پکن، 9 مارس – دانشآموزان چینی برای کاهش زمان تکالیف خود به ربات هوش مصنوعی ChatGPT روی میآورند – از “دیوار آتش بزرگ” کشور برای نوشتن گزارشهای کتاب و تقویت مهارتهای زبانی خود استفاده میکنند.
ChatGPT با توانایی خود در تولید مقالات درجه A، اشعار و کدهای برنامه نویسی در عرض چند ثانیه، جرقه طلایی جهانی را در فناوری هوش مصنوعی برانگیخته است.
تبلیغات
تبلیغات
اما این نگرانی معلمان را نیز برانگیخته است که نگران احتمال تقلب و سرقت ادبی هستند.
در چین، جایی که این سرویس بدون شبکه خصوصی مجازی (VPN) در دسترس نیست، بیش از دوجین دانشجو به خبرگزاری فرانسه گفتند که از آن برای نوشتن مقاله، حل مسائل علوم و ریاضیات و تولید کد رایانه استفاده کردهاند.
استر چن یازده ساله گفت که ChatGPT به نصف شدن زمان تحصیل او در خانه کمک کرده است، در حالی که خواهرش نیکول از آن برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می کند.
استر که در یک مدرسه رقابتی در کلان شهر جنوبی شنژن تحصیل می کند، گفت که هر روز چهار تا پنج ساعت را صرف انجام تکالیف می کرد.
او گفت: “مادر من تا دیر وقت بیدار می ماند تا زمانی که همه تکالیفم را تمام کنم و ما دائماً با هم دعوا می کردیم.” “اکنون ChatGPT به من کمک می کند تا تحقیقات را سریع انجام دهم.”
چندین دانشجو به خبرگزاری فرانسه گفتند که شماره تلفن های خارجی را به صورت آنلاین خریداری کرده اند یا از VPN برای دور زدن محدودیت ها و دسترسی به ChatGPT استفاده کرده اند.
یک خردهفروش به کاربران اجازه میدهد یک شماره ایالات متحده را فقط با 5.5 یوان (RM3.58) خریداری کنند، در حالی که قیمت یکی که در هند ثبت شده است کمتر از یک یوان است.
و برای کسانی که نمی توانند فایروال را مقیاس کنند، AI Life در برنامه همه جا حاضر WeChat یک یوان (0.15 دلار آمریکا) برای پرسیدن سؤال ChatGPT، همانند سایر خدمات، هزینه می کند.
گزارش کتاب هوش مصنوعی
رسانههای چینی ماه گذشته گزارش دادند که شرکتهای فناوری بزرگ، از جمله شرکت مادر ویچت، تنسنت و رقیبش Ant Group، دستور دادهاند دسترسی به ChatGPT را در پلتفرمهای خود قطع کنند و رسانههای دولتی آن را به عنوان ابزاری برای گسترش «تبلیغات سیاسی خارجی» مورد انتقاد قرار دادند.
اما مادر استر، وانگ جینجینگ، گفت که او نگران نیست.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما سالها از VPN استفاده میکنیم. دختران تشویق میشوند به طور گسترده از منابع مختلف مطالعه کنند،» او افزود که بیشتر نگران سرقت ادبی است و دخترش را به دقت زیر نظر دارد.
استر اصرار داشت که ربات چت را برای او انجام نمیدهد و به تکلیف اخیر اشاره کرد که در آن باید گزارش کتابی درباره رمان را تمام کند. آسمان را نگه دار توسط لیو سیسین، نویسنده مشهور چینی علمی تخیلی.
با برنامه هفتگی مملو از تمرین پیانو، شنا، شطرنج و ژیمناستیک ریتمیک، او گفت که وقت ندارد کتاب را تمام کند.
در عوض، او از ChatGPT خواست تا خلاصه ای و پاراگراف هایی در مورد شخصیت ها و مضامین اصلی به او بدهد و از آن گزارش بنویسد.
“فشار کمتری دارد”
دانشآموزان همچنین از ChatGPT برای دور زدن صنعت پرسود آمادگی آزمون زبان انگلیسی در چین استفاده میکنند، که در آن متقاضیان هزاران کلمه را با معلمان گران قیمت پیش از امتحانات مورد نیاز برای ورود به کالجهای ایالات متحده، بریتانیا یا استرالیا یاد میگیرند.
استلا ژانگ، 17 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت: “من نمی خواستم لیست کلمات یا کل مکالمات را حفظ کنم.”
بنابراین به جای اینکه 600 یوان در ساعت خرج کند، درس را رها کرد و اکنون از طریق مکالمه با ربات چت یاد می گیرد.
او توضیح داد: “فشار کمتری است… همچنین بازخورد فوری در مورد مقالات من ارائه می دهد، و من می توانم نسخه های مختلف را ارائه دهم.”
توماس لاو، مشاور پذیرش کالج در شهر شرقی سوژو، گفت که بیش از دوجین دانشآموزی که با آنها کار میکند، از مدرسههای آموزش زبان انصراف دادهاند و ترجیح دادهاند با ChatGPT آماده شوند.
اما این ابزار مشکلات جدیدی ایجاد کرده است.
لاو گفت: «من تمام اظهارات شخصی و سایر مطالب کاربردی نوشته شده توسط دانشآموزان را از طریق نرمافزار اجرا میکنم تا بفهمم آیا بخشهایی از آن با استفاده از هوش مصنوعی نوشته شده است یا خیر.»
“ممنوع کردنش یا در آغوش گرفتنش؟”
انبوهی از شرکت های فناوری چینی از جمله بایدو، علی بابا و JD.com گفتند که در حال توسعه رقبای ChatGPT هستند.
اما پکن در حال حاضر آماده سرکوب است و گفته است که به زودی قوانین جدیدی را برای کنترل هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد.
در حالی که ابزارهایی برای تشخیص اینکه آیا متنی با استفاده از هوش مصنوعی نوشته شده است یا نه در چین قابل دسترسی است، مدارس همچنین معلمان را آموزش می دهند تا از رعایت اخلاق آکادمیک اطمینان حاصل کنند.
تیم والاس، معلمی در پکن گفت: «بحث بزرگ ChatGPT در کلاسهای درس این است که آیا آن را ممنوع کنیم یا از آن استقبال کنیم.
اما با توجه به اینکه برخی از معلمان خودشان از این فناوری استفاده می کنند، گفتن به دانش آموزان این کار سختی است.
او گفت: «معلمان از این ابزار برای ایجاد طرحهای درسی سفارشی در عرض چند ثانیه استفاده میکنند. ما نمیتوانیم به دانشآموزان بگوییم که هنگام استفاده خودمان از آن استفاده نکنند.» – خبرگزاری فرانسه