهرزاده.
او می گوید سیستم عامل های Gen AI این پتانسیل را دارند که واقعاً نحوه جستجوی محصولات را از بین ببرند.
خانم اللت می گوید: “اگر این امر به یک هنجار تبدیل شود ، در این صورت تغییرات بزرگی در نحوه هدایت مصرف کنندگان به سایت های خرده فروشان ایجاد می کند و برای امثال هزینه های تبلیغاتی و لینک حمایت مالی از طریق موتورهای جستجو سؤالاتی ایجاد می کند.”
از نظر برخی ، تجربه هوش مصنوعی یک کیسه خرید مختلط بوده است.
پولی Arrowsmith مستقر در لندن می گوید که او یک هدیه دهنده خوب است ، اما علاقه او به فناوری به این معنی بود که او را فریب داد تا ببیند هوش مصنوعی چقدر موفق خواهد بود و اگر این ایده های خودش را برطرف کند.
در ماه نوامبر او از Chatgpt برای درخواست پیشنهادات برای چندین عضو خانواده از جمله خواهرش و پدرش استفاده کرد.
مدیر بازاریابی می گوید: “خواهرم 60 ساله است و کار استرس زا دارد ، بنابراین من گفتم که او دوست دارد پیاده روی ، آرامش و شمع های نوم را دوست داشته باشد.”
“این با پیشنهادات خود مبهم بود ، و با نتایج عمومی مانند یک کیف و دفتر خاطرات ، و پوسترهایی با نقل قول های الهام بخش که خواهرم فکر می کند اگر من به او داده ام از دست داده ام. این محصولات خاصی را ارائه نمی دهد.”
با این حال ، به طرز عجیبی ، هنگامی که نوبت به ایجاد ایده هایی برای شریک زندگی خود رسید ، که او به چتپپ اضافه کرد که او مرد 47 ساله است و فناوری را دوست دارد ، بسیار خاص بود.
“من تحت تأثیر قرار گرفتم که با یک جفت خاص از هدفون لغو سر و صدا که فکر می کردم ممکن است دوست داشته باشد ، تحت تأثیر قرار گرفت.”
با این حال ، هنگامی که او ایده هایی را برای پدرش ، 83 ساله ، که علاقه مند به پیاده روی ، فرهنگ و خواندن است ، خواسته است ، می گوید نتایج بسیار عمومی بود.
“این فرض کرد که او ممکن است یک ماشین ماساژ پا ، یک چوب پیاده روی شخصی یا یک سرویس تحویل وعده غذایی را دوست داشته باشد. این به سن او و نه علاقه های او نگاه می کند. فرض می شود اگر او 83 ساله است ، باید در حال کاهش جسمی باشد. اما او بسیار مناسب است ؛ او عضو دو باشگاه پیاده روی است.”
به طور کلی ، خانم Arrowsmith می گوید که فکر می کند AI ابزاری مفید برای کسی است که نمی داند از کجا شروع کند.
“این یک نقطه شروع خوب است ، اما احساس می کنم برای شروع باید چیزی در مورد آن شخص بدانید.”
بنابراین آیا اسرار برای استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف خرید وجود دارد؟
دیمیتری شولنکو ، مدیر ارشد تجارت در Perplexity مستقر در ایالات متحده ، “موتور پاسخ” AI ، می گوید: “هرچه خاص تر در مورد آنچه می خواهید باشید ، توصیه های محصول شما بیشتر خواهد بود.”
“ما پیشنهاد می کنیم جزئیاتی از قبیل کسی را که می خرید و علایق آنها چیست اضافه کنید. به عنوان مثال ، به جای اینکه فقط از بهترین قهوه ساز درخواست کنید ، می توانید بپرسید” بهترین دستگاه اسپرسو زیر 500 پوند چیست که شامل یک قهوه نیز می شود؟ “
او می گوید تقریبا 10 ٪ از کل جستجوهای مربوط به سرخوردگی در جمعه سیاه مربوط به خرید بوده است.
“ما انتظار داریم که با نزدیک شدن به تعطیلات ، این نرخ ثابت نگه داشته شود ، با توجه به اینکه این شلوغ ترین دوره خرید هر سال است.”