هفته گذشته، OpenAI محصول جستجوی مورد انتظار خود، ChatGPT Search را برای مقابله با گوگل منتشر کرد. این صنعت ماههاست که برای این لحظه آماده میشود، و گوگل را وادار کرد تا اوایل سال جاری پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به محصول اصلی خود تزریق کند و توهمهای شرمآوری را در این فرآیند ایجاد کند. این اتفاق ناگوار باعث شد بسیاری از مردم باور کنند که موتور جستجوی OpenAI واقعاً یک “قاتل گوگل” خواهد بود.
اما پس از استفاده از ChatGPT Search بهعنوان موتور جستجوی پیشفرض من (شما نیز میتوانید با افزونه OpenAI) برای تقریباً یک روز، به سرعت به Google بازگشتم. محصول جستجوی OpenAI از برخی جهات چشمگیر بود و نگاهی اجمالی به آنچه که یک رابط جستجوی هوش مصنوعی می تواند روزی به نظر برسد را ارائه می دهد. اما در حال حاضر، استفاده از آن به عنوان راننده روزانه من بسیار غیرعملی است.
جستجوی ChatGPT گهگاه برای نمایش پاسخهای بلادرنگ به سؤالاتی مفید بود که در غیر این صورت مجبور بودم برای یافتن آنها در بسیاری از تبلیغات و مقالات بهینه شده برای سئو جستجو کنم. در نهایت، پاسخهای مختصر را در قالبی زیبا ارائه میکند: پیوندهایی به منابع اطلاعات در سمت راست، با سرفصلها و یک قطعه کوتاه که تأیید میکند متن ایجاد شده توسط هوش مصنوعی که اکنون خواندهاید، درست است، دریافت میکنید.
با این حال، اغلب برای استفاده روزمره غیر عملی به نظر می رسد.
در شکل فعلی، جستجوی ChatGPT برای آنچه مردم بیشتر از Google استفاده میکنند قابل اعتماد نیست: جستارهای کوتاه و ناوبری. جستارهای کوتاهتر از چهار کلمه نشاندهنده بخش عمدهای از جستجوها در Google هستند. اینها اغلب فقط چند کلمه کلیدی هستند که شما را به صفحه وب مناسب هدایت می کنند. این جستوجویهایی هستند که اکثر مردم حتی به سختی حواسشان به این است که در تمام طول روز انجام میدهند، و این همان چیزی است که گوگل به خوبی انجام میدهد.
من در مورد «امتیاز Celtics»، «جورابهای نخی»، «ساعتهای کتابخانه»، «آب و هوای سانفرانسیسکو»، «کافههای نزدیک من» و دیگر پرسشهایی صحبت میکنم که گوگل را به آستان اینترنت برای میلیاردها نفر تبدیل میکند.
اجرای آزمایشی من با جستجوی ChatGPT گاهی اوقات بسیار خسته کننده بود، و باعث شد من از تعداد جستجوی کلمات کلیدی که در روز انجام می دهم آگاه باشم. من نمی توانستم اطلاعاتی را با استفاده از پرس و جوهای کوتاه به طور قابل اعتماد پیدا کنم، و برای اولین بار پس از سال ها، در واقع آرزوی جستجوی Google را داشتم.
اشتباه نکنید، گوگل در حدود یک دهه گذشته از نظر کیفیت افت کرده است، عمدتاً به این دلیل که مملو از تبلیغات و سئو شده است. با این حال، من در طول آزمایش خود گوگل را در پنجره ای جداگانه باز می کردم زیرا جستجوی ChatGPT نتوانست پاسخ یا صفحه وب درستی را برای من دریافت کند.
چه کسی برنده خواهد شد: جستجوی ChatGPT یا پرس و جوهای کوتاه؟
من «امتیاز ناگتس» را تایپ کردم تا ببینم بازی زنده NBA بین دنور ناگتس و تیمبرولوز مینهسوتا چگونه پیش میرود. ChatGPT به من گفت که ناگت ها برنده بودند، حتی اگر واقعاً شکست بخورند، و طبق یک نتیجه گوگل در همان زمان، امتیاز تیمبرولوز را نشان داد که 10 امتیاز کمتر از آنچه بود، بود.
بار دیگر، «درآمد امروز» را امتحان کردم تا شرکتهایی را که نتایج فصلی را گزارش میکنند که میتواند بر قیمت سهام در روز جمعه تأثیر بگذارد، بررسی کنم. ChatGPT به من گفت که اپل و آمازون نتایج خود را در روز جمعه گزارش کردند، حتی اگر هر دو شرکت قبلاً یک روز قبل گزارش داده بودند. به عبارت دیگر توهم زد و اطلاعات ساخت.
در آزمایش دیگری، نام یکی از مدیران فنی را تایپ کردم تا اطلاعات تماس آنها را پیدا کنم. ChatGPT خلاصهای از نمایه فیسبوک آن شخص را به من نشان داد و پیوندی به صفحه لینکدین آنها را توهم زد، که وقتی روی آن کلیک کردم یک پیام خطا ایجاد کرد.
بار دیگر، به امید خرید، «شلوار جین گشاد» را تایپ کردم. جستجوی ChatGPT برای من توضیح داد که شلوار جین گشاد در وهله اول چیست (تعریفی که نیازی به آن نداشتم) و توصیه کرد برای خرید یک جفت زیبا به Amazon.com مراجعه کنم.
من می توانم ادامه دهم، اما شما این ایده را درک می کنید. پیوندهای شکسته، توهمات و پاسخ های تصادفی اولین روز من را با استفاده از جستجوی ChatGPT تعریف کردند.
شاید روزی یک “قاتل گوگل” باشد، اما امروز نه
این یک راه اندازی بی اهمیت برای OpenAI نبود. سام آلتمن این ویژگی را به دلیل «واقعاً خوب» ستایش کرد، حتی اگر به کم اهمیت جلوه دادن قابلیتهای هوش مصنوعی استارتآپاش معروف است. دلیل متفاوت بودن این زمان ممکن است ارتباطی با جستجو داشته باشد که یکی از بزرگترین مشاغل در اینترنت است و نسخه OpenAI می تواند تهدیدی واقعی برای بزرگترین رقیب آن، گوگل باشد.
اگر منصف باشیم، جستجوی گوگل محصولی ۲۵ ساله است و جستجوی ChatGPT کاملاً جدید است. در یک پست وبلاگی، OpenAI میگوید که قصد دارد این ویژگی را بر اساس بازخورد کاربران در ماههای آینده بهبود بخشد و به نظر میرسد این امر میتواند زمینه سرمایهگذاری قابل توجهی برای استارتآپ باشد.
به اعتبار خود، ChatGPT Search در پاسخ به سؤالات تحقیقاتی طولانی و مکتوب نسبتاً خوب است. چیزی شبیه، “کدام لیگ ورزشی حرفه ای آمریکا بیشترین تنوع را دارد؟” این سوالی نیست که بتوانید به راحتی با Google به آن پاسخ دهید، اما جستجوی ChatGPT در حذف چندین وب سایت و دریافت پاسخ مناسب در عرض چند ثانیه بسیار خوب است. (Perplexity نیز در این سوالات بسیار خوب عمل می کند و محصول جستجوی آن بیش از یک سال است که وجود دارد.)
در مقایسه با نسخه سنتی ChatGPT که قبلاً به وب دسترسی داشت، ویژگی جستجو رابط بهتری برای مرور وب به نظر می رسد. پیوندهای واضح تری به منابعی وجود دارد که ChatGPT اکنون اطلاعات خود را از آنجا دریافت می کند – برای داستان های خبری، ChatGPT از شرکت های رسانه ای استفاده می کند که تمام آن قراردادهای صدور مجوز را با آنها منعقد کرده است.
مشکل این است که بیشتر جستجوها در گوگل سوالات طولانی نیستند. برای جایگزینی واقعی گوگل، OpenAI باید این جستجوهای کاربردی تر و کوتاه را که مردم در طول روز انجام می دهند، بهبود بخشد.
OpenAI از این واقعیت که ChatGPT Search با پرس و جوهای کوتاه مشکل دارد خجالتی نیست.
نیکو فلیکس، سخنگوی OpenAI در بیانیهای که به TechCrunch ارسال شده است، گفت: «با جستجوی ChatGPT، مشاهده کردهایم که کاربران تمایل دارند به روشهای طبیعیتری نسبت به گذشته با سایر ابزارهای جستجو سؤال بپرسند. «در عین حال – پرسشهای ناوبری وب – که معمولاً کوتاه هستند، بسیار رایج هستند. ما قصد داریم تجربه این نوع پرسوجوها را در طول زمان بهبود بخشیم.»
با این اوصاف، این پرسشهای کلیدی کوتاه، گوگل را ضروری کردهاند، و تا زمانی که OpenAI آنها را درست انجام ندهد، گوگل همچنان برای بسیاری از افراد تکیهگاه اصلی خواهد بود.
چند دلیل وجود دارد که چرا OpenAI ممکن است با این پرس و جوهای کوتاه دست و پنجه نرم کند. اولین مورد این است که ChatGPT به مایکروسافت بینگ متکی است، که به طور گسترده ای به عنوان یک موتور ضعیف در مقایسه با گوگل در نظر گرفته می شود. دلیل دوم این است که مدل های زبان بزرگ ممکن است به خوبی با این اعلان های کوتاه مناسب نباشند. LLM ها معمولاً برای ایجاد پاسخ های مؤثر به سؤالات کاملاً نوشته شده نیاز دارند. شاید قبل از اینکه ChatGPT Search بتواند چنین جستجوهایی را به خوبی انجام دهد، نیاز به درخواست مجدد باشد – اجرای پرس و جوهای کوتاه از طریق یک LLM به عنوان یک سوال طولانی تر.
اگرچه OpenAI اکنون محصول جستجوی خود را منتشر کرده است، ابزار جستجوی هوش مصنوعی خود Perplexity در حال حاضر به 100 میلیون جستجو در هفته پاسخ می دهد. Perplexity همچنین به عنوان یک “قاتل گوگل” معرفی شده است، اما با همان مشکلات با پرس و جوهای کوتاه مواجه می شود.
آراویند سرینیواس، مدیر عامل Perplexity، در اوایل این هفته در TechCrunch Disrupt درباره نحوه استفاده افراد از محصول او در مقایسه با جستجوی گوگل متفاوت صحبت کرد: «تعداد متوسط کلمات در یک جستجوی Google بین دو تا سه است. در Perplexity، حدود 10 تا 11 کلمه است. بنابراین واضح است که بیشتر استفاده در Perplexity این است که افراد می آیند و مستقیماً می توانند سؤالی بپرسند. از طرف دیگر، در گوگل، شما چند کلمه کلیدی را تایپ می کنید تا فوراً به یک لینک خاص برسید.
من فکر میکنم این واقعیت که مردم از این محصولات برای ناوبری وب استفاده نمیکنند، مشکل بزرگتری نسبت به OpenAI یا Perplexity دارد. این بدان معناست که ChatGPT Search و Perplexity جایگزین جستجوی Google برای کاری که در آن بهترین است: ناوبری وب نیست.
در عوض، این محصولات هوش مصنوعی فضای جدیدی را پر میکنند و اطلاعاتی را که در جستجوی سنتی مدفون میشوند، ظاهر میکنند. اشتباه نکنید، این در نوع خود ارزشمند است.
OpenAI و Perplexity هر دو ادعا می کنند که در این پرس و جوهای کوتاه برای بهتر شدن کار خواهند کرد. تا آن زمان، فکر نمی کنم هیچ یک از این محصولات به طور کامل جایگزین گوگل شوند. اگر OpenAI بخواهد درگاه اینترنت را جایگزین کند، باید درب بهتری ایجاد کند.