یک نظرسنجی نشان میدهد که تعداد بسیار کمی از مردم به طور منظم از محصولات هوش مصنوعی (AI) “بسیار هیپ” مانند ChatGPT استفاده میکنند.
محققان 12000 نفر را در 6 کشور از جمله بریتانیا مورد بررسی قرار دادند که تنها 2 درصد از پاسخ دهندگان بریتانیایی گفتند که از چنین ابزارهایی به صورت روزانه استفاده می کنند.
اما این مطالعه که توسط موسسه رویترز و دانشگاه آکسفورد انجام شده است، میگوید که جوانان در حال تغییر این روند هستند و جوانان 18 تا 24 ساله مشتاقترین پذیرندگان این فناوری هستند.
دکتر ریچارد فلچر، نویسنده اصلی گزارش، به بیبیسی گفت که بین «هیجانانگیز» پیرامون هوش مصنوعی و «منافع عمومی» در آن «تناسبقی» وجود دارد.
مطالعه دیدگاههای مربوط به ابزارهای مولد هوش مصنوعی را بررسی کرد – نسل جدید محصولاتی که میتوانند به درخواستهای نوشتاری ساده با پاسخهای انسانی و همچنین تصاویر، صدا و ویدئو پاسخ دهند.
هنگامی که ChatGPT در نوامبر 2022 راه اندازی شد، هوش مصنوعی مولد به آگاهی عمومی نفوذ کرد.
توجهی که چت ربات OpenAI به خود جلب کرد، یک مسابقه تسلیحاتی بزرگ را در میان شرکت های فناوری ایجاد کرد، که از آن زمان تاکنون میلیاردها دلار برای توسعه ویژگی های هوش مصنوعی مولد خود سرمایه گذاری کرده اند.
با این حال، این تحقیق نشان می دهد که با وجود تمام پول و توجهی که به هوش مصنوعی مولد می شود، هنوز بخشی از استفاده روزمره مردم از اینترنت نیست.
دکتر فلچر گفت: بخش بزرگی از مردم علاقه خاصی به هوش مصنوعی مولد ندارند و 30 درصد از مردم در بریتانیا می گویند که هیچ یک از برجسته ترین محصولات از جمله ChatGPT را نشنیده اند.
نسل جدید محصولات هوش مصنوعی همچنین بحث های عمومی شدیدی را در مورد تأثیر مثبت یا منفی ایجاد کرده است.
نتایج پیشبینیشده برای خوشبینها از الف متغیر بوده است افزایش رشد اقتصادی به کشف داروهای جدید نجات دهنده.
در همین حال، بدبینان تا آنجا پیش رفته اند که نشان می دهند این فناوری یک است تهدیدی برای خود بشریت.
این تحقیق سعی در سنجش افکار عمومی داشت و به این نتیجه رسید:
- اکثریت انتظار دارند که هوش مصنوعی مولد تأثیر زیادی بر جامعه در پنج سال آینده داشته باشد، به ویژه برای اخبار، رسانه ها و علم.
- اکثر آنها گفتند که فکر می کنند هوش مصنوعی مولد زندگی آنها را بهتر می کند
- وقتی از مردم پرسیده شد که آیا هوش مصنوعی مولد جامعه را بهطور کلی بهتر یا بدتر میکند، مردم عموماً بدبینتر بودند
دکتر فلچر به بیبیسی گفت: «امیدها و ترسهای مردم برای هوش مصنوعی مولد بسته به بخش بسیار متفاوت است.
مردم به طور کلی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی مولد در علم و مراقبتهای بهداشتی خوشبین هستند، اما در مورد استفاده از آن در اخبار و روزنامهنگاری بیشتر محتاط هستند و نگران تأثیر آن بر امنیت شغلی هستند.»
او گفت این تحقیق نشان داد که برای همه، از جمله دولتها و تنظیمکنندهها، مهم است که در بحث پیرامون هوش مصنوعی از نکات ظریف استفاده کنند.
این یافته ها بر اساس پاسخ به یک پرسشنامه آنلاین در شش کشور آرژانتین، دانمارک، فرانسه، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بود.