Perplexity، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، ممکن است هر از گاهی دچار توهم شود. اما این شرکت میخواهد نشان دهد که برای ردیابی نتایج انتخابات به اندازه کافی قابل اعتماد است.
امروز، Perplexity یک مرکز اختصاصی برای اطلاعات انتخابات عمومی ایالات متحده معرفی کرد. این شرکت با داده های Associated Press و Democracy Works آن را در وبلاگی به عنوان «نقطه ورودی برای درک مسائل کلیدی» توصیف کرد.
Perplexity نوشت: «از روز سهشنبه، با بهرهگیری از دادههای آسوشیتدپرس، بهروزرسانیهای زنده را در مورد انتخابات ارائه میکنیم تا بتوانید از رقابتهای ریاستجمهوری، سنا و مجلس نمایندگان در هر دو سطح ایالتی و ملی مطلع شوید. از Democracy Works تشکر می کنیم که به ما امکان دسترسی به API انتخاباتی شما را برای کمک به تقویت این تجربیات داد.
مرکز انتخاباتی Perplexity به سوالات مربوط به انتخابات مانند الزامات رای گیری و زمان نظرسنجی و همچنین تجزیه و تحلیل های خلاصه شده با هوش مصنوعی در مورد اقدامات رای گیری، نامزدها، موضع گیری های خط مشی و تاییدیه ها پاسخ می دهد. جدای از خلاصه ها، این هاب اساساً داده های Associated Press و API Democracy Works را پوشش می دهد – اما از این جهت قابل توجه است که رقبای Perplexity به دلیل ترس از اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی تمایلی به راه اندازی ویژگی های مشابه نشان نداده اند.
OpenAI در تجربه اخیر ChatGPT Search خود، کاربرانی را که در مورد نتایج انتخابات سوال میکنند به آسوشیتدپرس و رویترز هدایت میکند. چت ربات کلود آنتروپیک به سؤالات مربوط به نتایج انتخابات پاسخ نخواهد داد و جمینی گوگل نیز پاسخی نخواهد داد.
با توجه به سابقه ضعیف هوش مصنوعی در این زمینه، تنها می توانیم امیدوار باشیم که هاب Perplexity به همان اندازه ای که شرکت ادعا می کند دقیق باشد.
در یک مطالعه ژوئیه، مرکز دموکراسی و فناوری دریافت که در پاسخ به 77 پرسش مختلف مربوط به انتخابات، بیش از یک سوم پاسخهای ایجاد شده توسط رباتهای چت هوش مصنوعی از جمله کلود و جمینی شامل اطلاعات نادرست است. تحقیقات دیگر نشان داده است که چت رباتهای اصلی در هنگام پرسیدن سؤالاتی درباره انتخابات توسط افرادی که دارای چالشهای دسترسی هستند و کسانی که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست، حتی بدتر عمل میکنند.