ChatGPT، چت ربات پرطرفدار OpenAI که از طریق هوش مصنوعی پیشرفته، پاسخهای مکالمهای به درخواستهای کاربر ایجاد میکند، از زمان راهاندازی آن در اواخر نوامبر مشغول بوده است.
این مجموعه مجموعهای از شعر، مقالههای نوشتاری و کد نوشته است، با کاربران درباره گستره گیجکنندهای از موضوعات بحث کرده است، در نشریات با داوری همتا امتیازات مشترک نویسندگان را کسب کرده، در آزمونهای بازرگانی و دانشکده حقوق نمرات قبولی کسب کرده است، و تقریباً ایالات متحده بهشدت دشوار را شکست داده است. آزمون مجوز پزشکی
با توجه به قابلیتهای آن، جای تعجب نیست که ChatGPT توجه دانشجویان، اساتید و مدیران Dartmouth و جاهای دیگر را به خود جلب کرده است.
نقل قول
ChatGPT و دیگر فناوریهای مولد هوش مصنوعی پتانسیل بسیار زیادی برای آموزش دارند و تأثیرات بسیار زیادی روی آموزش خواهند داشت.
انتساب
پروست دیوید کوتز 86
بسیاری از افراد در دانشگاه این نرم افزار را به عنوان یک چرخش در نظر گرفته اند – به سادگی آن را درگیر شوخی های لذت بخش، به چالش کشیدن قدرت آن، یا کشف چگونگی استفاده از توانایی های آن هستند. در همین حال، اعضای هیئت علمی و مدیران نیز با این سؤالات دست و پنجه نرم می کنند که چگونه فناوری جدید بر آموزش، یادگیری و ارزیابی کار دانشجویی تأثیر می گذارد.
خوش بینی و اشتیاق وجود دارد که با احتیاط همراه است.
پروست دیوید کوتز 86، پروفسور پت و جان روزنوالد در دپارتمان علوم کامپیوتر میگوید: «ChatGPT و دیگر فناوریهای هوش مصنوعی مولد پتانسیل بسیار زیادی برای آموزش دارند و تأثیرات عظیمی بر آموزش خواهند داشت». “امید من این است که حمایت فوری از اساتید و مربیان برای آشنایی با فناوری و تأثیرات آن ارائه کنم و سپس به مسیر بعدی نگاه کنیم تا در نظر بگیریم که چگونه می توانیم از آن به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده کنیم و تشخیص دهیم که بخشی از آینده خواهد بود. آموزش، یادگیری، بورس تحصیلی و کار.»
چه چیز خاصی در مورد ChatGPT وجود دارد؟
ChatGPT ماهرترین نسخه تاکنون از یک مدل زبان بزرگ است، یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته که برای انعکاس زبان انسان آموزش دیده است. در تلاش برای تسلط بر نکات ظریف مکالمه و نوشتن به حدود 95 زبان، 570 گیگابایت داده – میلیونها متن وب موجود که در مجموع بیش از 3 میلیارد کلمه است – جمع آوری کرد.
سروش وثوقی، استادیار علوم کامپیوتر که مدلهای زبان بزرگ را مطالعه میکند، میگوید: «فناوری پشت ChatGPT مدتی است که در دسترس است، اما OpenAI اکنون آن را با یک رابط کاربری بسیار آسان در دسترس عموم قرار داده است. و اثرات بالقوه آنها
سروش وثوقی، استادیار علوم کامپیوتر. (عکس از کیتی لنهارت)
دسترسی به مدلهای قبلی محدود بود و کاربران برای استفاده مؤثر از آنها، اگر نگوییم درک درستی از یادگیری ماشین، حداقل به تخصص کدنویسی نیاز داشتند. ChatGPT همه اینها را تغییر داده است.
وثوقی میگوید علاوه بر این، سازندگان روشی را برای اصلاح الگوی خود از طریق بازخوردهای انسانی ارائه کردهاند تا آن را از نظر اجتماعی قابل قبولتر کنند و آن را از استفاده از زبان توهینآمیز یا درگیر شدن در مبادلات غیراخلاقی دور کنند.
کارلی بابک، متخصص انفورماتیک زیست پزشکی در Research Computing، این ویژگی را از نزدیک تجربه کرد. بابک پس از بازی با ChatGPT برای تهیه هدایای کریسمس برای خانوادهاش، مشتاق بود تا استعدادهای ربات را برای حمایت از تحقیقات خود هدایت کند.
یک پروژه تحقیقاتی که او در آن شرکت داشت، بررسی داده های جمع آوری شده در کلینیک های پزشکی از اوایل دهه 1900 تا 1950 بود. کلمات مربوط به نژاد و قومیت، که به صورت آزاد نوشته شده بودند، باید به روز می شدند تا منعکس کننده زبان مدرن باشند، اغلب اشتباهات تایپی را تصحیح می کردند و اصطلاحات محاوره ای را به طور مناسب بازنویسی می کردند.
من سعی میکردم از ChatGPT استفاده کنم تا به من کمک کند تا رقابتها را بهطور مناسب انتخاب کنم، اما چون برخی از شرایط دیگر از نظر سیاسی صحیح تلقی نمیشوند، این کار را برای من انجام نمیدهد. با من در این مورد بحث کرد.» او می گوید. بابک باید سخت کار میکرد تا ربات را با توضیح انگیزههایش قانع کند، قبل از اینکه ربات در انجام کار به او کمک کند.
کریستین دارابوس، مدیر ارشد محاسبات تحقیقاتی، میگوید این واقعیت که هوش مصنوعی زبان شناس است، یک مزیت بزرگ است. او پروژه ای را مثال می زند که شامل استخراج نام کشتی ها از کتاب های قرن هجدهم زبان فرانسه بود.
او میگوید: «نه تنها میتوانید با ChatGPT به یکی از بسیاری از زبانها مکالمه کنید، بلکه میتوانید به انگلیسی توضیح دهید که میخواهید در یک متن فرانسوی چه کاری انجام دهد و کار بسیار مناسبی را انجام میدهد.
جن از بطری خارج شده است
حتی زمانی که فناوریهای جدید درهای فرصتهای جدید را باز میکنند، چالشهای جدیدی را به وجود میآورند. نگرانی محسوسی در مورد احتمال سوء استفاده از ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT در تکالیف و امتحانات وجود دارد.
برای مثال، موارد زیر اولین پاسخ سه پاراگرافی است که ChatGPT زمانی که از آن خواسته شد تاریخچه دارتموث با هوش مصنوعی را توضیح دهد، ارائه میشود، که به اشتباه به همه محققان نامبرده وابستگی به دارتموث میدهد.
کالج دارتموث، واقع در هانوفر، نیوهمپشایر، دارای تاریخچه غنی از تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی (AI) است. در اواسط دهه 1950، گروهی از محققان علوم کامپیوتر دارتموث، از جمله جان مک کارتی، ماروین مینسکی، ناتانیل روچستر، و کلود شانون، کنفرانسی را با عنوان “کنفرانس دارتموث در مورد هوش مصنوعی” برگزار کردند که به طور گسترده به عنوان زادگاه آن در نظر گرفته می شود. هوش مصنوعی به عنوان یک رشته تحصیلی این کنفرانس شروع هوش مصنوعی را به عنوان یک حوزه جدید و مجزا از تحقیقات، متمایز از سایبرنتیک و علوم کامپیوتر، نشان داد.
کاترین مگوایر، مدیر دارتموث میگوید: «هرگاه جوامع دانشگاهی شروع به بحث در مورد چگونگی تعامل با فناوریهای جدید در کلاسهای درس جدا کنند یا دعوت کنند، این سؤال پیش میآید که چگونه در مورد صداقت دانشگاهی و عدم صداقت دانشگاهی در اطراف آن صحبت میکنند. دفتر استانداردهای جامعه و پاسخگویی.
وثوقی میگوید، اعضای هیئت علمی در بخشهای مختلف در حال گفتگو در مورد چگونگی برخورد با نقض قوانین افتخاری هستند که توسط ChatGPT تسهیل میشود. بسیاری این موضوع را در کلاس های خود مطرح کرده اند، اما هنوز یک سیاست منسجم وجود ندارد.
وثوقی میگوید: «ما نمیتوانیم جن را در بطری برگردانیم، اما در عوض برنامه درسی و هر سیاست مربوطه را بهروزرسانی میکنیم. او مانند دیگران در حوزه کاری خود، در حال توسعه ابزارهایی است که می تواند تشخیص دهد که آیا یک قطعه نوشته با استفاده از ChatGPT ایجاد شده است یا خیر.
به گفته مگوایر، مکالمه بزرگتر و جالب تر، عمیق تر است. این موضوع ماهیت یادگیری، هدف تدریس و اینکه چگونه فناوریهای جدید از آن حمایت میکنند یا از آن کم میکنند، زیر سوال میبرد.
مگوایر می گوید: «این یک مکالمه چند لایه است که به دلیل سرعتی که ChatGPT با آن وارد میدان شده است، یک مکالمه سریع است. او میافزاید، کمک به دانشآموزان برای درک اینکه انتظارات بهروز شده و اصول پشت آن انتظارات چیست، بسیار مهم است.
در حالی که موسسات به سمت ایجاد سیاستها حرکت میکنند، جیمز دابسون، استادیار زبان انگلیسی و نویسندگی خلاق و مدیر مؤسسه نویسندگی و بلاغت، نسبت به واکنشهای بیش از حد هشدار میدهد. “من به ویژه نگران این هستم که با دانش آموزان خود با سوء ظن رفتار نکنم.” او می گوید.
برای اطلاع از پاسخ کالج، مرکز دارتموث برای پیشرفت یادگیری میزبان یک بحث تسهیل شده برای اساتید و کارکنانی است که در مورد مسائل هوش مصنوعی در زمینه آموزش و یادگیری دارتموث فکر می کنند.
سوزان بریسون، یونیس و جولیان کوهن، پروفسور برای مطالعه اخلاق و ارزشهای انسانی (عکس از راب استرانگ ’04)
سوزان بریسون، پروفسور یونیس و جولیان کوهن برای مطالعه اخلاق و ارزشهای انسانی، میگوید سرقت ادبی موضوع دیگری است که باید در نظر گرفت. او پیش بینی می کند که مسائل مربوط به کپی رایت برجسته تر خواهد شد. او میگوید: «ChatGPT بر روی حجم عظیمی از دادهها از اینترنت، از جمله آثار ادبی و پژوهشی آموزش دیده است، اما منابع اصلی اعتباری ندارند.
یکی دیگر از مشکلاتی که باید با آن مبارزه کرد، اطلاعات نادرست است. ابزارهای هوش مصنوعی دانش خود را از منابع آنلاین که حاوی اطلاعات نادرست هستند، می گیرند.
در مصاحبه اخیر با مجله تایم، میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، Thayer ’12، گفت که ChatGPT “پتانسیل بسیار زیادی” برای کمک به آموزش شخصی، در میان سایر زمینه ها دارد، اما اذعان کرد که چالش های زیادی نیز وجود دارد.
این یک لحظه منحصر به فرد در زمان است که در آن ما عاملی در نحوه شکل دادن به جامعه داریم. و این به هر دو صورت پیش می رود: فناوری به ما شکل می دهد و ما آن را شکل می دهیم. موراتی به مجله گفت.
بهره برداری از پتانسیل
علیرغم ایرادات فراوان، هوش مصنوعی به وضوح آماده است تا پژوهش و آموزش را متحول کند.
بریسون و سایر دانشکدههای دارتموث در حال بررسی راههایی برای آوردن ChatGPT به کلاسهای درس خود هستند. بریسون میگوید: «این میتواند مفید باشد که دانشآموزان به روشهای جدیدی در مورد نوشتن فکر کنند و بررسی کنند که چه چیزی برای نوشتن یک مقاله خوب، هر ژانری که باشد، بررسی کنند.
دابسون میگوید: «ما در گذشته از افرادی داشتیم که دورههایی در مورد استفاده خلاقانه از محاسبات تدریس میکردند و من مطمئناً میتوانستم ببینم که اکنون با علاقهای دوباره برمیگردم».
سیستم های هوش مصنوعی در حال حاضر به سختی در محوطه دانشگاه کار می کنند. Marvis، یک دستیار شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی که مشکلات شبکههای بیسیم دارتموث را تشخیص میدهد و به آنها پاسخ میدهد، یک نمونه است.
میچل دیویس، معاون اطلاعات، فناوری و مشاوره و مدیر ارشد اطلاعات، انتظار دارد که فناوری جدید این پتانسیل را دارد که افراد را از بسیاری از کارهای روزمره رها کند و به آنها اجازه دهد انرژی خود را بر روی پروژه های سطح بالاتر متمرکز کنند. اعضای تیم او از آن برای بازبینی کد، کمک به ایجاد نظرات کارکنان و تعیین اهداف شغلی برای سال استفاده کردهاند.
مثل شریکی است که با شما کار می کند. نحوه کار شما را یاد می گیرد، محیط شما را می آموزد و می تواند ادامه دهد و پشتیبانی ارائه دهد. اما نه فقط از شما، بلکه از همه یاد میگیرد.» دیویس میگوید.
دارابوس، محقق محاسبات تحقیقاتی میگوید راههای زیادی وجود دارد که ابزارهای مولد هوش مصنوعی میتوانند روند تحقیق را سرعت بخشند. آنها می توانند مقالات آکادمیک را خلاصه کنند و منابع مرتبط را کشف کنند و مرور ادبیات را به طور قابل توجهی کارآمدتر کنند. می توان از آنها برای بهبود نوشتار فنی استفاده کرد، متن را روان تر، بهتر و خواناتر کرد. او میگوید تا زمانی که کمکها اعتباری داشته باشند، اینها استفاده قابل قبولی از فناوری هستند.
دارابوس و بابک در سمپوزیوم محاسبات زیستی آتی کارگاهی را در مورد نحوه استفاده از نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی در علم داده های زیست پزشکی پیشنهاد می کنند.
وقتی از او پرسیده شد که چت ربات چگونه می تواند چشم انداز تحقیقات را تغییر دهد، پاسخ بابک، با استفاده از ChatGPT برای پاکسازی افکارش، این بود: «ChatGPT همچنان مرا غافلگیر می کند و الهام می بخشد، زیرا روش های جدیدی را می بینم که مردم از قابلیت های آن استفاده می کنند. استفاده از آن به عنوان یک شریک ایدهپردازی در زمان واقعی و درخواستی بسیار جذاب است. با توانایی دریافت بازخورد فوری و ایجاد برنامه های عملی، روند حل مسئله را ساده می کند و زمان حضوری ما با همکاران را بهینه می کند.
وثوقی، استاد علوم کامپیوتر، میگوید که همه افراد در این زمینه – چه در دانشگاه و چه در صنعت – از استقبال گسترده و گسترده به این ابزار شگفتزده و متعجب شدهاند.
او میگوید: «به لطف ChatGPT، مردم اکنون از یادگیری ماشین آگاهتر هستند. “آخرین باری که با مادربزرگم صحبت کردم، او از من پرسید این وزوز در مورد چیست.”