نوشته جوزف کوفلین
ChatGPT و سایر AIها قرار است تجارت مشاوره مالی و بازنشستگی را متحول کنند
ChatGPT یک رسانه عزیز است. ربات چت تبدیل به چیزی بین یک تأثیرگذار در رسانه های اجتماعی و برای برخی اوراکل دلفی مدرن شده است.
با کنجکاوی می نشینم و سوالی را کلید می زنم. چگونه باید برای زندگی طولانی تر آماده شوم؟
متن در سراسر صفحه نمایش من با سرعت دیوانه وار ظاهر می شود. یک پاسخ تقریباً 600 کلمه ای تقریباً کمتر از زمانی که من برای تایپ پرس و جوی هشت کلمه ای خود صرف کردم، محقق می شود.
ربات هوش مصنوعی پاسخ کاملاً جامعی را ارائه می دهد، به ورزش، تغذیه، فعال ماندن ذهنی، برنامه ریزی بازنشستگی برای تضمین امنیت مالی من توصیه می کند، و حتی از من می خواهد که در سنین بالاتر مراقبت های طولانی مدت را در نظر بگیرم.
عمیق تر شیرجه می زنم می پرسم: برنامه بازنشستگی من باید شامل چه مواردی باشد؟
باز هم، با سرعت رعد و برق، ربات طرح کلی عناصر اساسی یک برنامه بازنشستگی را در یک لیست منظم، واضح و شماره گذاری شده ارائه می دهد.
این ربات تا کجا می تواند پیش برود؟
در نهایت، من یک سوال فرضی ظریفتر را پیشنهاد میکنم که میپرسم: چگونه ممکن است یک بازنشسته 65 ساله با پس انداز 1 میلیون دلاری به راحتی زندگی کند؟
ChatGPT فوراً طیف وسیعی از احتمالات و همچنین هشدارهایی را ارائه می دهد که ممکن است در برنامه ریزی برای بازنشستگی با یک تخم مرغ لانه 1 میلیون دلاری در نظر بگیرید.
آیا متخصصان بازنشستگی و مالی در شرف بیکاری خودکار هستند؟ شاید، اما به شرطی که تجارت نصیحت تغییر نکند و جنبه عمیقاً انسانی و بله، جنبه عاطفی نصیحت را در برگیرد.
بخوانید: مدیران فنی فقط شروع به صحبت در مورد هوش مصنوعی نکردند – بلکه آنها خیلی بیشتر در مورد آن صحبت می کنند
ChatGPT و سایر هوش مصنوعیهای نوظهور قرار است تجارت مشاوره مالی و بازنشستگی را متحول کنند، نه فقط به دلیل آنچه این فناوری انجام میدهد، بلکه به این دلیل که چگونه انتظارات مشتری را از مشاوران انسانی تغییر میدهد. علیرغم موقعیت دهی طولانی صنعت مبنی بر اینکه متخصصان مالی اینجا هستند تا احساسات را از تصمیمات پولی حذف کنند، مشاوران اکنون باید بیش از هر زمان دیگری انسان بودن را بپذیرند.
مطالعات بیشماری و وحشتناک پیشبینی میکنند که هوش مصنوعی برای مشاغل ما آمده است. رانندگان کامیون و ترانزیت وقت خود را می گذرانند تا زمانی که وسایل نقلیه خودران عادی شوند. کارگران فست فود با روبات ها جایگزین می شوند. روزنامه نگاران، حتی رمان نویسان، داستان هایی را می بینند که توسط هوش مصنوعی نوشته شده است. خلاصه های حقوقی دیگر توسط وکلای جوان تهیه نمی شود، بلکه توسط برنامه های رایانه ای تهیه می شود. حتی برنامه نویسان کامپیوتر نیز دریافته اند که نیازی به نوشتن کد توسط دست انسان نیست.
بخوانید: هوش مصنوعی جایگزین همه افراد میشود به جز بهترینها
با این حال، بررسی دقیقتر دو حرفه نشان میدهد که به جای رقابت با فناوری، بهتر است مشاوران جنبه انسانی خود را بپذیرند. چندی پیش، سایتهای رزرو آنلاین، مشاورههای جمعسپاری و سایر ابزارهای خودکار، بسیاری را به نوشتن نوشتهای برای صنعت آژانس مسافرتی سوق داد. در حالی که اختلالات و جابجایی ها وجود داشت، آژانس های مسافرتی امروز زنده و سالم هستند.
آژانس های مسافرتی موفق با فناوری رقابت نمی کنند، در عوض از آن برای ارائه توصیه های شخصی استفاده می کنند که در حال حاضر هوش مصنوعی نمی تواند ارائه دهد. بهجای اینکه صرفاً تجارت تراکنشی بلیطفروشی و برنامهریزی سفر را ارائه دهید، بینش شخصیسازیشده خدمات برتر جدید است.
همانطور که یکی از نمایندگان مستقر در فلوریدا خاطرنشان کرد، “در دهه گذشته تجارت ما تغییر کرده است.” در حالی که تعداد کمی از مردم برای یک سفر ساده، مانند بلیط قطار یا هواپیما بین شهرها، به دنبال آژانس های مسافرتی هستند، مشتریان به دنبال شخصی هستند که به رفع پیچیدگی کمک کند.
بخوانید: فدرالها به شرکتهای فناوری هشدار میدهند که «هیجانهای هوش مصنوعی» خود را تماشا کنید
تجارت زمانی «رزرو سفر» جای خود را به کاهش استرس ناشی از برنامه ریزی یک سفر خانوادگی خاطره انگیز که باید درست باشد، به پیمایش در پیچیدگی های سفر بین المللی که مستلزم ویزا، واکسن و سایر الزامات است و ترتیب دادن داده است. سفر با مقصدهای متعدد و ارتباط تنگاتنگ، و ارائه دانش روی زمین از مقاصد که به ترجیحات منحصر به فرد مشتری پاسخ می دهد.
آژانسهای مسافرتی اکنون مدیران استرس، متصدیان، مربیان، و بله، مراکز فروش تجربیات سفر هستند، نه فقط سفرها.
پزشکان از هوش مصنوعی برای ارزیابی نتایج تشخیصی، به عنوان مثال، اشعه ایکس، و سایر کارهای حیاتی استفاده می کنند. این سیستمهای هوشمند نه تنها مجموعهای از چشمها را ارائه میکنند، بلکه هوش مصنوعی زمان ارزشمندی را برای پزشکان آزاد میکند تا زمان کمتری را با دادهها و زمان بیشتری را با بیماران صرف کنند تا نتایج را با همدلی و به زبان ساده توضیح دهند. شاید مهمتر از آن، سیستمهای هوشمند به پزشکان این فرصت را میدهند که روابط عمیقتری با بیماران ایجاد کنند تا بفهمند چه اتفاقی در زندگی بیمار روی میدهد که بر رفاه کلی آنها تأثیر میگذارد.
ChatGPT و سایر هوش مصنوعی ها محتوا را ارائه می دهند، نه گفتگوی واقعی.
پیشرفتهای اخیر در دنیای فینتک، جایی که برخی بر این باور بودند که مجموعهای از ماشینحسابها و ابزارهای برنامهریزی بیپایان نیازهای مشتریان را برآورده میکند، با موفقیت کمتری روبرو شده است. مشتریان این سیستم ها را تراکنشی می دانند نه شخصی. گفتگوی واقعی بیشتر از تبادل اطلاعات است، به اشتراک گذاشتن احساسات، معنا و تأیید این موضوع است که شخصی که با او صحبت می کنید شما را درک می کند.
مشاوران با عملکرد بالا متوجه می شوند که کار آنها چیزی فراتر از ارائه طرح ها، نمونه کارها و پیش بینی ها است. این عملکردها به طور فزاینده ای به سیستم های هوشمند واگذار می شوند. ریچارد هیل از گروه مالی Compass مشاهده میکند که در حالی که مشتریان انتظار مدیریت پولی بهتری دارند، «مردم همدلی میخواهند و خواهان یک رابطه هستند» که برای توضیح، ارائه زمینه و در بسیاری از موارد، اطمینان دادن به اینکه همه چیز درست خواهد بود، نیاز به لمس انسانی دارد.
پتی برنان از Key Financial پا را فراتر می گذارد و پیشنهاد می کند که مشتریان “به دنبال شخصی هستند که فقط روی مدیریت پول خود متمرکز نباشد، این فقط سهام روی میز است. چیزی که آنها واقعاً می خواهند این است که بدانند شخصی را دارند که می توانند در طول زمان روی او حساب کنند. بحران؛ کسی که یک مدافع قابل اعتماد برای آینده و کیفیت زندگی خود خواهد بود.”
با تکامل هوش مصنوعی، مشاوران نیز باید تکامل پیدا کنند. Daxs Stadjuhar در مدیر عامل ملی در Mariner Advisor Network خاطرنشان می کند که مشاوران “باید به طور مستمر تجربیاتی را که به مشتریان خود ارائه می دهند برای حفظ ارتباط تعریف کنند و روی آنها تمرکز کنند.”
Nicholas Serenyi، از مورگان استنلی، این موضوع را بیان میکند که «با تغییر فناوری، مشاوران باید سخت تلاش کنند تا ارزش پیشنهادی خود را بهبود بخشند و نشان دهند که میتوانند مشاوره بهتری نسبت به یک ربات ارائه دهند.»
آینده مشاوره مطمئناً با فناوری پیشرفته خواهد بود، اما به لمس بالایی نیز نیاز دارد. مشاوران به طور فزایندهای متوجه میشوند که بیشتر وقت خود را صرف خدمت به عنوان مربی، مربی و حتی به عنوان راهبر میکنند تا به مردم کمک کنند تا در طول یک عمر روزافزون، آینده را پیشبینی کنند.
حداقل در حال حاضر، الگوریتم ها مکالمه وحشتناکی را ایجاد می کنند.
-جوزف کوفلین
این محتوا توسط MarketWatch ایجاد شده است که توسط Dow Jones & Co اداره می شود. MarketWatch مستقل از Dow Jones Newswires و The Wall Street Journal منتشر می شود.
(پایان) Dow Jones Newswires
03-10-23 1250ET
حق چاپ (ج) 2023 Dow Jones & Company, Inc.